Hasiči Jaderné elektrárny Temelín již letos překročili pětistovku zásahů, vyjížděli i mimo areál elektrárny
Od začátku roku do konce listopadu vyjeli profesionální hasiči z elektrárny Temelín k 556 případům. Nejčastěji zasahovali preventivně (372 případů), kdy například dohlíželi na práce spojené se zvýšeným nebezpečím vzniku požáru. Ten ani jednou nemuseli v areálu elektrárny likvidovat.
V sedmi případech hasiči zasahovali v rámci Integrovaného záchranného systému ČR mimo areál ETE. Jednalo se především o dopravní nehody, požár rodinného domu, lesa nebo výrobny lahůdek v Týně nad Vltavou. Pomáhali i při čerpáni vody z kabelových kanálů rozvodny Kočín během letních záplav.
Temelínští hasiči pracují ve čtyřsměnném dvanáctihodinovém nepřetržitém provozu. Směna má 16 hasičů a v jejím čele stojí velitel směny a velitel družstva. Součástí týmu je také například operační důstojník, strojník, technik CHS, spojař nebo hasič.
Ve vozovém parku temelínských hasičů se nachází třináct vozidel. Ty umožňují zasahovat například u požárů, likvidovat ropné havárie, hasit požáry zařízení, které je pod elektrickým proudem, výškové práce, odklízení sněhu či sutin spadlých budov. Jejich průměrné stáří je jedenáct let. Techniku navíc průběžně modernizují.
Například loni ČEZ pro temelínské hasiče pořídil výškovou techniku, která umožňuje provedení účinného zásahu ve výškách a k záchraně osob z výšek a hloubek. Letos ve výbavě hasičů přibylo rypadlo-nakladač Terex. Začátkem roku 2014 plánují hasiči elektrárny nakoupit cisternu pohonných hmot, sklápěčku s hydraulickou rukou a vozidlo a přepravu posádky.
Vyřazená technika je ve velmi dobrém stavu. Proto pak nachází uplatnění za plotem elektrárny Temelín. Například požární plošina s ramenem dlouhým dvacet sedm metrů, kterou v listopadu získali do Temelína hasiči z Písku, měla najeto pouhé čtyři tisíce kilometrů.
Technika hasičů JE Temelín
2× CAS 24 MB Atego (rok výroby – 2006, 2008)
2× CAS 32 T 815 (rok výroby – 1989, 1989)
Základní cisternové vozy. Jsou určené k dopravě mužstva, hasiva a dalšího vybavení potřebného pro záchranu lidí a majetku.
1× AP 44 RLX (Bronto) (rok výroby – 2012)
Výšková technika, která umožňuje provedení účinného zásahu ve výškách a k záchraně osob z výšek a hloubek.
1× KHA Iveco (rok výroby – 1996)
Kombinovaný hasicí automobil, který je učen k dopravě mužstva a dalších druhů hasiv (prášek, pěna) k místu MU k provedení účinného zásahu.
1× PPLA MB Vario (rok výroby – 2004)
Protiplynový automobil určený k dopravě prostředků CHS, plnění tlakových lahví pro vzduchové DP a provádění drobných oprav na místě MU u složitějších zásahů.
1× TA2 A 31 (rok výroby – 1993)
Vozidlo je určeno k zvládnutí technických zásahů. Jedná se především k o likvidaci ropných havárií, případně jiných nebezpečných látek, které ohrožují zdraví osob nebo poškozují životní prostředí.
1× PLHA A 31 (rok výroby – 1996)
Plynový hasící automobil s hasiven CO2. Je určen k hašení požáru zařízení pod el. proudem.
1× DA 16 MB Sprinter (rok výroby – 2010)
Dopravní automobil s čerpadlem FOX slouží k dopravě mužstva a k dopravě vody k místu MU.
1× NA MB Sprinter (rok výroby – 2009)
Nákladní automobil slouží k přepravě různého materiálu, který je potřeba k zajištění chodu HZSp ETE. V případě MU k dopravě materiálu k místu zásahu.
1× Sanita WV Transporter (rok výroby – 2007)
Sanitní vozidlo určené k ošetření a případnému převozu zraněných osob do lékařských zařízení.
1× Rypadlo nakladač Terex (rok výroby – 2013)
Slouží k zásahu při extrémních přírodních vlivech (zemětřesení, silné sněžení nebo krupobití, přívalové deště atd.).
Ing. Marek Sviták
tiskový mluvčí JE Temelín