Sobota 23. listopadu 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Návštěva u chorvatských kolegů

Když jsme letos v červnu odjížděli s kamarádem a drahými polovičkami do Chorvatska k moři, netušil jsem, že se „pracovní deformace“ projeví i o dovolené…

Prostě nám to nedalo a při jednom z výletů do centra malebného městečka Rovinj, které leží na západním pobřeží Istrijského poloostrova, jsme vyhledali místní požární stanici.

Už z ulice jsme viděli dvůr, kde právě stála hasičská „caska“. Po chvilce váhání, jak nás asi chorvatští kolegové přivítají, jsme vykročili jejich směrem. Kdo byl v Chorvatsku ví, že jazyková bariéra není velký problém, a když přidáte ruce, rychle se domluvíte. Ujal se nás jeden z osmi sloužících hasičů, který jak se brzy ukázalo, má příbuzné v České republice a hned bylo o čem mluvit. Provedl nás mezi vozidly a ochotně vše vysvětlil.

V městečku Rovinj, které má přibližně 13,5 tisíc obyvatel, najdete jednu požární stanici obsazenou 8 hasiči na směně, kteří slouží ve stejném režimu jako my (24h/2dny volna). K dispozici mají 10 vozidel. Většina je značky Iveco. Jen jedno vozidlo je starší šesti let. První vůz Iveco Trakker o výkonu 350 koní s nástavbou Ziegler veze 3000 litrů vody a 300 litrů pěnidla. Čerpadlo má výkon 3000l/min při 10 atmosférách. Dva roky starý vůz ještě září novotou. Za zmínku možná stojí, že vozí „céčkové“ hadice o průměru 35mm a v koších se nosí tři hadice po 15 metrech. V nástavbě jsme našli např. kromě hydraulického vyprošťovacího zařízení Weber-Hydraulik také IFEX (pro impulzivní hašení). Hydrantové nástavce mají pouze jedno výtokové hrdlo. V prostorné kabině jsou již umístěny dýchací přístroje Dräger na sedadlech proti směru jízdy. Pro komunikaci používají radiostanice Motorola.

Druhý vůz je stejné značky, liší se však mj. množstvím vody. Veze 7000 litrů a 300 litrů pěnidla. Výkon čerpadla je totožný jak u předchozího. Obě vozidla vyjíždějí na požár společně. O vodu zřejmě nebude nouze, protože síť hydrantů, kterou jsme měli možnost při procházkách městem sami vidět (často nadzemní hydranty), je funkční. Komplikace mohou nastat v úzkých uličkách města. Proto na požáry v těchto částech vyjíždí menší CAS Iveco. Do přilehlých lesů a kopců zase posílají terénní Mercedes Unimog s malou kabinou. K dopravní nehodě vyjíždí první vůz a jedno menší Iveco (něco jak RZA, TA). Při zásazích spolupracují také s dobrovolnými hasiči (chorvatská zkratka je DVD). Do rovinjského obvodu spadá 5 dobrovolných sborů.
Pomoc na moři je zajišťována 7,5 metrovým člunem s motorem Yamaha o výkonu 225 koní. Tento jsme bohužel neměli možnost vidět na vlastní oči.

Jak jsme se dozvěděli, vyjíždějí hasiči v Rovinj asi k 340 až 360 událostem ročně. Najít je můžete na adrese: Rovinj, Istarska 13. K nahlédnutí mají také web: www.vatrogasci-rovinj.hr, kde můžete sledovat i aktualizované zprávy o výjezdech (chorvatsky intervencije).

Aby toho nebylo dost, navštívili jsme ještě hasiče v Pule. Tentokrát šlo spíš o náhodu. Jeden den jsme si udělali výlet do tohoto krásného města a při bloudění zpátky k autu jsme najednou stáli před výjezdem. A toho už se nedalo nevyužít. Takže ještě pár informací o tomto sboru.

Stanice v Pule je centrální stanicí Istrie. Slouží zde cca 17 lidí na směně a její hasební okrsek je proto mnohem větší než u kolegů v Rovinj. Disponují také větším vozovým parkem o 14 automobilech včetně např. 20 metrového žebříku na podvozku Mercedes Atego s nástavbou Rosenbauer. Jinak jsou v Pule auta prakticky totožná s tím, co jsme viděli v Rovinj. I stáří vozů bylo obdobné. Auta voněla novotou. Překvapilo mě, jak prázdnou kabinu má první vůz. Kromě vysílaček a baterek se zde nic neválelo. Nikde jsem neviděl ležet vazáky, krabičky s „aidskama“, klínky, klíče aj. drobnosti, které většinou v kabině najdeme. Auto vypadalo tak trochu nepoužité. Za zmínku jistě stojí monitorování Istrie pomocí otáčivých kamer, které jsou rozmístěny na čtyřech místech Istrie. Jejich záběry sledují na obrazovce ve „spojárně“.
Po krátké prohlídce garáží jsme se rozloučili a pokračovali k autu, aby nám nevypršelo parkovné. V Pule se to docela hlídá, tak pozor.

Závěrem pro ty, kteří by chtěli sloužit u chorvatských hasičů. Podmínky pro přijetí jsou následující: maximální věk 27let, minimální dosažené vzdělání je střední škola, řidičský průkaz podmínkou, musíte umět plavat, musíte být psychicky vyrovnaný, nesmíte mít nemocné oči ani uši. Nutná je znalost minimálně dvou jazyků (italsky, německy nebo anglicky), nesmíte mít zápis v trestním rejstříku a konečně musíte mít chorvatské občanství.


Autor: Bc. Jaroslav Mikoška, Antonín Kyncl

Foto: Bc. Jaroslav Mikoška, Antonín Kyncl

-wap-
Sdílet