Malý, ale šikovný, Unimog s nástavbou Schultz
Rokycanským hasičům již deset let pomáhá při zdolávání lesních požárů v ČR unikátní terénní speciál MB Unimog s nástavbou francouzské firmy Schultz.
Vozidlo bylo zakoupeno ve stejné době (1997), jako dva „drážní“ Mercedesy LK 1124 CAS-24 prostřednictvím dnes již nexistující firmy Sanim Český Brod. Jako každý Unimog je i tento schopen téměř „lézt po zdi“, navíc je velmi krátký, takže je i velmi dobře manévrovatelný v malém prostoru, tedy i v lese mezi stromy. Jako podvozek byl zvolen MB Unimog U1550L s šestiválcovým motorem o objemu 5958 ccm a výkonu 100 kW a třímístnou kabinou, která je chráněna poměrně robustním ochranným rámem vybaveným skrápěním kabiny. Mezi kabinou a nástavbou je z levé strany rezerva a z pravé malá plošinka pro výstup na střechu nástavby.Vzhledem k velmi malým rozměrům vozidla je vodní nádrž dost malá, pouhých 2 800 l, pro prvotní zásah to ale stačí a další vodu mu pak do nejtěžšího terénu dodají hadicemi další cisterny. Nástavba je osazena čerpadlem Hale s průtokem 1 600 l/min v nízkotlakém a 300 l/min ve vysokotlakém režimu. Nerezová nádrž je nízká ve tvaru obráceného T, takže příliš nezvyšuje těžiště vozidla, nad ní jsou skříně pro uložení vybavení, kterého je také celkem poskrovnu. Prostor pro čerpadlo byl původně odkrytý, což je ve Francii celkem běžné, ale vzhledem k zimním teplotám v našem podnebí se to ukázalo jako nevhodné řešení a až v Rokycanech byla dodělána skříň s nahoru výklopnými dveřmi, nutno říci, že nijak nekazí celkem vzhlednou nástavbu. Ve skříni je čerpadlo a naviják s vysokotlakou hadicí. Po stranách čerpadla jsou zezadu přístupné malé skříně na vybavení, kde jsou proudnice na jedné a motorová pila na druhé straně. Všechny skříně jsou kryty vyklápěcími dveřmi, takže nehrozí poškození drahých rolet. Ve vybavení najdete plovoucí čerpadlo, motorovou pilu, nějaké hadice, armatury, čtyři díly nastavovacího žebříku, pět savic s DIN spojkami, dva vzduchové dýchací přístroje a ženijní nářadí. Na předním nárazníku je naviják Warn o tahu 5 400 kg, pod nárazníkem pak sanační lišta. Pěnidlovou nádrž vozidlo nemá, je suplována 50 l pěnidla v kanystrech.
TTD:
Délka 5 650 mm
Šířka 2 250 mm
Výška 2 660 mm
Rozvor 3 250 mm
Celková hmotnost 9 000 kg
Objem motoru 5 958 ccm
Výkon 100 kW při 2 400 ot./min
Kabina 1+2
Objem vodní nádrže 2 800 l
Výkon čerpadla 1 600 l/min 8 bar
300 l/min 24 bar
Tohle auto je podle mého názoru jediný opravdový lesní speciál v ČR, pokud pominu Pragy V3S, i nové lesní speciály Renault a MB Unimog jsou již příliš velké…
Hynek Obroučka
foto autor
načíst další obrázky ↓