Pátek 27. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

„Prdelka“, tedy CAS 20 – Tatra 815 od THT Polička, jezdí u JSDH Zruč-Senec na Plzeňsku

CAS 20 – Tatru 815 s nástavbou od THT Poličky si vysnili dobrovolní hasiči z jednotky SDH Zruč-Senec na Plzeňsku. S jejich snem jim pomohl Plzeňský kraj, obec Zruč-Senec, GŘ HZS ČR a další sponzoři z obce. Celková cena cisterny se pohybuje kolem 6 miliónů korun. O předání jsme již přinesli samostatný článek, dnes se tedy, jak je zvykem, podrobněji podíváme přímo na vozidlo.

Podvozek, kabina, motor a převodovka

Podvozek, na kterém je vozidlo postaveno, je standardní tatrovácká čtyřkolka R55, určená speciálně pro kompletaci s hasičskými nástavbami. Kabina je čtyřdvéřová pro družstvo 1+5 s nezávislým vytápěním. Zadní řada sedadel je vybavena držáky pro dýchací přístroje Saturn S7. Mezi jednotlivými opěradly jsou uloženy náhradní tlakové láhve.

Pod zadní řadou sedadel je úložný prostor pro uložení osobních ochranných pomůcek a drobného požárního příslušenství, tento prostor je přístupný po odklopení sedáků shora. Ve střední horní části kabiny osádky je umístěna úložná police přes celou šíři kabiny osádky přístupná zezadu. Nechybí dobíjecí úchyty pro radiostanice Motorola a svítilny Survivor, stejně jako držáky PET lahví s pitnou vodou.

Na kabině jsou uchyceny dva kusy světelné rampy VNT 024LU BB 440/60-M modré barvy se sirénou s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ a s reproduktorem pro hlášení. Na přední kapotě vozidla pak najdeme dvě záblesková LED světla modré barvy RAPTOR, která jsou propojena se zvláštním výstražným zařízením a lze je vypnout samostatným vypínačem.

Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Motor splňuje emisní normu EURO V. Dosahuje výkonu 325 kW.

Převodovka je mechanická, čtrnáctistupňová TATRA 14 TS 210 T se synchronizací a poloautomatickým systémem řazení Norgren.

Převodovka je vybavena pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla. Činnost pohonu je možná i při jízdě vozidla do 10 km/h.

V zadní části vozidla je tažné zařízení s čepem o průměru 40 mm pro nebrzděný přívěs 900 kg a pro brzděný přívěs nájezdovou brzdou 3 500 kg.

Nástavba a čerpací zařízení

Karoserie nástavby je montovaná ze speciálních hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.

Úložné skříně jsou opatřeny uzavíracími roletkami s průběžným madlem v celé šířce roletky. Další část karoserie tvoří zadní prostorná skříň pro čerpací zařízení která je kryta nahoru výklopnými dveřmi.

Všechny roletky a dveře nástavby mají zámky, které se dají zajišťovat i odjišťovat stejným klíčem pro příslušné vozidlo. Výška madla otevřené roletky je max. 2000 mm od země.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Objem vodní nádrže je 4 000 litrů, pěnidlové pak 240 litrů. Na boku nástavby jsou umístěny LED indikátory stavu vody v nádrži. To umožňuje udržovat přehled i z dálky.

V sobotu 23. listopadu 2013 proběhlo slavnostní předání nové cisterny pro dobrovolné hasiče ve Zruči na Plzeňsku. Nový automobil obec Zruč i díky pomoci Plzeňského kraje, který přispěl částkou 2 miliony korun.

Pod předním nárazníkem je umístěna asanační lišta se třemi plochoproudými tryskami, které jsou nastavitelné ve 2 rovinách. Asanační lišta je potrubím trvale propojena s čerpacím zařízením. Ovládání přívodu vody se provádí z kabiny řidiče.

V pravé zadní skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s hadicí HABERKORN DN 25 podle ČSN EN 1947 v délce 60 m a naváděcími rolnami. Volný konec hadice je opatřen pistolovou proudnicí AWG s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele.

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT TO 3000 a jeho ovládací panel. Výkon čerpadla je 2000 l/min s automatickou regulací tlaku po připojení dalšího útočného vedení.

CAN sběrnice (Bus) umožňuje z jediného místa zjistit informace o otevřených roletách, dveřích, sklopených stupačkách, vysunutém osvětlovacím stožáru, zapnutých výstražných světlech, o zapnutém zapalování, otáčkách motoru a mnoho dalšího, dle požadavků zákazníka.

CAS je vybavena zařízením k řízení provozu účelové nástavby typu CAN – Bus. Veškeré ovládací prvky pro ovládání nástavby pomocí CAN – Bus systému jsou integrovány pouze do jednoho přehledného, centrálního ovládacího panelu, umístěného v prostoru zadní kabiny u čerpacího agregátu.

V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár TEKLITE. Rampa je tvořena 4 reflektory rozmístěnými v kruhu po 90° tak, aby rovnoměrně osvětlovaly místo zásahu.

Historie techniky ve Zruči

SDH Zruč začínal ve své historii s koňskou stříkačkou Smékal, kterou pak nahradila sanitka upravená na požární automobil. V následujících letech disponovali hasiči ze Zruče Tatrou 805, kterou vystřídalo vozidlo AVIA a Škoda 706 RT, se kterým se dnem předání této Tatry 815 rozloučili.

Sdílet