Neděle 24. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Velitel družstva na hasičské stanici elektrárny Tušimice je šéftrenérem české sáňkařské reprezentace, poletí do Soči

Své faktické zastoupení mezi sportovci z celého světa bude mít na zahájení i v průběhu Zimních olympijských her v Soči i Skupina ČEZ, která je tradičním generálním partnerem českého olympijského týmu.

Již 30. ledna tam totiž odlétá Luboš Jíra, velitel družstva z Pobočné stanice požární ochrany elektráren Tušimice a Prunéřov. Jako účastník zimní olympiády se ovšem nebude věnovat své profesi. Je totiž současným šéftrenérem české sáňkařské reprezentace.

Po Vancouveru je to má druhá olympiáda, na kterou letím jako šéftrenér. Naše družstvo kromě mě čítá ještě jednoho trenéra, mechanika a hlavně čtyři závodníky, tři mladé muže ve věku 25 až 27 let a devatenáctiletou dívku. Všichni jsou z Mekky českých sáňkařů, ze Smržovky.

Na olympiádu se kvalifikovali díky dobře zajetým jízdám během pěti Světových pohárů. Samozřejmě, že máme nějaké ambice. Bratři Luboš a Antonín Brožovi, kteří pojedou ve dvojici, by mohli skončit do desátého místa. U Ondřeje Hymana počítám, že bude v jednotlivcích do dvacátého místa.

Vendula Kotenová jede vlastně na zkušenou, do reprezentace se dostala na divokou kartu, stejně jako Lukáš Brož. V jejím případě se proto nespekuluje, všichni se necháme jejím výkonem překvapit. Kdo ví, možná to bude hned její životní závod.

neskrývá naději na dobrá umístění Luboš Jíra


Olympijskou novinkou je podle něj soutěž družstev. V tomto případě coby šéftrenér počítá s tím, že by česká reprezentace, mohla skončit na šestém až osmém místě. Pokud se přitom někdo podivuje nad tím, že veškerá plánovaná umístění jsou jaksi mimo cenné kovy, tak snad stačí jen dodat, že celkem o tři nejlepší místa v každé kategorii bude usilovat 20 dvojic, 30 žen a 40 mužů.

Samozřejmě jsou mezi nimi závodníci zvučných jmen s mnoha zkušenostmi ze Světových pohárů, různých mistrovských soutěží i předchozích olympiád. Proto jsme si nasadili naše laťky tak, jak nasadili. Čím výš je případně posuneme k prvním třem místům, tím pro nás a českou reprezentaci ve finále lépe

dodal Luboš Jíra


Sám byl přitom v roce 1988 účastníkem Zimních olympijských her v Calgary, kde spolu se známým kreslířem a humoristou Petrem Urbanem, jak jinak, ze Smržovky, skončili ve dvojici na třináctém místě. O rok později se stal mistrem republiky.

Prakticky se sáňkaření věnuji od šesti let, byl jsem juniorským reprezentantem, účastníkem Světových pohárů, republikových evropských i světových mistrovství. Na mistrovství světa jsem jednou skončil na pátém místě, což považuji za svůj největší úspěch.

Kvůli sáňkám jsem šel studovat i Střední průmyslovou školu strojní v Jablonci nad Nisou, neboť právě tam se nacházelo tehdejší vrcholové středisko zimních sportů.

zavzpomínal si na svou sportovní kariéru Luboš Jíra, který je i předsedou klubu sáňkařů SK REAL Klášterec nad Ohří


Jako strojař se pak po vojně dal v roce 1990 k elektrá­renským hasičům, jimž zůstal v ČEZ věrný dodnes. Po dalších třech letech se rozhodl ukončit sportovní kariéru, čímž Česká republika přišla o jednoho ze svých sáňkařských reprezentantů. Po čase ovšem místo toho získala trenéra.

Jablko nepadá daleko od stromu; praděda, děda a já, všichni jsme závodili na saních, takže syn Luboš s tím začal také. Mimo jiné byl třetím nejmladším českým olympionikem ve Vancouveru. Začal jsem ho trénovat a nakonec jsem se stal trenérem mládeže a poté i šéftrenérem české reprezentace, kterou vedu již deset let

uzavírá Luboš Jíra


Velký dík patří jeho nadřízeným ve Skupině ČEZ, kteří mu již podruhé umožnili reprezentovat Českou republiku na zimních olympijských hrách v roli šéftrenéra.

Čeští sáňkaři odlétají do Soči 30. ledna, své jízdy absolvují mezi 8. až 13. únorem. Jednotlivci budou zdolávat zhruba 1 400 metrů dlouhou trať s 17 zatáčkami čtyřikrát, dvojice pojede dvakrát. Družstva pojedou štafetu se sníženým startem. Podle Luboše Jíry na ně čeká speciální technická dráha, která je rychlá, ovšem zároveň i bezpečná.

Ota Schnepp, mluvčí Skupiny ČEZ pro severní Čechy

Sdílet