Hasiči v Kostelci nad Černými lesy zařadili do výjezdu zánovní vozidlo DAF, v Holandsku sloužilo k výcviku
Jednotka SDH Kostelec nad Černými Lesy slavnostně převzala dne 24. 11. 2013 zánovní cisternovou automobilovou stříkačku DAF s požární nástavbou Rosenbauer. Ta doplnila ve vozovém parku dopravní automobil Avia a cisternu Tatra 815.
Kostelecká jednotka je zařazena jako JPO III a dosud vyjížděla k událostem právě jen s Avií a Tatrou, proto je pro ní nový DAF značným přínosem. Vozidlo je zařazeno jako prvovýjezdové a cesta k jeho získání byla poněkud trnitá.
Cesta k novému vozidlu
Že jednotka automobil tohoto typu potřebuje, se vědělo dlouho. Tehdy byl ještě v jejích službách bývalý nakolejovací speciál Liaz, což byla předělaná CAS K 25 původně jednotky HZS Dopravního podniku. Aby se tento vůz mohl nechat předělat zpět na cisternu, vyžadovalo by to značné finanční náklady, což by nebylo vzhledem ke stáří podvozku nijak efektivní.
Proto se začalo uvažovat, jak by se dala pořídit starší, avšak plně funkční cisterna, pokud možno v co možná nejlepším technickém stavu. Byla kontaktována firma Quintal Ing. Stankoviče, která má zkušenosti s dovozem starších hasičských vozidel ze zahraničí a jejich dotvořením k naší legislativě a také požadavkům hasičů.
Nejprve byla zamýšleno Volvo, to se však podařilo zakoupit jinému zákazníkovi, jehož jednání bylo díky snadnější legislativě jiné země o poznání rychlejší. Hasiči ale nevěšeli hlavu, stejně tak i dovozce. Ten pro ně nakonec opatřil dnes představovaný DAF.
Auto bude používat výjezdová jednotka našeho sboru. Je velmi vhodné nejen k zásahům v úzkých uličkách našeho města, ale využijeme jej i při pomoci při likvidaci následků dopravních nehod, při záplavách a povodních a při dalších našich činnostech.
vysvětlil Jaroslav Brachovec, velitel jednotky Sboru dobrovolných hasičů Kostelec nad Černými lesy
Původ vozidla
Jedná se o vozidlo, které sloužilo u holandských hasičů jako výcvikové a nebylo zařazeno na ostrém výjezdu, což je jen plus. Prvně registrováno bylo 23. 5. 1995 a najeto má pouze 22 000 km. Poté zbývalo dořešit „papírování“ a také financování ze strany zřizovatele jednotky, kterým je město Kostelec nad Černými Lesy.
Jakmile bylo toto vyřešeno, automobil se dovezl do havlíčkobrodských dílen firmy Quintal, kde prošel kontrolou a úpravami pro potřeby kosteleckých hasičů.
Podvozek a technické parametry
Podvozek vozidla nese označení DAF AE45CE. Na šasi byla původně krátká kabina, kterou upravil a prodloužil výrobce nástavby, holandská odnož Rosenabuera. Vznikl tak prostor pro přepravu celkem devíti hasičů, sedících vpředu na dvojlavici, strojník má sedačku pochopitelně samostatnou. Vzadu sedí čtveřice hasičů na lavici po směru jízdy, každý má svůj sedák, před nimi jsou ještě dvě vyosené sedačky, takže místa je pro všechny opravdu dost.
Dle technického osvědčení je však přípustná přeprava jen pro 8 osob, velitel má tedy dvojlavici pro sebe. Jinak kromě strojníka a „spojky“ má každý včetně velitele v opěradle integrován držák na dýchací přístroj. Jednotky používá IDP firmy Dräger. Přístup do zadní části je přes poměrně široké dveře a pomocný schůdek.
Pod kabinou je dieselový agregát Cummins CS 133L, což je v holandském provedení motor DAF 320. Jeho výkon je 134 kW a zdvihový objem 5880 ccm. Převodovka je manuální. Konfigurace pohonu je 4×2, podvozek není tedy určen pro provoz v terénu, i když při fotografování k tomuto článku zdolal bezproblémově několik výrazných terénních nerovností a rozbahněnou lesní/polní cestu, k nelibosti bot všech zúčastněných.
Za kabinou je požární nástavba, vyrobená pomocí ocele, hliníku a plastu. Její hlavní částí je středová vodní nádrž o objemu 1800 l a čerpadlo Rosenbauer, umístěné v zadní skříni. Jeho výkon je 3000 l/min, resp. 240 l/min při provozu vysokotlaké části. Armatury jsou vyvedeny do boku a v zadní části.
Nástavba
Nástavba je dvojroletové koncepce. Na obou stranách jsou tedy dvě skříně na vybavení, kryté hliníkovými roletkami se středovým uzávěrem. Spodní část skříní je výklopná a slouží zároveň jako kryt a stupačka, což velmi výrazně usnadňuje přístup k vybavení.
V pravé přední skříni, která je průchozí, nalezneme hasicí přístroje, prodlužovací kabel a nástavce na vysavač, dále výklopné plato, v jehož spodní části je pevná elektrocentrála, v horní části z obou stran jsou ženijní prostředky – VRVN 1, sekery, pákové kleště a prostředky „Hooligan“. Za platem je kalové čerpadlo a v průchozí části pytle se sorbenty a scoop rám.
Zadní pravá roleta je určena pro uložení hadic B a C v horní polici, jištěných hliníkovým plechem, ve spodní části je naviják vysokotlaku se šedesáti metry hadice, zakončený proudnicí turbo s bajonetovou spojkou. Dále jsou zde proudnice turbo, rozdělovač a plnící hadice. Vedle navijáku je zásobník papírových ručníků.
Zadní skříň vyplňuje již zmíněné kombinované čerpadlo, nad ním je police na hydrantový nástavec a hadicové přechody. Vedle zadní skíře je vpravo pneumaticky vysouvatelný osvětlovací stožár se čtveřicí výbojek, vlevo je vyklápěcí žebřík, umožňující přístup na pochozí střechu nástavby.
Na ní se však nemusí prakticky vůbec lézt, neboť se veškeré zde uložené vybavení (dvojice žebříků a sestavené savice) dá sundat pohodlně k zemi, protože je vše uloženo na elektricky ovládaném velkém platu. To se ovládá z prostoru čerpadla a kostelečtí hasiči ho plánují ze spodní strany zakrýt, aby sloužilo i jako střecha pro obsluhu vozu, neboť čerpadlo je kryté roletkou a nikoliv výklopnými dveřmi.
Levá zadní skříň je prakticky totožná, jako pravá zadní, tedy hadice B a C + vysokotlaký naviják. Levá přední skříň je určena pro uložení sady vyprošťovacího zařízení značky Lukas s potřebným příslušenstvím, dále zdravotnickým batohem a nahoře jsou motorové pily s rozbrusem.
Co se barevného provedení týče, nijak výrazně se neliší od původního holandského, které je velmi podobnému tomu, jaké se používá v ČR. Výstražné zařízení tvoří dvojice rotačních majáků modré barvy, doplněných vpředu dvojicí přídavných světel. V zadní části nalezne v obou rozích nástavby integrované rovněž modré rotační majáky. Nahoře je pak jeden oranžový, coby pozůstatek z holandského působiště.
O zvukový efekt se starají fanfáry, a že DAFa opravdu nelze přeslechnout, dokazuje video z předání vozidla.
Technicko – taktická data
CAS 30 DAF/Rosenbauer/Quintal
- podvozek: DAF AE45CE
- pohon: 4×2
- motor: Cummins CS 133L/ DAF 320 o výkonu 134 kW
- nejvyšší rychlost: 90 km/h
- osádka: 1+7
- délka: 6900 mm
- šířka: 2550 mm
- výška: 3250 mm
- provozní hmotnost: 8535 kg
- max. přípustná hmotnost: 11000 kg
- nástavba: Rosenbauer
- vodní nádrž: 1800 l
- čerpadlo: kombinované, 3000 l/min / 240 l/min
A na závěr zbývají dvě věci. Jednak popřát kosteleckým hasičům, když už budou muset s DAFem k případu, ať jim slouží co nejlépe a také nebyla řečena jeho cena. Vyšel na necelý milion korun.