Cisterna pro velkoobjemové hašení na podvozku Volvo od polské firmy Bocar veze 15 tisíc litrů vody
Představujeme vám velkokapacitní cisternovou automobilovou stříkačku na obrovském osmikolovém podvozku Volvo FM 8×4 s krátkou kabinou z produkce polské firmy Bocar se sídlem ve městě Wrzosowa. Jedná se z hlediska taktických parametrů dle našich předpisů o CAS pro velkoobjemové hašení, která jako předváděcí automobil vzbudila zaslouženou pozornost na letošním ročníku polského hasičského veletrhu EDURA.
Na první pohled robustně vypadající cisterna těžké kategorie s označením GCBA 15/60 je postavena na podvozku Volvo FM 8×4 s řiditelnou přední a poslední nápravou. Dieselový agregát Volvo je o síle 500 koní, což plně postačuje pro tento 32 tun těžký automobil, pohybující se převážně po zpevněných komunikacích. O převody se stará automatická převodovka.
Kabina je krátká denní a místo v ní najde posádka v počtu 1+2. Vlevo sedí řidič – strojník, uprostřed hasič a vpravo velitel vozu. Přístup sem je zajištěn pomocí dveří na obou stranách. Hasiči naleznou uvnitř kabiny sedačky s opěradly, umožňující integraci dýchacích přístrojů. Komunikačním prostředkem je vozidlová radiostanice Motorola GM360.
Pro komfort osádky je zde zabudovaná klimatizace a nezávislé topení WEBASTO, které předehřívá i čerpací zařízení. Strojník má pro zvýšení bezpečnosti k dispozici monitor couvací kamery, umístěné na zadním čele. Je zde také datová sběrnice CANBus, starající se o elektronický chod požární nástavby.
Za kabinou je požární nástavba vyrobená z kompozitu a komponentů z hliníku a nerezu tak, jak je tomu u firmy Bocar již tradicí. Její střed tvoří nádrž na vodu o objemu 15000 l z kompozitu, pěnidlová o objemu 1500 l je ze stejného materiálu. Dvouokruhové čerpadlo je umístěno klasicky v zadní části vozu. Jedná se o kombinovaný model, umožňující použití nízkého i vysokého tlaku, typ A60/8–6/40.
Je osazeno automatickým pěnovým přiměšovačem o standardním poměru přimísení v režimu 1–3 %, alternativně lze namontovat také automatický přiměšovač pracující v režimu 1–6 % přimísení pěnidla. Na přání může být do cisterny zabudováno i pěnové zařízení CAFS. K ovládacímu pultu čerpadla je možné při menší výšce obsluhy použít zadní nárazník jako pomocný schod.
Armatury jsou vyvedeny v zadní části boků nástavby v její spodní části. Navíc je v pravé zadní skříni průtokový vysokotlaký naviják pro první zásah s hadicí o délce 60 m a alternativně dodanou proudnicí turbo či standardním pistolovým modelem. Navíjení je elektrické, nouzové pak ruční pomocí kliky. Na pochozí střeše nástavby, kam se dostaneme pomocí sklopného žebříku na pravé straně zadního čela, je prostor pro uložení ženijního nářadí, držák nastavovacích žebříků a lafetová proudnice DWP32. Místo se našlo i pro proudnice na střední i těžkou pěnu.
Co se požárního vybavení týče, to je umístěno ve čtyřech skříních, po dvou na obou bocích nástavby. Tyto úložné prostory kryjí uzamykatelné hliníkové roletky s průběžným madlem. Spodní část skříní je výklopná a slouží tak jako pomocný schod pro snadnější přístup k uloženému materiálu uvnitř. Ten je umístěn na policích a výsuvných či výklopných platech.
V rámci standardního vybavení se do cisterny instaluje osvětlovací stožár 2×1000 W, na přání může mít dálkové ovládání a výbojky mohou být nahrazeny LED diodami. Ve vozidle nalezneme běžné příslušenství – hadice, proudnice, zdravotnická výbava, hasicí přístroje, dýchací techniku apod. Vše ostatní je na přání jednotlivých zákazníků. Pro účely veletrhu bylo ve Volvu i vyprošťovací zařízení.
Volvo má také přední skrápěcí lištu pod nárazníkem, na boku a podvozku jsou skrápěcí trysky k ochraně vozu. Osvětlení okolí vozu zajišťují LED světla v horní části střechy i nástavby v celkovém počtu 12 ks. VRZ a jeho hlavní část, světelná rampa modré barvy v LED provedení je na střeše kabiny, reproduktor BOS200 je o výkonu 200 W, dále jsou zde ještě dvě LED světla modré barvy, integrované do horní části zábradlí nástavby, zadní modrá LED světla jsou v jejich rozích. Mezi nimi je sváděcí alej oranžové barvy a couvací kamera.
Technicko – taktická data požárního automobilu GCBA 15/60 Volvo/Bocar
- podvozek: Volvo FM 8X4
- motor: Volvo, výkon 368 kW/500 koní
- konfigurace podvozku: 8×4
- počet náprav: 4, 2 řiditelné
- kabina: krátká denní
- osádka: 1+2
- celková hmotnost: 32 t
- délka: 10300 mm
- šířka: 2580 mm
- výška: 3200 mm
- nástavba: GCBA 15/60
- materiál: kompozit, hliník, nerez
- vodní nádrž: 15000 l
- pěnidlová nádrž: 1500 l
- čerpadlo: kombinované, typ A 60/8 – 6/40
- výkon: 6000 l/min při 8 barech, resp. 600 l/min při 40 barech
- přimísení pěny: 1–3%
- vysokotlaký naviják: délka hadice 60 m
Foto a info: Bocar SP
Václav Porkát