V Krkonoších je opět bezpečněji, dobrovolní hasiči z Horního Maršova zařadili do výjezdu novou cisternu MAN/Ziegler
Sobota, 30. listopadu 2013 byla slavnostním dnem a okamžikem pro jednotku dobrovolných hasičů z krkonošské obce Horní Maršov. Byla jim předána do užívání nová automobilová cisterna MAN s požární nástavbou od německého Zieglera.
Maršovská jednotka SDH je zařazena v kategorii JPO III a nový MAN bude sloužit při výjezdech v katastru obce, která má rozlohu cca 2 847ha a zahrnuje více než 60% území v horských partiích Krkonoš, mimo obec zasahuje jednotka také v rámci územní působnosti ve II. stupni v katastru Pec pod Sněžkou, Malá Úpa, Svoboda nad Úpou a Janské Lázně.
Cesta k nové, velmi potřebné cisterně byla velmi složitá. Pomoc od státu a jeho prodloužené ruky ve formě úřadu Královéhradeckého kraje byla nulová a to se v Horním Maršově pokoušeli o získání dotace již od roku 2009 z Operačního programu přeshraniční spolupráce Česká republika-Polsko společně s polskou obcí Myslakowice. Tehdy to nedopadlo dobře pro Horní Maršov, polští hasiči cisternu získali.
V roce 2012 byla však podána další žádost o dotaci, tentokrát na vedení HZS, která byla kupodivu schválena. Získána tedy byla finanční pomoc z dotačního programu MV – GŘ HZS Dotace obcím na reprodukci požární techniky v hodnotě 1 milionu korun. Je to sice při ceně vozu téměř 5 milionů bez vybavení naprosto nedostačující, ale i tak se v Horním Maršově rozhodli, že do nové cisterny půjdou. Ne z žádného vlastního rozmaru, ale z důvodu, že jim není lhostejná bezpečnost občanů a jejich majetku, protože jejich výjezdová CAS 25 Škoda 706 se nacházela ve špatné kondici, což je vzhledem k jejímu stáří pochopitelné.
Veškeré financování měla na svých bedrech tak pouze obec v čele se starostou, na novou cisternu byla dokonce i vyhlášena veřejná sbírka. O pomoc při financování byl opětovně požádán Královéhradecký krajský úřad, neboť jiným obcím poskytl poté, co získali dotaci od MV-GŘ HZS ČR peníze na dofinancování ve výši 2 milionů korun. Že Horní Maršov nedostal nic, je nasnadě.
Všichni zainteresování tedy doufali, že se vše podaří nějak zvládnout a tak se začalo pomalu vymýšlet, co že to za cisternu vlastně chtějí. Některé představy byly jasné: musí to být čtyřkolka vhledem k zásahům v členitém terénu, za druhé nesmí být nijak veliká, aby se vešla do garáže – výška není problém, délka ano. Záměrem byla tedy menší CAS na hranici předpisů (ve vztahu k množství vody v cisterně) na podvozku Mercedes-Benz Vario.
Toto se postupem času ukázalo jako nereálné, jak se zástupci JSDH Horní Maršov dozvěděli z informační schůzky na Generálním ředitelství HZS ČR. Alespoň na ní získali více informací o financování a technické specifikaci vozu. To byl konec roku 2012, počátkem toho následujícího došlo na další schůzku. Tentokrát na půdě pražského „dřeváku“ – hasičské stanice č. 3 Holešovice.
Účastníkem byl velitel maršovské jednotky Tadeáš Hlinka, který na ní přivezl konkrétnější představu o tom, jak by měla CAS vypadat. Za účasti hostitele, na HS-3 sloužícího profesionálního hasiče Hynka Obroučky, dále pak Michala Brunnera z HZS DPP a Vaška Porkáta, který tou dobou ještě pracoval u pražských drážních hasičů, byla připravena jasná koncepce toho, jak cisterna bude vypadat. Z ní pak vzešla technická specifikace, kterou posléze odsouhlasilo GŘ HZS ČR.
Mohlo tak být vyhlášeno výběrové řízení na stavbu nové cisterny, ze kterého vyšla jako vítěz německá firma Ziegler se svojí CASkou na podvozku MAN 4×4. V červnu 2013 s ní byla podepsána smlouva a tak se hornomaršovští hasiči mohli těšit na měsíc listopad, kdy byl stanoven termín dokončení.
Během tohoto času se uskutečnilo několik návštěv výrobního závodu v Mühlau. Vše proběhlo podle představ budoucích uživatelů, výrobce vyslyšel téměř všechny představy. Co se rozmístění jednotlivých věcných prostředků týkalo, na tom s maršováky úzce spolupracoval již zmíněný Hynek Obroučka z HZS hl. m. Prahy. Když se pomalu blížil termín předání, bylo při další návštěvě vidět, že Ziegler udělal maximum pro spokojenost hasičů z Horního Maršova, ti si tak novou cisternu dovezli dne 15. 11. 2013 na svojí krkonošskou zbrojnici. Ta, když v ní bude parkovat nová cisterna, dostala kompletně nová vrata, což byla rovněž nutnost.
MAN byl tedy doma a následovalo seznamování s ním a také přípravy na slavnostní předání. Do toho proběhl boj s úředníky o přihlášení na české značky. Toto se podařilo zvládnout až 3. prosince, tedy celých 18 dní po dovozu automobilu.
Předání nové CASky se uskutečnilo dne 30. 11. 2013 ve 14. hodin za vydatného sněžení, kdy u zbrojnice po proslovu hostů z krajského HZS ÚO Trutnov a ZZS Trutnov předal veliteli jednotky Tadeáši Hlinkovi klíče od MANa starosta Horního Maršova Ing. Pavel Mrázek.
Co se cisterny týče, je postavena na podvozku MAN TGM 13.290 4×4 BL FW se sériově prodlouženou kabinou pro osádku 1+5. Výkon motoru je 213 kW a o převody se stará automat. Pro lepší jízdní vlastnosti je podvozek vybaven podmetacími řetězy, které zabraňují podklouznutí pneumatik při jízdě na zasněžené nebo zledovatělé vozovce. Opěrky zadní lavice jsou vybaveny integrovanými držáky pro dýchací přístroje Dräger, pod lavicí je úložný prostor. Mezi předními sedadly je úložný prostor velikosti A4, v místě nástupu řidiče je umístěna spojka pro napojení tlakového vzduchu a zásuvka pro dobíjení akumulátorů. Kabina je vybavena radiostanicí Motorola GM 360.
Nástavba je dvojroletové koncepce (dvě na každé straně). Na její výrobu byl použit hliník, konkrétně hliníkové plechy a profily, u Zieglera je tato již několik let standardní výrobní technologie požárních nástaveb označována jako systém ALPAS.
Boční roletové skříně kryjí hliníkové roletky a také spodní výklopná část, která slouží zároveň jako pomocný schod pro lepší přístup ke zde uloženému vybavení. Prostor čerpadla kryjí nahoru výklopné dveře, které mají stejně jako rolety pro otvírání průběžné madlo.
Veškeré vybavení je uloženo podle potřeby v policích, schránkách a na vyjížděcích platech. Na příští rok je v plánu dokoupení vyprošťovacího zařízení v podobě agregátu a kombinovaného nástroje, jenž se uloží do pravé přední skříně dolů. S policemi díky konstrukci lze hýbat dle momentální potřeby.
MAN je dlouhý 7500 mm, široký 2500 mm a vysoký 3100 mm. Jeho označení je CAS 15 – M2R, což značně napovídá o vybavení. Vody si veze v plastové nádrži 2000 l, pěnidla 120 l. Čerpadlo je typu Ziegler FPN 10–1000–1HH. Pro prvotní zásah je v pravé zadní roletě naviják se šedesáti metry hadice, zakončený turbo proudnicí. Hlavní armatury jsou vyvedeny do boku a barevně odlišeny.
Ve vybavení vozidla nalezneme dále pneumaticky vysouvatelný osvětlovací stožár 4× 500 W, dále pak elektrocentrálu Geko 4400 s příslušenstvím. Jsou zde hned čtyři čerpadla, dvě kalová, jedno turbínové a jedno plovoucí, z ostatních agregátů pak motorová pila, rozbrušovací pila a přetlakový ventilátor Papin. Součástí výbavy je záchranářský batoh pro poskytování první pomoci, páteřová deska, batoh s transportním vybavením, pneumatické zvedací vaky a trojice kufrů – jeden s příslušenstvím k vakům, druhý na elektro nářadí a třetí je proviantní.
Kromě toho veze MAN také teleskopický žebřík a páčidlo Hooligan Tool. Za zmínku stojí vyjížděcí plato s hadicí na tlakový vzduch, vodovodním kohoutkem a prostředky hygieny, umístěné v levé zadní roletě. Ostatní vybavení (hadice, proudnice, hasicí přístroje, nářadí, žebříky atd.) vychází z předpisy daných požadavků.
Co se osvětlení a výstražného zařízení týče, je CASka vybavena Integrovanými LED světly v předních rozích kabiny, dále jsou LED světla modré barvy v masce vozu. Zadní integrovaná LED světla zasazená v zadních horních rozích nástavby, uprostřed je oranžová osmiprvková sváděcí alej. Zvukové výstražné zařízení je od firmy Whellen + 2× 100W reproduktor. LEDky osvětlují i jednotlivé skříně s vybavením a prostor čerpadla, v provedení LED je i osvětlení okolí vozu integrované do horní části boků nástavby.
Nová CAS 15 – M2R MAN/Ziegler střední hmotnostní kategorie nahradila u jednotky starý a již nespolehlivý „erťák“, který je dávno za hranicí životnosti i přes snahu a šikovné ruce hasičů. Ti se ho však nezbavují, ale chystají se ho v rámci možností opravit a zprovoznit tak, aby byl schopný provozu jako druhá (záložní) cisterna.
A ještě informace na konec. Cena nové cisterny je 4 718 395 Kč, z toho dotace od MV-GŘ činila 1 000 000 Kč, obec Horní Maršov dodala z vlastních zdrojů 3 598 395 Kč a Veřejná sbírka pak zbývajících 120 000 Kč.
Václav Porkát