Hořící kamion na přejezdu smetla lokomotiva
Dne 7. 5. 2007 v 00:00 hod. byli hasiči informováni o požáru nákladního auta na železničním přejezdu u obce Jablůnka na Vsetínsku. Na místo vyjely jednotky HZS ČR, HZS Českých drah a místní dobrovolní hasiči.
Na místo vyjela jednotka profesionálních hasičů ze Vsetína s rychlým zásahovým vozem JEEP a jednou cisternou, dále jednotka profesionálních hasičů z Valašského Meziříčí s jedním zásahovým vozem, jednotka profesionálních hasičů podniku ČD z Přerova se dvěma cisternami a jednotka sboru dobrovolných hasičů z Jablůnky. Po příjezdu na místo bylo zjištěno, že mezi obcí Jablůnka a Bystřička došlo v prostoru železničního přejezdu k požáru nákladního tahače zn. Scania.Jako první na místo přijel rychlý zásahový vůz hasičů ze Vsetína, který dorazil do deseti minut od výjezdu. Hasiči bleskově natáhli vysokotlaké vodní vedení a snažili se požár auta uhasit. Po několika minutách hašení se však ozval známý zvuk světelného výstražného zařízení přejezdu a spustily se závory. Velitel zásahu okamžitě přikázal ukončit hašení a urychleně opustit prostor přejezdu i se zásahovým vozem.
Hasičům se podařilo včas vyjet s vozem JEEP z přejezdu a po velmi krátké chvíli přijela lokomotiva, která čelně narazila do boku zadní části stále hořícího tahače. Po nárazu byl vrak vozu odhozen za přejezd do prostoru druhé koleje a lokomotivě se podařilo zastavit až po dalších asi sto metrech. Při požáru a dopravní nehodě nebyl nikdo zraněn, pouze strojvedoucí utrpěl lehký šok, když nedokázal střetu zabránit.
Hasiči se vrátili zpět do kolejiště a dokončili hasební práce. Zásahem se podařilo zabránit dalšímu rozšíření požáru na zadní nápravu a na nádrže s palivem. Po uhašení plamenů bylo nutné očistit přejezd od zbytků vraku a drážním hasičům se podařilo na ocelovém laně vytáhnout ohořelý tahač z kolejiště mimo trať.
Požár a následná dopravní nehoda si vyžádala omezení jak v silniční dopravě, tak i na železnici. Provoz na silnici I/57 byl částečně odkláněn hlídkami policie a kamionová doprava se řadila do kolony. Zastavila se také železniční doprava na trase Vsetín – Valašské Meziříčí.
Po příjezdu vyšetřovatele hasičů bylo místo požáru ohledáno. Řidič tahače uvedl, že už před příjezdem k železničnímu přejezdu pociťoval na voze pokles výkonu, a když před kolejemi podřadil, došlo k závadě a úniku tlaku. Vozidlo se zastavilo uprostřed přejezdu. Řidič vystoupil a všiml si začínajícího požáru pod kabinou. Plameny se začaly šířit a on sám jim nedokázal čelit.
Požár zničil kompletně kabinu i motorový prostor tahače a způsobil předběžně škodu za 900 000 Kč. Policie zadokumentovala místo události a dál případ šetří v oblasti dopravní nehody. Předběžné odhady škod na lokomotivě byly vyčísleny na nejméně 100 tis. Kč. Požár poškodil i část gumového přejezdu kolejiště. Své šetření zahájil na místě i inspektorát železniční dopravy.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V souvislosti s nárazem elektrické lokomotivy do hořícího tahače vyvstala otázka o postupu záchranářů a informování pracovníků železnice o uzavření provozu na trati a vypnutí proudu v trolejích.
Operační důstojník HZS Zlínského kraje zaznamenal tento časový sled:
00:00 – patnáct sekund po půlnoci přijímá telefonní centrum tísňového volání TCTV 112 Zlín hlášení řidiče o požáru auta
00:02 – vyjíždí první jednotka hasičů ze Vsetína
00:02 – operační důstojník HZS ZLK informuje operační středisko drážních hasičů v Přerově, žádá vypnutí proudu i zast. dopravy
00:11 – rychlý zásahový vůz JEEP hasičů je na místě požáru
00:12 – operační důstojník dostává informaci od pracovníků železnice, že došlo k vypnutí proudu v trolejích
00:18 – velitel zásahu hlásí spuštění zvukového a světelného výstražného zařízení přejezdu a pokles závor
00:18 – ve stejné minutě přichází od policie informace, že se pracovníkům ČD nepodařilo zastavit jednu lokomotivu
00:19 – hasiči urychleně opouštějí železniční přejezd a ve stejné minutě dochází k nárazu lokomotivy do tahače
00:34 – likvidace požáru
01:45 – vytažení vraku tahače z kolejiště
02:00 – úklidové práce na přejezdu
02:15 – uvolněna silniční doprava, rozjezd kolony kamionů
02:30 – průjezd prvního osobního vlaku po jedné uvolněné koleji
Strojvedoucí na místě nehody uvedl, že právě vypnutí elektrického proudu v trolejích mělo za následek nemožnost dřívějšího zastavení lokomotivy, která tak měla pouze omezené brzdicí schopnosti.
mjr. Bc. Ivo Mitáček
tiskový mluvčí
HZS Zlínského kraje
-wap-
načíst další obrázky ↓