„Balónová“ čtyřkolka z Frýdku-Místku dostala po rekonstrukci hliníkovou nástavbu
V dnešním článku si představíme záložní cisternu frýdecko-místeckých profesionálních hasičů – CAS 20 na podvozku Tatra 815 260 R55 4×4.1. Tatra byla zakoupena v roce 1997, po celkové rekonstrukci je od roku 2010.
Podvozek, motor a převodovka
Čtyřkolový podvozek automobilu s jednomontáží na zadní nápravě pohání dvanáctilitrový naftový přeplňovaný osmiválec o výkonu 255 kW. O přenos hnací síly na kola obou náprav (pohon čtyř kol je stálý) se stará dvanáctistupňová mechanická převodovka Tatra. Obě nápravy jsou vybaveny zkrutným stabilizátorem. Samozřejmostí jsou uzávěrky jak osových, tak i mezinápravového diferenciálu.
Kabina je šestimístná, původní továrně prodloužená, která má v zadní části dvojici sedadel zády a dvojici bokem ke směru jízdy.
Na podélnících rámu je přes závěsy v předním nárazníku uchycen elektrický lanový naviják o tažné síle 3,5 tun. V zadní části vozu je pak tažné zařízení a dvojice vyprošťovacích ok.
Nástavba
Nástavba byla při rekonstrukci vyrobena zcela nová. Je z hliníkových profilů a olepená hliníkovým plechem. Jednotlivé skříně s příslušenstvím kryjí roletky s podélným madlem.
Ve vozidle je zastavěno čerpadlo THT TO 3000 o jmenovitém průtoku 2 000 litrů za minutu. Objem nádrže na vodu je 4 000 litrů, na pěnidlo pak litrů 400. Uvnitř nástavby – v levé přední roletě – je umístěn pneumatický osvětlovací stožár se čtyřmi 500W halogenovými reflektory.
Výstražné zařízení a osvětlení
Výstražné zařízení modré barvy se skládá z rampy Tesla na střeše kabiny osádky a z LED světel Predator, umístěných na přední masce, na zadních horních rozích boku nástavby a po dvojici na každé horní straně zadního čela nástavby.
Vybavení
Vybavení techniky je standardizováno dle koncepce HZS Moravskoslezského kraje. Každé vozidlo se tak ve svém vybavení liší jen v detailech uložení jednotlivých prostředků, vyplývajících z drobných rozdílností nástaveb.
V pravé přední roletě najdeme hydraulické vyprošťovací zařízení a další prostředky pro zásahy u dopravních nehod a technických zásahů, v prostřední roletě na této straně pak motorovou a rozbrušovací pilu, lékárničku, vakuové dlahy a matrace, nafukovací záchranné sáně a samonosnou nádrž o objemu 3 000 litrů. Vzadu pak hadicový naviják s pistolovou proudnicí, hadicové koše a armatury.
Nad čerpadlem vozu je na výsuvném a výklopném platu uloženo plovoucí čerpadlo Niagara.
Levá strana nástavby v sobě v zadní roletě skrývá hasicí přístroje, hydrantový nástavec, páčidla – včetně „Hooligan tool“ – a v hliníkových bednách pak „tématicky“ rozčleněné drobné vybavení jako jsou minerálky, ocelová lanka, kladky, ucpávky, igelitové pytle, detergenty, tmely, komínové náčiní a podobně. Prostřední roleta v sobě ukrývá klasické prostředky pro hašení požárů, tedy hadice, proudnice a další armatury. V levé přední roletě pak najdeme elektrocentrálu s příslušenstvím, přetlakový ventilátor a podkládací klíny.
Na střeše nástavby je uložen tradiční výsuvný žebřík Nor-bas a trojice nastavovacích žebříků. Najdeme zde rovněž sudy se sorbentem a v hliníkových bednách převážně ženijní nástroje, úkapovou vaničku, teleskopický trhací hák Fireman s nástavci a kalové čerpadlo.
Rozměry, hmotnosti, rychlost
CAS 20 Tatra 815–260R55 je dlouhá 8 190 mm, široká 2 500 mm a vysoká 3 250 mm. Provozní hmotnost vozidla je 11 700 kg, největší přípustná pak 18 000 kg. Automobil dosahuje maximální rychlosti 100 km/hod.