Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Těptíně – Kamenici si nově nabytou Liazku kompletně zrekonstruovali

Na jaře roku 2010 a si jednotka sboru dobrovolných hasičů obce Kamenice – Těptín převzala na hasičské stanici v Říčanech vozidlo CAS K 25 LIAZ 101.860. Jednotka do té doby disponovala technikou TA LAND ROVER 4×4 a dvěma CAS 32 TATRA 148. Jednu z nich právě Liazka nahradila.

Už při předání vozidla bylo jasné že bude potřeba provést opravu některých částí a uzpůsobit nástavbu potřebám jednotky, vždyť vozidlo u HZS vyjelo k bezpočtu událostí a zub času byl na vozidle znát, stejně tak i požadavky na výbavu a uspořádání výzbroje u JSDH jsou jiné. Některá poškození byla viditelná na první pohled a jiná, v některých případech i závažná, se objevila po odstranění „plechařiny“ a dřevěných částí nástavby. A tak se parta v jednotce plná nadšenců pustila do repase jejich vysněného vozidla za nemalého přispění představitelů obce a také státní dotace na obnovu a rekonstrukci hasičské techniky.

Nejdříve se demontovaly plechy a výdřeva. Poté následovalo vyjmutí nádrže na pěnidlo a nádrže na vodu, aby se dal pohodlně opravit celý rám.

Po výměně nosných částí rámu se začala nástavba sestavovat zpět. Na podlahu jsme použili voděodolnou překližku, která nám posloužila následně i na stěny úložných prostor. S představou využití prostoru v maximální míře jsme stavěli prakticky každou roletu zvlášť.

V první pravé roletce vznikl prostor pro pořízenou elektrocentrálu a prodlužovací kabely, v prostřední roletce jsme namontovali regálovou, stavebnici ve které jsou uloženy bedny s přenosným osvětlením a zdravotnický materiál. Ve třetí roletce našly umístění hadice „B“ , „C“ a armatury.

V zadní části jsme vytvořili další úložný prostor, který je i na levé straně a je uzavřen dvířky. Zde se nachází hasicí přístroje, v horní části bude uloženo vybavení na likvidaci obtížného hmyzu. Pod první roletou vzniklo po úpravě úložné místo pro plovoucí čerpadlo a v místě výtlačných hrdel úložný prostor pro hadicové koše. Oba tyto prostory jsou uzavřeny dvířky.

Nyní se podíváme na levou stranu nástavby, kde naše práce na úpravě pokračovala. V první roletce jsou uložena nosítka a skládací transportní křeslo, akumulátorová přímočará pila, náhradní kotouče k rozbrusu, dvě motorové pily a rozbrušovací agregát s příslušenstvím. Vedle regálů pak malé a velké kalové čerpadlo s ovládáním.

Prostřední roleta v sobě skrývá otočný panel na kterém jsou připevněna páčidla,sekery a VRVN 1. Vedle panelu jsme umístili dvoje “broďáky“. Na druhé straně výklopného panelu se nacházejí velké pákové nůžky, ženijní lopatka a druhá VRVN 1.

Do poslední roletky jsme vestavěli police, ve kterých je uložen přetlakový ventilátor, bedny s lany a kurtnami a v neposlední řadě bedna s kominickým nářadím. Stejně jako na pravé straně tak i zde vznikl ještě uzavíratelný prostor pomocí dvířek, kam jsme uložili hákové klíče, hydrantový nástavec s klíčem, hadicové přechody a klíč k nadzemnímu hydrantu.

Pod první roletou vzniklo po úpravě úložné místo pro přepravky se sorbentem a základní nářadí k vozidlu. V místě výtlačných hrdel je uloženo 40 l nafty a 20 l BA 95, dvojice pětimetrových hadic „B“ a vyústění zásobníku na sorbent, jehož hlavní část je zakryta stěnou na které je připevněn hydrantový nástavec. Oba tyto prostory jsou uzavřeny dvířky.

Tím skončila naše práce na repasování a úpravách vozidla. To bylo následně předáno po předchozím výběru obecního úřadu firmě MIKHT Havlíčkův Brod, která se ujala dalších prací spojených s repasí a úpravou naší CAS. A tak proběhlo dodělání zadní části nástavby, kde provedla firma výměnu zadních skupinových světel a vedle nárazníku bylo vyvedeno plnící hrdlo „B“. Roletu vystřídaly nahoru výklopné dveře, v prostoru čerpadla proběhla výměna kulových uzávěrů a kompletní modernizace ovládacího panelu. Vrchní část nástavby se zvýšila a byla zde zamontována záblesková světla modré barvy a sváděcí alej. Výstup na horní plošinu nástavby zabezpečuje výklopný žebřík.

Horní část nástavby je pokryta hliníkovým plechem. Stejný materiál byl použit na úložné prostory, držáky nastavovacího čtyřdílného žebříku, ochranný kryt halogenové hlavice teleskopického elektricky ovládaného osvětlovacího stožáru a jedné víkem uzavíratelné bedny na ženijní nářadí, výstražné kužely, trhací hák a barely.

Chloubou je zakončení výfuku. Proběhla také výměna trubkové konstrukce na obou bocích nástavby. Z plastové trubky, která je vyvedena nad úroveň nástavby, vznikl plnící otvor zásobníku, který již byl popsán výše.

Sdílet