HZS zakoupil třináct evakuačních Tater 815–7, jsou vybaveny hydraulickým čelem a navijákem
Poslední technikou, dodanou Hasičskému záchrannému sboru České republiky v rámci Integrovaného operačního programu Zvýšení akceschopnosti HZS ČR pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách, který můžete pouze díky serveru POŽÁRY.cz již od jeho vyhlášení podrobně sledovat, je celkem třináct kusů nákladních automobilů Tatra 815–7 6×6 s valníkem a hydraulickým čelem.
Určení vozidla, rozdělení krajům a cena
Automobil je určen pro potřeby evakuace osob, přepravu kusového materiálů a pro vyprošťování vozidel, a to především při velkých povodních, chemických nebo radiačních haváriích a při dalších živelních pohromách a ve složitých terénních a prostorových podmínkách.
Každý z HZS krajů – s výjimkou Prahy, která na dotace z důvodů, o kterých jsme vás již informovali v samostatném článku nedosáhne – obdrží jeden kus.
Cena zakázky je 61 831 484 Kč včetně DPH, jeden kus tedy vyšel na 4 756 268 Kč. Dodavatelem je WISS CZECH, s.r.o.
Podvozek, kabina, motor a převodovka
Vozidla jsou postavena na klasickém podvozku T 815–731R32 26 325 6×6.1, tedy stejném, jako je využíván pro cisternové nástavby. Kabina je dvoumístná, přesto vyvýšená. Je nezávisle vytápěná, dvoudvéřová. Podvozek je odpružený vzduchem a umožňuje tak změnu světlé výšky vozu. Vozidlo je vybaveno centrálním huštěním pneumatik, ovládaným z místa řidiče.
Tatru pohání vzduchem chlazený přeplňovaný osmiválec T3D-928.30 o výkonu 325 kW, splňující emisní normu Euro 5. O přenos jeho hnací síly na jednotlivá kola se stará čtrnáctistupňová mechanická převodovka Tatra 14 TS 210 L s automatizovaným řazením Norgren. Poháněny jsou standardně zadní nápravy, pohon předních je připojitelný. Samozřejmostí je – stejně jako u každé hasičské u Tatry – absence omezovače výkonu při nedostatku močoviny.
Naviják
Automobil je vybaven hydraulickým navijákem RAMSEY H-800 R – 2 – 2 o tažné síle 90 kN. Ten je osazen řadičem lana a pneumatickým ovládáním spojky volnoběhu. Naviják je umístěn v rámu vozidla, pod valníkovou plošinou, s předním, bočním i zadním tahem lana – směr je nastavitelný pomocí systému kladek. Lano o průměru 16 mm je dlouhé 60 metrů.
Nástavba
Nástavbu tvoří valníková plošina s hydraulickým zvedacím čelem a hydraulickým navijákem. Je uzpůsobena pro přepravu 20 evakuovaných osob na sklopných sedačkách. Bočnice nástavby jsou vysoké 800 mm.
Nástavba je osazena zadním sklopným hydraulickým čelem Dhollandia DH LM 30 o nosnosti 2 500 kg na 750 mm dlouhém rameni. Přiklopení plošiny k zemi je prováděno automaticky. Na předním čele je nástavba osazena nezávislým naftovým topením Webasto o výkonu 5 kW.
Podlahu tvoří voděvzdorná protiskluzová překližka, utěsněná polyuretanovým tmelem. V podlaze je 6 párů kotevních úchytů o nosnosti 5 000 kg.
Plachtovou konstrukci tvoří 3 demontovatelné oblouky a 16 tyčí. Pro demontované části je vytvořen prostor, který nemění vnější rozměry vozu. Odnímatelné jsou rovněž střední a zadní sloupky. Na žádost HZS se vozidlo dodává se sundanou plachtou.
Na zadních sloupcích nástavby jsou v dolní části umístěna výstražná světla modré barvy, směřující dozadu a do boku.
Rozměry valníku jsou 6 150 × 2 550 mm (délka × šířka). Výška podlahy od země je v základním provedení 1 510 mm, což je centimetr nad brodivostí vozu. V terénním provedení (pneumaticky zvýšená světlá výška) je pak výška podlahy od země 1 600 mm. Průchozí výška pod plachtovou konstrukcí je 1 800 mm. Samotná nástavba váží 2 450 kg.
Vybavení kabiny vozu
Všech třináct Tater je již z výroby vybaveno navigací GARMIN dezl 560T s mapovým vybavením pro ČR, uzpůsobeným pro nákladní vozy. Z místa velitele je dostupný ruční hledací světlomet PSM 24 – H3 – 24 V o výkonu 70 W, který je vybaven kabelem o délce 2 000 mm se zástrčkou pro napojení do elektrické soustavy automobilu. Nechybí autorádio Pioneer MVH-350BT s bluetooth pro komunikaci s mobilním telefonem.
Rozměry a hmotnosti
Vozidlo je dlouhé 9 200 mm a široké 2 550 mm. Světlou výšku 412 mm lze jako u všech „sedmiček“ měnit o 100 mm nahoru nebo o 140 mm dolů. Provozní hmotnost je 10 570 kg, užitečná 14 430. Maximální technicky přípustná pak 26 000 kg.
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů
- ▶ Video
Dva jeřáby pořízené v rámci projektu „Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní“ zamířily do Moravskoslezského kraje
Dva automobilové jeřáby na čtyřkolovém podvozku byly pořízeny Hasičským záchranným sborem v rámci projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k…
Hasiči prošli výcvikem se systémem dálkové dopravy vody Somati, s nákupem zařízení pomohla Evropská unie
Profesionální hasiči Královéhradeckého kraje získali v říjnu roku 2015 speciální zařízení určené pro dálkovou dopravu vody a hašení. S nákupem pomohla Evropská unie ze…
- ▶ Video
Hasičský záchranný sbor České republiky bude mít na třicítce nových prvovýjezdových cisteren Tatra Terra řezací zařízení Cobra
Firma Kobit realizuje zakázku „Cisternové automobilní stříkačky – vodní paprsek – spolufinancované z IOP“ pro Hasičský záchranný sbor České republiky. Předmětem je…
- ▶ Video
Hasiči v Moravskoslezském kraji pořídili trojici obojživelných vozidel Quadski XL, s financováním pomohla Evropská unie
Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje pořídil tři nová obojživelná vozidla Gibbs Quadski XL. Na financování se v rámci projektu Připravenost Hasičského…
- ▶ Video
Záchranný útvar HZS ČR převzal dvojici univerzálních dokončovacích strojů na podvozku Tatra 815–7
V září roku 2014 jsme na stránkách našeho portálu představili záměr Hasičského záchranného sboru nakoupit pro Záchranný útvar mimo jiné dvojici univerzálních…
- ▶ Video
Vyprošťovací automobily AV-20.1 na podvozcích Tatra Force dodá hasičům firma ČKD Mobilní Jeřáby a.s.
V srpnu roku 2014 jsme přinesli článek o nákupu pěti vyprošťovacích automobilů pro Hasičský záchranný sbor České republiky, které budou pořízeny v rámci projektu…
Devětačtyřicet velitelských automobilů nakoupil Hasičský záchranný sbor s podporou integrovaného operačního programu pro efektivní zásah
V prosinci roku 2013 jsme vám představili nový Integrovaný operační program Evropské unie Technika, technologie a prostředky HZS ČR pro efektivní zásah. K českým hasičům…
Užitkové automobily Ford Ranger zakoupili hasiči za podpory Evropské unie, pořízeno jich bylo 29
Hasičský záchranný sbor získal v rámci integrovaného operačního programu Evropské unie Technika, technologie a prostředky HZS ČR pro efektivní zásah 29 nových užitkových…
Automobilové plošiny AP 30, spolufinancované ze strukturálních fondů Evropské unie, dodá hasičům Wawrzaszek
V srpnu roku 2014 jsme vám přinesli jeden z našich jedinečných článků, týkajících se plánovaných nákupů nové hasičské techniky – osmnácti automobilových plošin. Zakázku,…
- ▶ Video
Deset čtyřkolek Arctic Cat Prowler s přívěsem zakoupil Hasičský záchranný sbor s finanční spoluúčastí Evropské unie
V prosinci roku 2013 jsme vám představili nový Integrovaný operační program Evropské unie Technika, technologie a prostředky HZS ČR pro efektivní zásah.