Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

První šestikolová Tatra 158 pro hasiče jde na Slovensko, nástavbu vyrobili ve Slatiňanech

Na konci týdne byl slovenskému podniku INA Skalica dodán nový kombinovaný hasicí automobil na třínápravovém podvozku Tatra 158 Phoenix. Ten byl pro hasiče použit poprvé, doposud jsme měli možnost představit cisternu Tatra 158 pouze ve verzi 4×4.

Podvozek, motor, převodovka a kabina

Automobil je postaven na podvozku Tatra Phoenix 158–8P5R33.391 s roz­vorem 3900 mm. Poháněn je vznětovým, kapalinou chlazeným řadovým šestiválcem PACCAR MX 340 o výkonu 340 kW a objemu 12,9 l. Díky úpravě výfukových plynů SCR (Selective Catalytic Reduction) umožňuje splnit požadavky emisních limitů Euro 5.

O převody se stará 16 stupňová převodovka ZF Ecosplit se vzduchotlakovým posilovačem. Přídavná převodovka je integrovaná do podvozku a sešroubovaná s nosnou rourou.

Kabina je trambusová, celokovová, sklopná, se dvěma sedadly. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 85 km/h.

Na předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják Rhino o tažné síle 5,1 tuny.

Nástavba

Nástavba je modulová, střed tvoří nádrže z nerezavějící oceli, přední a zadní část pak hliníkové schrány na příslušenství, plynové hasicí zařízení a čerpadlo. Zadní modrá výstražná světla jsou zapuštěna do horních rohů.

Jak jsme již zmínili v úvodu, jedná se o kombinovaný hasicí automobil, ve svých útrobách převáží tři druhy hasiva – 9 000 litrů vody, 800 litrů pěnidla a 120 kg oxidu uhličitého, tedy „sněhu“. Ten je uložen ve čtyřech tlakových lahvích v přední části nástavby a přístupný je přes pravou roletu.

Pro automobil bylo použito standardní čerpací zařízení THZ 3000. Nad ním je uložen naviják s vysokotlakou hadicí a pistolovou proudnicí.

Ve vybavení automobilu najdeme i hydraulickou vyprošťovací sadu Weber, elektrocentrálu Geko 4,5 kVA (pro 230 i 400 V) a dvojici dýchacích přístrojů Dräger PSS s náhradními tlakovými lahvemi.

Na střeše nástavby najdeme mimo jiné odnímatelnou lafetovou proudnici a také pneumatický osvětlovací stožár se čtyřmi 500W halogenovými reflektory. Ten je ovladatelný dálkově.

Rozměry a hmotnosti

Vozidlo na podvozku Tatra 158 Phoenix 6×6 je dlouhé 8 950 mm, široké 2 550 mm a vysoké 3 350 mm. Jeho provozní hmotnost je 16 100 kg, užitečná 9 900 kg a celková pak 26 000 kg.

Sdílet