CAS 30 Mercedes Benz Zetros pro HZS Severočeské doly a.s. – Doly Nástup Tušimice je v Česku unikátem
Představujeme CAS 30 na podvozku Mercedes Benz Zetros. Jedná se o první cisternu na tomto podvozku u nás, dodanou koncovému uživateli. V minulosti už bylo možno se setkat s již hotovými CAS z Německa, Rakouska či Polska a číst o nich zde na Požárech.
V tomto případě se však jedná o CAS dodanou českým nástavbářem THT, pro které to bylo rovněž první vyrobené auto na tomto podvozku. Nemá cenu polemizovat, zda by byl ten či onen podvozek vhodnější apod.
Mercedesy v dolech
Mercedes je dodavatelem téměř všech podvozků pro hnědouhelného giganta, jakým náš zřizovatel je. Především kvůli tomu, že nabídka jejich automobilů zahrnuje od terénních osobních vozů, přes lehké náklaďáky (pojízdné díly, přeprava osob, speciální nástavby) až po těžké speciály (jeřáby, sklápěčky, plošiny atd.).
Veškerá servisní činnost, od práce až po náhradní díly, je pak mnohem jednodušší a levnější. A hasiči podnikového sboru rozhodně nemůžou být výjimkou. Na podvozku Mercedes Benz (dále jen „MB“) nám za posledních pět let byly dodány čtyři automobily a počet zatím není konečný.
Vše začalo rokem 2008, kdy jsme se dočkali po 6 letech nové CAS 40 MB Actros, následoval sanitní automobil MB GL, poté nový mikrobus MB Sprinter a zatím poslední dodaný MB Zetros. Mimoto bylo dodáno ještě nové VEA Toyota Hilux a CAS 30 T815/7. Zatím tedy šest automobilů.
Ale již k samotnému Zetrosu. Jedná se CAS 30 v provedení S2R. Její určení jsou především zásahy v povrchovém dole, kam je potřeba dopravit větší množství vody a bude v blízké době zařazen jako druhý výjezd. Řadí se mezi cisterny pro zásah vodou či pěnou.
Podvozek automobilu
MB Zetros 2733 A 6×6.1 je třínápravový rámový podvozek s trvalým pohonem všech náprav s průběžným rámem. Srdcem hnacího řetězce je šestiválcový řadový motor s chlazením plnicího vzduchu, který plní emisní normu Euro 5. Ze zdvihového objemu 7,2 litru nabízí nejvyšší výkon 300 kW. Výkon původně nabízeného motoru byl 240 kW, byl však pro naše potřeby navýšen.
Vozidlo je vybaveno mechanickou, devítistupňovou (8 vpřed, 1 vzad), synchronizovanou převodovkou. Převodovka je vybavená pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla. Jeho zapínání se provádí z kabiny řidiče nebo z prostoru čerpacího zařízení a činnost pomocného pohonu je možná do 10 km/h. Kabina je třímístná.
Nádrže a čerpadlo
Objemy nádrží na vodu a pěnidlo jsou v Zetrosu 9 000 a 540 litrů. O dodávku hasiva se pak stará dvoustupňové čerpadlo THT TO 3000 a jmenovitém průtoku 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 400 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu.
Vybavení Zetrosu
Vozidlo je dále vybaveno střešní lafetovou proudnicí STINGER 2.0, která je odnímatelná a umožňuje použití i mimo vozidlo jako monitor, díky přiloženému podstavci. Nedílnou součástí našich vozidel je nárazníková lafetová proudnice, zde se jedná o SIDEWINDER, ovládaný z kabiny řidiče pomocí joysticku. Samozřejmostí je i lanový naviják SUPERWINCH PRO 60 s tažnou silou 59 kN.
Ve vybavení nástavby nechybí samozřejmě dýchací technika, hadice, armatury, lékárnička, bedna s nářadím, z obou zadních stran nástavby vysokotlaký naviják a na střeše nástavby bedny pro uložení rozměrnějšího materiálu. Samozřejmostí ve výbavě každé naší CAS jsou košová nosítka, v tomto případě Ferno 71S.
Rozměry a hmotnosti
CAS 30 Mercedes-Benz Zetros je dlouhá 10 410 mm, široká 2 550 mm a vysoká 3 150 mm. Celková hmotnost tohoto třínápravového automobilu je 25 000 kg.
Filip Foukal
Velitel družstva
Hasičský záchranný sbor podniku
Severočeské doly a.s.
Doly Nástup Tušimice