Středa 18. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Majáky – část 6

Náš seriál končí a my máme v ruce první ohlasy.

Seriál majáky skončil. Jsme rádi že se nám podařilo rozpoutat diskusi (že bude tak rozsáhlá jsme ani nečekali) a že se objevily problémy které máte. Doufejme že si kompetentní orgány všimnou Vašich názorů a pokusí se něco změnit.

Jako první reagoval ředitel pražské Záchranné služby MuDr.Schwarz. Z jeho dopisu autorům vyjímáme :

„Se zaujetím jsem si přečetl Vaše články k problematice používání i zneužívání výstražných a světelných znamení.

Téměř ve všech Vašich sděleních se shodujeme v názoru na uvedený problém. Téměř denně jsem svědkem většiny popsaných situací na území hlavního města Prahy.

Opakovaně dochází k zneužívání sanitních vozidel i výstražných světelných a zvukových znamení. Největším nešvarem je zneužití barevného provedení sanitních vozidel s majáky, kdy jsou porušovány dopravní předpisy, a to jak bez použití majáků a sirény, tak i při jejich použití.

Podle vyjádření zástupce Všeobecné zdravotní pojišťovny, což je největší zdravotní pojišťovna s největším počtem přepravovaných klientů sanitními vozy (až 80% všech pacientů zdravotnických záchranných služeb), má smlouvu na akutní transporty uzavřenou pouze s naší organizací, které také tyto transporty hradí. Ostatní subjekty – soukromé dopravní a zdravotní služby ale i záchranné služby na území Prahy tedy takové transporty nevykonávají. Z toho vyplývá skutečnost, že pokud jiné sanitní vozy než vozy Zdravotnické záchranné služby hl. m. Prahy – územního střediska záchranné služby používají výstražná světelná a zvuková znamení, pak je nejspíše zneužívají. Jedná se o zneužití v jejich prospěch, protože nejde o ohrožení zdraví nebo životů převážených osob, ale naopak jízdou s majáky, kdy jsou porušovány dopravní předpisy, dochází k zvýšenému riziku dopravních nehod, a tím i k ohrožení osob v takovém voze, tedy nejen posádky, ale zejména pacientů v zadní části sanitního vozu. Průjezd Prahou je stále komplikovanější hustou a častěji kolabující dopravou a zneužitím výstražných znamení si tyto subjekty usnadňují průjezd a zkracují dobu transportu, čímž vykonají ve směně více transportů a tím si vydělají více peněz. Dále také nelze opominout skutečnost, že pak propagují rychlé a včasné služby oproti naší organizaci, která si takové výstřelky a porušování předpisů nemůže dovolit. Otázkou zůstává, kdo a proč to stále toleruje a neřeší?

Všechny zkušenosti s uvedeným problémem jste ve svém sdělení podrobně popsal a uvedl i veškeré možné souvislosti. Za toto i za Vaši snahu o změnu tohoto nešvaru a chaosu Vám osobně děkuji. Stále věřím, že někdy konečně se někdo nad tímto problémem zamyslí a bude jej řešit.“

Zajímavý je zvláště odstavec který jsme zvýraznili. Vyplývá z něj že nikdo jiný než ZZSHMP nemá právo použít při přepravě pacienta VRZ protože na tuto činnost nemá smlouvu. Je otázkou jak se k této informaci postaví např. zdravotní radové a PČR. Policie má zatím pouze snahu nás umlčet (jak jste si jistě všimli), místo řešení problémů.

Řešením této velmi špatné situace by bylo radikální zpřísnění použití VRZ, tvrdé postihy za jejich zneužití (odebrání licence,zákaz činnosti), a velké omezení okruhu organizací s právem mít na autě VRZ. Jsou prostě činnosti kde nelze tolerovat bezmezné soukromé podnikání a je nutné je omezit.

Děkujeme Vám za sledovanost seriálu a doufejme že zareagují i další instituce.
Sdílet