Nové Volvo u JSDH města Nový Bor
V pátek 30. 3. 2007 nám byla ve Slatiňanech předána nová CAS 24 na podvozku Volvo FM 9 4×4. Tato CAS u naší jednotky nahradila CAS 24 Liaz z r.1988, která je nyní nabízena k prodeji.
Vozidlo se podařilo zakoupit díky dlouhodobé kvalitní spolupráci se zastupitelstvem a radou města, kterou naše jednotka oplácí pořádáním společenských akcí na náměstí a samozřejmě kvalitní prací u zásahů nejen v Novém Boru a okolí, ale i celém okrese a leckdy i v sousedním Ústeckém kraji. Naše jednotka je již několik let zařazena jako JPO II a je předurčena na všechny druhy zásahů. Naše dosavadní vybavení je docela na dobré úrovni, ale pořád je a bude co zlepšovat. Náš vozový park je docela rozrostlý – čítá CAS 32 T 815,CAS 24 Liaz (k prodeji), 2 x CAS 32 T 148, AZ 30 Ifa, VA Toyota Hilux 2.4 Td, VA Mitsubishi 300 2.4 Tdi, VW Passat combi 1.9 Tdi, Praga V3S valník + naviják, Praga V3S Ars předělaný na CAS 8, také s navijákem (vozidlo bude momentálně využíváno jako lesní speciál – po menší úpravě, navařování výtlačných hrdel včetně plnícího hrdla) a nyní se očekává převoz jeřábu AV 15 T 815 8×8 VVN a samozřejmě nesmí ve výčtu chybět nová CAS 24 Volvo.Tak něco málo k nové CAS.Vozidlo bylo zakoupeno pouze z financí města Nový Bor bez jakékoli dotace od státu či sponzorského daru jiných subjektů a vyšlo na 5 500 000 Kč .
Podvozek byl zakoupený zvlášť za 3 000 000 Kč a nějakou chvíli, než byl výběrovým řízením vybrán nástavbář, byl parkován v hasičárně. Nástavbu provedla SPS-THZ Slatiňany za 2 500 000 Kč bez vybavení, které bylo přemístěno z CAS 24 Liaz. Proč zrovna Volvo? Naše jednotka se rozhodla pro Volvo z více důvodů, ať je to prostorná kabina (nejprostornější z nabízených aut), spolehlivost značky a v neposlední řadě příjemné a korektní jednání zástupců této značky v ČR. Naše jednotka měla být vůbec první v ČR, kdo by Volvo vlastnil, ale došlo k průtahům na půdě města a podvozek zakoupilo dříve Nové Město n .M.
Popisem Volva začnu čísly : délka 8 820, šířka 2 550, výška 3 390, rozvor 4 600, provozní hmotnost 14 850 kg, motor typ D9A340 max. výkon 250 kw /1 900 ot./min, zdvihový objem 9 364 cm3, EURO 3, ABS, motorová brzda manuální či automatická, řazení manuální. Obsah palivové nádrže 400 l (tankování jednou za měsíc).
Kabina: je v provedení 1+5 se zabudovanými IDP Pluto v opěradle zadní sedačky a se dvěma mezi řidičem a spolujezdcem. V prostoru mezi IDP na zadním sedadle jsou uloženy tři náhradní láhve. V kabině díky velkému prostoru byla vyrobena schrána z hliníkového plechu, která slouží pro uložení 4 ks OPCH,10 ks reflexních vest, 8 ks svítilen, krabice lékařských rukavic, 4 ks svíticích terčů pro usměrňování dopravy,kameru, 2 ks N1 opasků a nářadí na otevření bytu. Na zábradlí okolo schrány je zavěšeno 10 ks krčních límců. Na vršek schrány jsme umístili 4 ks dobíječů svítilen, velkou svítilnu a byl ponechán prostor pro 2 ks dobíječů radiostanic. 4 ks RDST Motorola a dalekohled umístěny ve schránách na dveřích. Na panelu nad spolujezdcem byla umístěna RDST Motorola GM360 a ovládací panel majáků od Tesla Holomý. Maják VNLC 024 F BbaaSaabB obsahující 2× záblesk 360 st., 4× žlutý záblesk a 2× modrý záblesk a v přední části na masce vozidla jsou umístěny 2 ks diodových světel modrých s čirou optikou a v zadní části vozidla 1 ks modrého zábleskového majáku včetně dvou kusů oranžových světel s ovladačem v prostoru čerpadla. Pracoviště řidiče je pohodlné a vcelku dobře uspořádané, stavitelný volant, vyhřívané a elektronicky stavitelné sedadlo, palubní počítač, tempomat, protiskluz, zapínání všech uzávěrek kol, přídavné topení a několik možností osvětlení prostoru kabiny a plno jiných vymožeností, co dnes nová vozidla mají.
Nástavba: provedena z hliníkových profilů, olepených hliníkovými plechy s protikorozní úpravou, osazena hliníkovými roletami Ziegler. Skříň čerpadla osazena dveřmi výklopnými směrem nahoru. Na nástavbě vytvořeno sedm skříní pro uložení prostředků a čerpadla. Nádrže: provedení nerez- voda 2 500 l a pěnidlo 200 l .
Čerpadlo: Ziegler s vysokotlakem a s el. navijákem s vysokotlakou hadicí 60 m a pistolovou proudnicí s odnímatelným nástavcem na pěnu s možností regulace průtoku vodního kužele, vývěva trokomat. Na ovládacím panelu čerpadla je diodový stavoznak vody a pěnidla. Čerpadlo lze zapnout bez spojky vzadu na ovládacím panelu, ovládání stejné jako na CAS 24 Liaz. Čerpadlo má 1× sací hrdlo 110 umístěné v zadní skříni uprostřed, 2× potrubí sání z volného zdroje 75 na každé straně 1× opatřené kulovými uzávěry, 4× výtlačná potrubí 75 na každé straně 2× s vřetenovými uzávěry. Ovládání otáček motoru je elektrické pomocí ovládacích tlačítek vzadu na panelu čerpadla. Na ovládacím panelu čerpadla jsou umístěny vypínače světel ve skříních a bočních a horních světel nástavby.
Skříně nástavby: strana řidiče – skříň 1 : 1× nástavec na podzemní hydrant, 1 x klíč na podzemní hydrant, 2× velký sud se sorbentem, 1× malý sud se sorbentem, 1× sud na znečištěný sorbent, 3× odchytová vana, 1× pytel se sorbetem, 1× kufr s ručním hydraulickým nářadím, 1× kufr s vodoinstalačním nářadím, 1× kufr s elektrickým nářadím, 1× kufr s lékařským materiálem, 1× hasící přístroj CO 2, 1× páčidlo, 2× klín pod kola, plnění palivové nádrže, bedna s pitím.
Skříň 2 : příslušenství k elektrocentrále 4× světla,2× stativy, rozvodná skříň s jističem, 1× rozbrušovací pila Partner rescue, 1× motorová pila Husqvarna 365, 1× kanistr k pilám, 1× vak s nářadím a náhradním materiálem k pilám, 2× náhradní kotouče do rozbrušovací pily, 1× vak s kominickým nářadím.
Skříň 3: 4× hadice B, 3× hadice C, 3 x přechod 52×75, 2× turbojet, 2× clonová proudnice, 1× pákový rozdělovač, 1× přechod 75×110, 3× vazák, 2× hadice B 10 m, 1× rambojet, 2× kartuš do rambojeta, 1× klíč na nadzemní hydrant, 1× klíč na hadice, auto baterie.
Strana spolujezdce – skříň 1 : vyprošťovací zařízení Lucas – motorová pohonná jednotka, rozpínák, kombi nástroj, nůžky, rozpínací teleskopická tyč, kufr s řetězy na rozpínák, VR-VN 1, 2× páčidlo, kufr se střihačem pedálů, kufr s nářadím na odpojení aku a na odstranění skel, 2× doktorský batoh, 2× vakuové lehátko, ambuvak, 2× sada vakuových dlah, dětské vakuové dlahy, vakuový krční límec, 2× pumpa k vakuovým dlahám, 1× vakuová zádová dlaha, 1× zádová dlaha, brašna se sadou krčních límců, 7× deka, 8× prostěradlo, 2× polštářek, sada kramer dlah.
Skříň 2 : 2× vojenská nosítka, sada vysokotlakých zvedacích vaků, příslušenství k vakům, vzduchová ocelová láhev k vakům, vysokotlaké kanálové ucpávky, stojací ejektor, páčidlo, 3× práškový hasící přístroj, 24× reflexní kužel.
Skříň 3 : 4× hadice B, 3× hadice C, 3× klíč na nadzemní hydrant a na hadice, 2× turbojet, 2× clonová proudnice, 1× kombinovaná proudnice, 1× pákový rozdělovač, 1× sběrač, 1× elektrocentrála, 1× kanistr s benzinem do elektrocentrály a vyprošťovacího zařízení, prodlužovaní kabely k centrále.
Vrch nástavby : odnímatelná lafeta, hliníková schrána na nářadí (košťata, lopaty a atd.), schrána na přejezdové můstky, schrána na ALU žebříky, držák na trhací hák. V zadní levé části (za řidičem) je umístěn el. teleskopický stožár Standy Šimrala v nové verzi s dálkovým ovládáním (podle našeho měření – zatím vyzkoušený dosah cca 60 m) s parkovací polohou (speciální tlačítko na parkovací polohu, které vrátí světla do výchozí polohy).
Doufáme, že toto vozidlo bude dobrou náhradou vozidla CAS-k24 Liaz po další roky naší práce.
Martin Kočí, JSDH Nový Bor
-wap-
načíst další obrázky ↓