Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

POV 3 je přívěsné občerstvovací vozidlo o výkonu 3 výčepních ventilů

V sobotu 15. června 2013 na akci s názvem „Hasičina nejen dřina“ zažilo svou premiéru nové vozidlo Hasičského sboru Šlapanice, které členové a další příznivci stvořili svépomocí.

Přání otcem myšlenky

Dobrovolní hasiči v mnoha obcích a městech pořádají kulturní a společenské akce. Ani HS Šlapanice není výjimkou. K tomu patří i nějaká ta koruna z prodaného občerstvení, k čemuž není od věci mít pro tyto účely odpovídající zázemí. A tak kromě 2 velkých stanů s logem (6×3 a 6×12 m), které jsme pořídili za poslední dva roky, přišel i nápad stvořit pojízdný bar.

Nápad začal nabývat konkrétnějších rysů, když jeden z členů započal v jarních měsících ve stodole zpracovávat nalezené zbytky železa a starou nápravu z Fiatu Ducato. Tak vznikl základ – kostra pro náš přívěs. Pak se začalo skládat potřebné vybavení z toho, co kdo kde sehnal, našel apod. Ten rušil hospodu, ten má známého přes polepy vozidel, ten je elektrikář, stolař atd. K tomu bylo potřeba vymyslet ideální rozmístění veškerého vybavení z hlediska ergonomie, rozložení hmotnosti, účelovosti a dalších.

Popis přívěsu

Jedná se o svařovanou kostru z železných profilů na nápravě Fiatu Ducato. Na kostře je výdřeva a obložení ploch provedeno z dřevoštěpky. Na tu jsou nainstalovány plastové desky s finálním polepem z fólie. Elektroinstalace je určena pro připojení z vnějšího zdroje variabilně na 220 nebo 380 V a je na ni napojeno veškeré vybavení vozíku (viz. níž). Pod vozidlem je skrytě proveden rozvod hadic pro výčep. Jejich napojení je z vnější strany vozíku, kde je u oje místo pro sudy. Vozidlo má klasickou červenou barvu s bílým pruhem a vyznačenou příslušností ke sboru/jednotce.

Na rozích je vybaveno modrými výstražnými LED světly s volbou ze 3 režimů záblesků. Samozřejmostí jsou koncová světla, registrační značka a označení typu požární tehniky. Nemohou chybět šroubovité stabilizační vzpěry na všech 4 rozích vozidla. Na bocích jsou kvůli vestavěným agregátům udělány větrací otvory. Střecha je odnímatelná a opět v příslušných barvách (náš sponzor Budějovický Budvar má ideální firemní barvy). Jedná se tedy o kabriolet – open bar, kde rychlost sklápění střechy je závislá na šikovnosti obsluhy.

Jak už to u hasičských vozidel bývá, podíváme se nyní podrobněji na vybavení v jednotlivých skříních. Ty jsou v tomto případě umístěny nezvykle z vnitřní strany karoserie.

Dvoukřídlé dveře u oje skrývají vstup na pochozí plošinu o šířce 100 cm s dřevěným povrchem a tedy k pracovišti obsluhy. Strojník – barman má usnadněný vstup přes kovový schůdek navařený na oji. Z vnější strany je vpravo od dveří připojení na zdroj el. energie a ve spodní části připojení na hadice k sudům.

Na dveřích je menší odpadkový koš pro obsluhu. Po zbylých třech stranách obvodu vozidla je pracovní plocha o šířce 50 cm, v níž je zapracován dřez a 3 výčepní ventily. Nad pracovní deskou je potom po celém obvodu barový pult s podlepenými LED pásy osvětlujícími pracovní prostor. Mezi ním a pracovní deskou se ve stěně nachází celkem 7 zástrček na 220 V a 2 reproduktory k autorádiu pro podkresové ozvučení přívěsu.

Z pohledu od vstupu nyní projdeme jednotlivé skříně, které jsou opatřeny dřevěnými posuvnými dvířky. Ty byly zvoleny jako nejvhodnější kvůli pohodlnému přístupu.

Vybavení přívěsu

Pravá přední skříň skrývá zdroj na 12V, ovládání výstražných světel, 2 × 50 litrový barel pod dřezem – jeden na čistou a druhý na odpadní vodu. Na dřezu je nainstalována karavanová baterie s čerpadlem, které tak při otevření kohoutku sepne a zásobuje dřez vodou z barelu. Zbylý volný prostor je určen na uložení vybavení přívěsu při jeho odstavení.

Pravá prostřední skříň nad blatníkem obsahuje srdce elektroinstalace (rozvodná skříň), autorádio a uloženy kuchyňské zásoby (káva, cukr, čaj, míchátka, ubrousky, plastové nádobí a další).

V pravé zadní skříni najdeme krabice s kelímky a dalším vybavením potřebným pro obsluhu zákazníků.

Prostřední zadní skříň skýtá prostor pro 9 litrový kávovar a krabice s kelímky.

Levá zadní skříň je srdcem vozidla – najdeme zde chladicí zařízení a tlaková láhev na vhánění plynu to sudů.

Levá prostřední skříň nad blatníkem a pod výčepy je určena pro technické vybavení – nářadí, čistící prostředky a další drobné potřeby.

V levé přední skříni je uložena chladnička a kolem ní při ustavení volný úložný prostor, při odstavení přívěsu je kolem chladničky uloženo vybavení (mikrovlnná trouba, hadice, přípojné kabely, kbelíky příp. další materiál).

Rozměry přívěsu

Délka (bez oje) je 257 cm, šířka 207 cm. Výška po barový pult je 152 cm a hmotnost (bez provozních náplní) pak 940 kg.

Vozidlo není určeno pro provoz na veřejných komunikacích, neboť nesplňuje potřebné náležitosti. My jej ani nikam moc daleko přepravovat nepotřebujeme a svůj účel splní. Samozřejmě stále doděláváme a vylepšujeme některé detaily. Už máme i vyzkoušeno, že vozidlo je schopno samostatného provozu s elektrocentrálou a sudy umístěnými uvnitř na pochozí plošině.

Název „Bar u blatníku“ vznikl již před dvěma lety a bylo by to na samostatné vyprávění. Nicméně jsme jej použili pro náš nový vůz a použili na něj i odpovídající vývěsku. K tomu jsme nechali vyrobit i příhodný „zásahový oděv“ pro obsluhu. Díky šikovnosti a zázemí nejen členů, ale i všech ostatních, kteří přiložili ruku k dílu, nepřesáhly náklady na výrobu vozidla 15 000 Kč. Za odvedenou práci je tak třeba poděkovat celému týmu lidí pod vedením Milana Kočího a Michal Kokeše.

www.hasici-slapanice.cz

Sdílet