Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

HZS zakoupil třináct evakuačních Tater 815–7, jsou vybaveny hydraulickým čelem a navijákem

Poslední technikou, dodanou Hasičskému záchrannému sboru České republiky v rámci Integrovaného operačního programu Zvýšení akceschopnosti HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách, který můžete pouze díky serveru POŽÁRY.cz již od jeho vyhlášení podrobně sledovat, je celkem třináct kusů nákladních automobilů Tatra 815–7 6×6 s valníkem a hydraulickým čelem.

Určení vozidla, rozdělení krajům a cena

Automobil je určen pro potřeby evakuace osob, přepravu kusového materiálů a pro vyprošťování vozidel, a to především při velkých povodních, chemických nebo radiačních haváriích a při dalších živelních pohromách a ve složitých terénních a prostorových podmínkách.

Každý z HZS krajů – s výjimkou Prahy, která na dotace z důvodů, o kterých jsme vás již informovali v samostatném článku nedosáhne – obdrží jeden kus.

Cena zakázky je 61 831 484 Kč včetně DPH, jeden kus tedy vyšel na 4 756 268 Kč. Dodavatelem je WISS CZECH, s.r.o.

Podvozek, kabina, motor a převodovka

Vozidla jsou postavena na klasickém podvozku T 815–731R32 26 325 6×6.1, tedy stejném, jako je využíván pro cisternové nástavby. Kabina je dvoumístná, přesto vyvýšená. Je nezávisle vytápěná, dvoudvéřová. Podvozek je odpružený vzduchem a umožňuje tak změnu světlé výšky vozu. Vozidlo je vybaveno centrálním huštěním pneumatik, ovládaným z místa řidiče.

Tatru pohání vzduchem chlazený přeplňovaný osmiválec T3D-928.30 o výkonu 325 kW, splňující emisní normu Euro 5. O přenos jeho hnací síly na jednotlivá kola se stará čtrnáctistupňová mechanická převodovka Tatra 14 TS 210 L s automatizovaným řazením Norgren. Poháněny jsou standardně zadní nápravy, pohon předních je připojitelný. Samozřejmostí je – stejně jako u každé hasičské u Tatry – absence omezovače výkonu při nedostatku močoviny.

Naviják

Automobil je vybaven hydraulickým navijákem RAMSEY H-800 R – 2 – 2 o tažné síle 90 kN. Ten je osazen řadičem lana a pneumatickým ovládáním spojky volnoběhu. Naviják je umístěn v rámu vozidla, pod valníkovou plošinou, s předním, bočním i zadním tahem lana – směr je nastavitelný pomocí systému kladek. Lano o průměru 16 mm je dlouhé 60 metrů.

Nástavba

Nástavbu tvoří valníková plošina s hydraulickým zvedacím čelem a hydraulickým navijákem. Je uzpůsobena pro přepravu 20 evakuovaných osob na sklopných sedačkách. Bočnice nástavby jsou vysoké 800 mm.

Nástavba je osazena zadním sklopným hydraulickým čelem Dhollandia DH LM 30 o nosnosti 2 500 kg na 750 mm dlouhém rameni. Přiklopení plošiny k zemi je prováděno automaticky. Na předním čele je nástavba osazena nezávislým naftovým topením Webasto o výkonu 5 kW.

Podlahu tvoří voděvzdorná protiskluzová překližka, utěsněná polyuretanovým tmelem. V podlaze je 6 párů kotevních úchytů o nosnosti 5 000 kg.

Plachtovou konstrukci tvoří 3 demontovatelné oblouky a 16 tyčí. Pro demontované části je vytvořen prostor, který nemění vnější rozměry vozu. Odnímatelné jsou rovněž střední a zadní sloupky. Na žádost HZS se vozidlo dodává se sundanou plachtou.

Na zadních sloupcích nástavby jsou v dolní části umístěna výstražná světla modré barvy, směřující dozadu a do boku.

Rozměry valníku jsou 6 150 × 2 550 mm (délka × šířka). Výška podlahy od země je v základním provedení 1 510 mm, což je centimetr nad brodivostí vozu. V terénním provedení (pneumaticky zvýšená světlá výška) je pak výška podlahy od země 1 600 mm. Průchozí výška pod plachtovou konstrukcí je 1 800 mm. Samotná nástavba váží 2 450 kg.

Vybavení kabiny vozu

Všech třináct Tater je již z výroby vybaveno navigací GARMIN dezl 560T s mapovým vybavením pro ČR, uzpůsobeným pro nákladní vozy. Z místa velitele je dostupný ruční hledací světlomet PSM 24 – H3 – 24 V o výkonu 70 W, který je vybaven kabelem o délce 2 000 mm se zástrčkou pro napojení do elektrické soustavy automobilu. Nechybí autorádio Pioneer MVH-350BT s bluetooth pro komunikaci s mobilním telefonem.

Rozměry a hmotnosti

Vozidlo je dlouhé 9 200 mm a široké 2 550 mm. Světlou výšku 412 mm lze jako u všech „sedmiček“ měnit o 100 mm nahoru nebo o 140 mm dolů. Provozní hmotnost je 10 570 kg, užitečná 14 430. Maximální technicky přípustná pak 26 000 kg.

Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů