Silverstone Fire Tender
Představujeme vám speciální požární a záchranný automobil z britského závodního okruhu Silverstone, který je postaven na unikátním podvozku luxusního osobního automobilu Jaguar S-TYPE R.
Historie použití zásahových vozidel stavěných na luxusních podvozcích Jaguar se na okruhu Silverstone datuje již od roku 1974. Tehdy to byl první automobil Jaguar XJ6 s motorem V12, který byl upraven pro Silverstone Rapid Response Team. Vezl s sebou necelých 100 l vody a hadici. Nádrž byla umístěna vzadu stejně jako u pozdějších vozidel, prostor na ní vznikl vyjmutím zadních sedaček. Později byl dodán např. Jaguar X12 či XJR s obdobnou vestavbou, kterou prováděla známá firma Chubb Fire. Těchto automobilů bylo na northamptonshirský závodní okruh dodáno zhruba 10. Poslední na přelomu let 2001/2002 přišel Jaguar S-TYPE R.To je opravdový skvost zejména co se jízdních vlastností týče. Pohání jej velmi výkonný agregát V8 o síle 400 koní. Na rychlost 100 km/h může poslední Silverstone Fire Tender zrychlit za 5,3 sekundy, a to plně naložený požárním a záchranářským vybavením. Vůz je vybaven 6-ti stupňovou automatickou převodovkou. Maximálka je elektronicky omezena na 250 km/h. Automobil jinak vychází z klasického sériového provedení S-Type, avšak je uzpůsoben pro potřeby záchranářů na okruhu. Vpředu najdeme sportovní sedadla Recaro a čtyřbodové bezpečnostní pásy a pochopitelně bezpečnostní rám. Osádka vozu je 1+1. Z technických vymožeností jmenujme dále např. kontrolu trakce obdobnou s vozy F1, brzdy Brembo, ABS a všechny další „vychytávky“. Zadní sedadla jsou opět vyjmuta, místo nich je umístěna nádrž na vodu o objemu 90 l s vysokotlakým čerpadlem a hadicí o délce 8 m, pochopitelně je možné přimísení pěny. Ve výbavě najdeme samozřejmě i pěnové a práškové hasící přístroje od firmy Protec Fire Protection, která provedla také celou zástavbu vozu. Jak říká Gary Dearn, šéf silverstoneských záchranářů, je to nejlepší Jaguar, co kdy řídil. Stejně tak i nestor okruhu, bývalý uznávaný automobilový jezdec Syd Herbert, známý pod legendární přezdívkou „Silverstone Syd“. Ten řídil záchranářské Jaguary od jejich příchodu na okruh a i přes jeho pokročilý věk (74) si ještě dnes občas sedne právě do posledního Silverstone Fire Tender
S-Type R.
Takovýto skvělý zásahový automobil, jakým bezesporu Jaguar S-TYPE R je, může každý závodní okruh záchranářům v Silverstone jen závidět.
Musím však zmínit i další speciály na tomto luxusním podvozku. Po vzoru vozidel pro okruh Silverstone vznikl podobný automobil. Tentokrát však na podvozku Jaguar XJR. Jeho zhotovení si vzal do hlavy konstruktér Noble, potřebné komponenty obstarala firma KIDDE – GRAVNIER za podpory Jaguaru, který bezplatně poskytl podvozek. Ten byl upravený, aby mohl uvést větší zátěž než vozy pro okruh (vyjma posledního S-Type). Najdeme v něm tedy opět vodní nádrž, zde má však objem 200 l a kromě hasícího vybavení je ve voze také sada vyprošťovacího zařízení. Automobil nese (či nesl?) označení Firechase Jaguar a bylo ho možné spatřit např. na letecké přehlídce ve Farnborough. Kde mu je nyní konec, to se mi zjistit nepodařilo.
Dalším Jaguarem u záchranářů je jeden z bývalých Silverstone Fire Tender. Ten je v současnosti dislokován na okruhu Cadwel Park. Jeho výbava je tedy stejná jako na silverstoneských speciálech.
Jako perličku na závěr vám představím ve zkratce další okruhový požární speciál, postavený na luxusním podvozku. I když je to již veterán, ve své době to muselo být opravdu něco. Jedná se zásahový hasičský okruhový automobil na podvozku MASERATI Quattroporte I, jež spatřil světlo světa již v roce 1967. Je poháněn agregátem V8 o obsahu 4,2 litru o síle 260 koní. To vozidlu umožňuje dosáhnout rychlosti 225 km/h. Ve své době to byl jistě nejrychlejší požární automobil na světě. Race Circuit Fire Tender, jak zněl jeho oficiální název, byl jakýsi pick-uk, neboť požární nástavba, která spočívala ve vodní nádrži s pěnidlem, lafetou a čerpadlem, byla umístěna na korbě vozidla. Maserati se využívala v 70. letech na italských závodních okruzích. Jinak těchto požárních Maserati bylo vyrobeno pouhých 5 kusů, všechny je dnes vlastní jistý rakouský sběratel. O jejich historické ceně raději nebudu ani spekulovat…
Když si vzpomenu na naše Tatry/Narex, nedá mi to se zamyslet… Dovedete si třeba představit takový Brno Fire Tender na podvozku Tatra 700? Já ano…ale o tom si tak můžu nechat leda zdát.
A abych nezapomněl, tak mám ještě informaci pro sběratele hasičských modelů. Vozidlo Silverstone Fire Tender vyrábí jako model britská firma Corgi a je možné si ho objednat po webu. V galerii máte fotky tohoto modelu.
Foto a info: BBC, KIDDE, emergency vehicles.uk, Studio21, web
-wap-
načíst další obrázky ↓