CAS-32/Hateco Tatra 815 8×8
Jednotka Sboru dobrovolných hasičů z Hrušek (okres Břeclav) získali unikátní cisternu použitelnou jak k hašení, a to i v nejtěžším terénu, tak k vyprošťování uvízlé techniky. Nástavbu vyrobila firma Hateco Pečky.
Pořízení a přestavbě vozidla předcházela neúspěšná žádost obce o převedení uloženky od armády, nakonec musela obec vozidlo pořídit za vysokou sumu od překupníka, který jej od armády získal doslova „za hubičku“.
Vozidlo bylo pořízeno v roce 2004, rok výroby podvozku podle fotek původního vozidla odhaduji po roce 1992, vozidlo mělo již světle šedý podvozek, starší vozidla měla černý.
Předem předesílám, že vozidlo ještě nebylo v době focení zcela dokončeno (děkuji p. Adamovičovi za vytažení auta z výrobního procesu), bohužel cesta do Peček je pro mě finančně přijatelnější, než cesta k Břeclavi až bude auto zařazeno, neb v těch končinách jsem již několikrát fotit byl.
Podvozek je původně vojenský tahač těžkých přívěsů s navijákem a valníkovou ložnou plochou T815 VT 26 265 8×8.1R. Jedná se o čtyřnápravový terénní podvozek na taktických pneumatikách s centrálním huštěním, vozidlo má i kolové redukce.
Kabina je pro šest hasičů (čtyři vepředu a dva vzadu) do zadní části kabiny se pak vejde i další vybavení. Motor je vzduchem chlazený dvanáctiválec T3–930.55 vybavený dvěma turbodmychadly o objemu 19 000 ccm a výkonu 265 kW.
Nástavbu pak provedla letos na jaře firma HATECO Pečky přesně podle požadavku zákazníka, který si přál mj. zachovat naviják, což s sebou nese i problém s dalším pomocným náhonem pro pohon čerpadla.
Nástavba je na nosnících původní korby (opět požadavek zákazníka) a sestává ze dvou částí – nerezové nádrže s profilovanými boky o objemu 8 000 litrů s podvěšeným celobronzovým čerpadlem s průtokem 3 200 l/min a zadní skříně z ocelových profilů olepenou pozinkovaným plechem, která je přístupná ze stran roletami MCD s podélnými madly a zezadu nahoru vyklápěcími dveřmi.
Ve skříních se skrývá zezadu rychlozásahový naviják s hadicí Haberkorn a ovládání čerpadla, po stranách v horních policích pak hadice a na výklopných platech pak základní požární příslušenství.
Pro menší hasiče jsou pod každou roletou vtipně skryté vytahovací sklopné žebříčky, ze kterých se dá bez problémů na všechny hadice dosáhnout, každý má gumový doraz, takže mírně odstává od pneumatik a celkem dobře se po něm leze.
Na střeše nástavby je lafeta polské výroby velmi blízce připomínající RM-12 od Rosenbauera, dvě hliníkové bedny na ženijní nářadí a další příslušenství, nastavovací žebřík a sklápěcí osvětlovací stožár o výkonu 2 × 1 000 W. Na horní plošině bude ještě umístěna malá elektrocentrála (jako zdroj pro halogeny) a malá nádrž na pěnidlo.
Na kabině je umístěna záblesková rampa Tesla VNL osazená čtyřmi zábleskovými jednotkami, vzadu na nástavbě uprostřed umístěný nízkoprofilový zábleskový maják COMET / NOVA-S po obou stranách doplněný žlutými výstražnými světly.
Parametry vozidla:
D x Š x V 9 360 × 2 500 × 3 650 mm
Rozvor 1 650 + 2 970 + 1 450 mm
Objem motoru 19 000 ccm
Výkon 265 kW
Celková hmotnost 27 200 kg
Tah navijáku 20 000 kg
Max.hmotnost přívěsu 45 000 kg
Objem nádrže na vodu 8 000 l
Objem nádrže na pěnidlo 200 l
Výkon čerpadla 3 200 l/min
Posádka 1 + 5
Cisterna vypadá celkem impozantně, těžiště je i přes to, že je to Tatra dost vysoko, což je dáno jednak zachováním navijáku a jednak přáním zákazníka, který chtěl zachovat spodní hranu nástavby ve výšce ložné plochy, jinak byl i návrh na jiné tvarování nádrže, ale zákazník to dle slov výrobce nechtěl. Osobně se mi vozidlo velmi líbí, škoda jen, že je pro obce takový problém získat uloženky a ještě daleko větší je přihlásit.
-obr-