Nový hasičský Mercedes na IDETu 2007
Hynek Obroučka navštívil veletrh vojenské a bezpečnostní techniky IDET, který opět nabídl průřez produkty českého i zahraničního zbrojního průmyslu, i pro hasiče se však v Brně našlo několik zajímavých expozic.
Tradiční veletrh letos obsadil výstavní haly F, G1, V a Z a jako první bych zmínil firmy zabývající se lezeckou výstrojí, zastoupení tu měl Lanex, Singing Rock a Petzl. Záchranáře určitě zaujala expozice firmy Peli, která představila zejména ucelenou řadu baterek pro záchranné o vojenské složky a krom jiného samozřejmě také kvalitní zodolněné plastové kufry nejrůznějších rozměrů.Hasičskou techniku prezentovala v první řadě THT Polička, která kromě známého letištního speciálu pro AČR MB Actros 6×6 poprvé veřejně představila nový MB Atego 1118 4×4 CAS-15 M2Z, jehož cena pod 4 miliony bez DPH se zdá být přijatelná obzvlášť pro menší sbory. Vozidlo má klasickou prodlouženou kabinu Mercedes pro družstvo 1+5 a nástavbu z hliníkových profilů Magirus olepenou hliníkovými plechy. Čerpadlo je společným výrobkem THT a německého partnera, jeho výkon je 1 500 l/min při 1 MPa (nově dle vyhl.35/2007 Sb.), což je jen díky sacímu hrdlu, jinak je to klasické čerpadlo o výkonu 2 000 l/min (odpovídá dřívějšímu 2 400 l/min). Nádrž na vodu je plastová o objemu 2 000 l. CASka je na terénním podvozku na „balonech“ s jednoduchou montáží kol na zadní nápravě. Celková hmotnost je 11 t, motor má výkon 130 kW / 180 k.
Další zajímavý kousek předvedla firma Phoenix-Zeppelin, která v loňském roce dodala pro HZS Moravskoslezského kraje kontejner se zabudovanou elektrocentrálou Caterpillar.
Známými firmami v oboru jsou dodavatel nejrůznějších sorbentů a vybavení pro ekologické zásahy Happy End, stejně jako výrobce stanů a zdravotnického vybavení EGO Zlín, v jejich stánku nás zaujala novinka – plachta pro vynášení nadměrných pacientů, kterou lze použít buď ve složeném stavu pro vynesení běžného pacienta, nebo rozloženou na nadměrného – viz fotogalerie, jinak představili ucelenou řadu stanů pro vojsko i záchranné složky, „buňky“ pro izolaci nakažených osob nebo protichemické obleky
Opět zajímavá je nabídka firmy VARI, která se rozhodla po loňské prezentaci svého plastového člunu na cvičení JSDH hl. m. Prahy připravit člun z červeně probarveného plastu přímo pro hasiče (odstín připomíná RAL 3024). Základní cena bez motoru je kolem 120 000 Kč, což je vcelku zajímavé. Mimochodem člun je jen velmi obtížně převrátitelný a jednoduše opravitelný – při poškození ho stačí svařit svářečkou na plasty.
Ve stánku firmy Terramet kromě zajímavého opancéřovaného zemního stroje JCB HMEE, který vyhrál tendr na tisíc kusů ženijního stroje pro armádu USA, představili řadu benzínových kalových čerpadel Endress a stejnojmenné elektrocentrály.
Docela jsem se těšil na stánek Tatry Kopřivnice, kde byl očekáván nový střední automobil pro AČR Tatra 810, bohužel alespoň pro mě byla zklamáním jeho nepřítomnost, chyběl i na polygonu. Tatra jinak představila ucelenou řadu T815–7 – valníky 4×4 a 8×8 a podvozek s pancéřovanou kabinou 6×6 a valník 6×6 řady Armax pro Armádu Slovenské republiky. Na terénním polygonu se pak Tatra prezentovala valníkem řady Armax v provedení 4×4.
Z konkurentů Tatry se na IDETu prezentoval Mercedes-Benz na stánku dealera Croy Rakovník (vozidla Unimog U4000, Atego 4×4, offroadem řady „G“ a jeho opancéřovanou verzi MB Enog). Dalším konkurentem pak bylo Iveco s modelem Astra 6×6.
Z českých firem pak hasiče zaujal ještě Prabos, který předvedl řadu vojenské i hasičské obuvi.
Zajímavé kousky byly vystaveny i v expozicích dalších českých výrobců vojenské techniky, poprvé byl představen nový obrněný transportér Pandur 8×8 ve zbarvení AČR, vystaven byl i jeho konkurent z tendru pro AČR finská Patria 8×8. Ve stánku VOP 025 Nový Jičín pak zaujala impozantní palivová cisterna CAP-12 na podvozku Tatra řady Force 8×8 s vodou chlazeným motorem, na šasí Tatra Armax 4×4 pak VOP 026 Šternberk ukázal mobilní topografické pracoviště pro dělostřelce.
Hodně jsem očekával od expozice Armády ČR a musím říct, že až na drobnosti jsem byl spokojen, armáda obsadila celý pavilon F a část přilehlých volných ploch. Armáda představila to nejmodernější, čím disponuje, zajímavá byla různá spojovací a velitelská stanoviště na podvozcích Tatra Armax 4×4 a Land Rover Defender, svou techniku vystavovala i Vojenská Policie, Pyrotechnická služba pak vystavovala opancéřovaný kontejnerový nosič T815–7 6×6 se zodolněným kontejnerem, vybaveným nejrůznějšími prostředky a náčiním pro práci pyrotechniků včetně pásového robota, kontejner je vybaven mj. i osvětlovacím stožárem. Z pohledu hasiče pak určitě zaujala mobilní kontejnerová laboratoř PPCHL AL-2CH, která je vybavena nejmodernější měřící a analytickou technikou, jejíž obsluha (pohledná slečna vojákyně-laborantka) nám podala vyčerpávající informace o použití jednotlivých přístrojů. Hned vedle laboratoře bylo vystaveno velitelské stanoviště pro řízení NBC průzkumu (opět podvozek Tatra Armax 4×4), odkud jsou krom vyhodnocení řízeny i další činnosti (evakuace, dekontaminace a další činnosti při použití NBC látek). Jako novinka byl v expozici představen nový mobilní dělostřelecký radiolokátor Arthur od švédské firmy BAe systems, jak jinak než na podvozku Armax 4×4. Na venkovní ploše bylo prezentováno mobilní topografické pracoviště, které je schopné kromě sběru dat z terénu a jejich vyhodnocení provést mj. i výpočty a animace zátopové oblasti, pokrytí signálem, schopnosti nasazení radarových prostředků a podobně, výstupem mohou být jak digitální, tak papírové mapy nebo celé publikace a letáky. Sestava se skládá ze čtyř výpočetních ISO kontejnerů spojených stanem, jednoho skladového kontejneru a mobilní měřící skupiny vybavené nejrůznějšími topografickými přostroji a vozidlem Land Rover 110. Hned vedle byla vystavena mobilní hydrometeorologická stanice „Oblak“ a sestava stanů mobilní humanitární základny. Co mě trochu zklamalo, byla malá prezentace jednotek CO, vystaveno bylo jen rypadlo UDS 214 na podvozku Tatra Terrno1 6×6, vybavené hydraulickými demoličními nůžkami. Vojenská Policie měla na venkovním prostranství Škodu Octavia II, nové vozidlo pro přepravu psů pyrotechnické skupiny Ford Connect se zástavbou Vesta auto, a dva prostředky pro sledování prostoru v TV i infra režimu SOM 1 na podvozku Land Rover Defender 130 a SOM 3 na podvozku Tatra Armax 4×4. Vojenské letectvo představilo na volné ploše vrtulníky Mi-171Š a Mi-35M, získané v rámci deblokace ruského dluhu.
Na závěr jsem nechal to nejzajímavější z celého IDETu, a to program na terénním polygonu. Ukázku zahájila Vojenská policie a pyrotechnici, kteří předvedli zadržení nebezpečných osob s výbušninami a zneškodnění trhavin. Poté začal program prezentace automobilní techniky. Zahájila armáda s postaršími UAZy 469B a Land Rovery Defender 90 a 110, po nich přišly na řadu valníky Tatra 815 VV 4×4, Armax 6×6 a T815 VVN 8×8. Vojáci se s vozidly příliš nemazlili, jejich jízdní ukázky stály za to. Pak přišla na řadu ukázka dealera Land Roveru firmy A.M.T.mobil s vozidly LR Defender 90, Freelander a Range Rover Discovery, dlužno dodat, že krom Defendera se o moc terénní auta nejedná. Co všem vyrazilo dech, byla ukázka pásového vozítka BAe Systems BTV 10, jedná se o následovníka legendárního Hägglunds BV 206. Jsou to dva pásové moduly spojené hydraulicky ovládaným kloubem. Vozítko po polygonu doslova létalo, jakékoliv terénní překážky pro něj nebyly problém, po sevření kloubu dolů se otáčelo téměř na pětikoruně. Další na řadě byl Bucher Duro 4×4 (toto vozidlo používají v ČR u HZSP Doly Bílina) a Mercedes Benz Unimog U5000, vozidla dokážou dost, ale na některých překážkách měla drobné problémy a skákala jak kozy. Velmi zajímavá byla prezentace ženijního stroje JCB HMEE, jeho řidič mu také nic neodpustil. Pokud ukázka vozidla Hägglunds někomu vyrazila dech, pak tovární řidič Tatry dotyčného dorazil. Dvounápravový valník Armax dostal řádně zabrat, Tatra opět dokázala svoje přednosti na nerovném terénu, to, co si dovolil její šofér, si v průběhu ukázek nedovolil nikdo, po malém pásáku BTV 10 to byla nejdynamičtější ukázka.
-wob-
načíst další obrázky ↓