Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Valníková Tatra 815–7 8×8 je auto do nepohody: dva navijáky, hydraulická ruka a centrální huštění pneumatik z ní dělají všestranného pomocníka

Jedním z nejnovějších přírůstků do parku techniky Záchranného útvaru HZS České republiky v Hlučíně je dvojice speciálních valníkových Tater 815–7 8×8. Jedná se o terénní automobil určený k záchranným a humanitárním činnostem.

Podvozek, motor a převodovka

Tatra 815–7, kterou představujeme v dnešním článku, je postavena na podvozku T815–731R99 325 8×8.1R. Jedná se tedy o Tatru s nízkou kabinou pro posádku 1+1 – proto není potřeba zvyšovat střechu plastovým nástavcem, jak jsme zvyklí u běžných hasičských „sedmiček“. Podvozek je odpružený vzduchem a umožňuje tak změnu světlé výšky vozu.

Pohání ji vzduchem chlazený přeplňovaný osmiválec T3D-928.30 o výkonu 325 kW, splňující emisní normu Euro 5. O přenos jeho hnací síly na jednotlivá kola se stará čtrnáctistupňová mechanická převodovka Tatra 14 TS 210 L. Poháněny jsou standardně zadní nápravy, pohon předních je připojitelný. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 90 km/h.

Tatra může táhnout přívěsy o maximální hmotnosti 18 000 kg, do celkové hmotnosti soupravy 56 000 kg.

Vozidlo je osazeno centrálním huštěním pneumatik, ovládaným přímo z kabiny řidiče. Umožňuje tak plynulou změnu tlaku v pneumatikách a tím i zvětšení jejich styčné plochy, vozidlo se tak v měkkém terénu méně propadá.

Nástavba

Nástavbou představované Tatry je valníková plošina s plachtou. Uvnitř najdeme dvě podélné lavice pro 20 osob, pevně spojené s podlahou vozu. Hasiči tak mohou pomocí této techniky evakuovat osoby, zvířata či materiál, popřípadě do zasažených míst přepravovat příslušníky záchranných složek. Ostatně brodivost dosahuje výborné hodnoty – 1 500 mm. Bočnice nástavby jsou snímatelné.

Rozměry korby jsou (s demontovanými bočnicemi) 6 500 × 2 550 × 2 5­00 mm (délka x šířka x výška). Rezervní kolo, které vidíte na fotkách, je k vozu dodáno příbalem, běžně se vozit samozřejmě nebude – pozn. red.

Přístup na plošinu valníku je realizován dvěma sklopnými hliníkovými žebříky, po sklopení zadního čela. Prostor uvnitř nástavby je osvětlen dvěma reflektory.

Navijáky, hydraulická ruka

Specialitou tohoto vozu je jeho široká využitelnost, jak už jsme zmiňovali v úvodu. Disponuje totiž také hydraulickou rukou. Ta při vyložení 2,15 metru uzvedne 5,75 tuny, při 10m vyložení pak tunu. Maximální vyložení, které je 14,35 m, pak zajišťuje zdvih 650 kg těžkého břemene.

Jeřáb lze využít k nakládání a vykládání materiálu z korby valníku, ale také pro případné odstraňování překážek z komunikací a jiných prostor, je s ním tím pádem například možné zprůjezdnit komunikace a podobně.

Navijáky má vůz dva. První z nich je uchycen na běžném místě – na výstupu z podélníků rámu v přední části na nárazníku vozu. Tažná síla tohoto navijáku je 49 kN, délka lana pak 50 metrů.

Druhý je již mnohem zajímavější. Navazuje na známý naviják starší řady VVN – je tedy umístěn pod korbou mezi podélníky rámu, přibližně ve středu vozu. Ovšem původní myšlenka prošla výraznou inovací. Naviják je nyní umístěn vertikálně a vybaven ukladačem lana, není tak při navíjení potřeba využít dalšího hasiče se smetákem, jako tomu občas bylo u horizontálního navijáku zmiňované řady VVN.

Tažná síla je 150 kN, délka lana pak 100 metrů (60 m na bubnu a 40 m prodloužení jako příslušenství). Konec lana je vyveden dozadu, na zadní nárazník, stejně jako v minulosti je však možné upravit pomocí již z výroby pevně uchycených kladek na pravou či levou stranu vozu.

Rozměry, hmotnosti, VRZ

O hmotnosti přívěsu a soupravy jsme se již zmiňovali. Pohotovostní hmotnost podvozku je 16 000 kg, užitečné zatížení pak 22 000 kg. Celková maximální hmotnost automobilu tak je 38 000 kg. Tatra je dlouhá 10 700 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 800 mm.

Výstražné zařízení od firmy Holomý, které je na vozidle použito, využívá hlučínskou specialitu, která se u Záchranného útvaru stala standardem – je dvojbarevné. Rampa na střeše kabiny i maják v zadní části vozu dokáže blikat modrou nebo oranžovou barvou.

Důvod je nasnadě – ne vždy jede vozidlo plnit úkoly, u kterých je nutno využít právo přednostní jízdy, na druhou stranu jsou situace, kdy vzhledem ke svým rozměrům či nákladu může ohrožovat bezpečnost provozu. V takovém případě se jednoduše použije oranžová část zařízení.

Sdílet