Kontejnerový nosič na podvozku Tatra 815–7 8×8 uveze i velmi těžké kontejnery, kvůli nosnosti má nezvykle velká kola
Dvojice nosičů kontejnerů na speciálních podvozcích Tatra 815–7 8×8.1R byla pořízena z Integrovaných operačních programů Evropské unie v roce 2013 pro Záchranný útvar HZS České republiky.
Podvozek, motor a převodovka
Tatra 815–7, kterou představujeme v dnešním článku, je postavena na stejném podvozku jako valníky, se kterými jsme vás seznámili v jednom z našich článků v unikátní rubrice Technika. Jde o šasi T815–731R99 38 325 8×8.1R. Jedná se tedy o Tatru s nízkou kabinou pro posádku 1+1 – proto není potřeba zvyšovat střechu plastovým nástavcem, jak jsme zvyklí u běžných hasičských „sedmiček“. Podvozek je odpružený vzduchem a umožňuje tak změnu světlé výšky vozu.
Rozdílem, oproti valníkovému podvozku, jsou kola, resp. pneumatiky. Z důvodu potřeby zvýšit užitečné zatížení byly použity pneumatiky 16R20, oproti obvyklým 14R20. Z vozidla to na první pohled dělá opravdový kolos. Náhradní pneumatiku přepravuje Tatra na lanovém „jeřábu“ za kabinou osádky.
Další úpravou, kterou si vyžádala hmotnost automobilu a bezpečnostní požadavky, je retardér, kterým je nosič vybaven. Jedná se o elektromagnetický retardér TELMA Focal, který je umístěn na konci páteřové roury, jak je u vozidel Tatra v tomto případě obvyklé. Chlazený je vzduchem a výrobce garantuje jeho vodotěsnost.
Termín retardér je lidové označení pro provozní odlehčovací brzdu. Princip retardéru je stejný jako u ostatních typů brzd – kinetickou energii vozidla přeměňují na energii tepelnou. U retardérů však nedochází k opotřebovávání, protože energii přeměňují bez tření.
Tatru pohání vzduchem chlazený přeplňovaný osmiválec T3D-928.30 o výkonu 325 kW, splňující emisní normu Euro 5. O přenos jeho hnací síly na jednotlivá kola se stará čtrnáctistupňová mechanická převodovka Tatra 14 TS 210 L. Poháněny jsou standardně zadní nápravy, pohon předních je připojitelný. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 110 km/h.
Tatra může táhnout přívěsy o maximální hmotnosti 18 000 kg, do celkové hmotnosti soupravy 56 000 kg.
Vozidlo je osazeno centrálním huštěním pneumatik, ovládaným přímo z kabiny řidiče. Umožňuje tak plynulou změnu tlaku v pneumatikách a tím i zvětšení jejich styčné plochy, vozidlo se tak v měkkém terénu méně propadá.
Nástavba
Nástavbou je v tomto případě jednoramenný hákový nakladač kontejnerů Multilift MSH165SC s tzv. „H rámem“ k uchopení, naložení a přepravě kontejnerů typu ISO IC a ISO IIC. Maximální zvedací kapacita nakladače je 16 500 kg.
Rozměry, hmotnosti, VRZ
Pohotovostní hmotnost podvozku je 13 350 kg, užitečné zatížení pak 24 650 kg. Celková maximální hmotnost automobilu tak je 38 000 kg, tahat může přívěs o hmotnosti max. 18 000 kg. Tatra je dlouhá 10 100 mm, široká 2 500 mm a vysoká 2 700 mm (bez kontejneru).
Výstražné zařízení od firmy Holomý, které je na vozidle použito, využívá hlučínskou specialitu, která se u Záchranného útvaru stala standardem – je dvojbarevné. Rampa na střeše kabiny i maják v zadní části vozu dokáže blikat modrou nebo oranžovou barvou.
Důvod je nasnadě – ne vždy jede vozidlo plnit úkoly, u kterých je nutno využít právo přednostní jízdy, na druhou stranu jsou situace, kdy vzhledem ke svým rozměrům či nákladu může ohrožovat bezpečnost provozu. V takovém případě se jednoduše použije oranžová část zařízení.