CAS K32 Tatra 148 Rosenbauer
Dnes vám představíme jednu z prvních přestaveb vozidel ULF (KHA) na podvozku Tatra 148 PPR 14 na CAS, která je zařazena ve výjezdu Jednotky Sboru dobrovolných hasičů obce Lipůvka.
Na začátek něco z historie. Tento kombinovaný hasicí automobil byl vyroben v roce 1976 u rakouské firmy Rosenbauer pro tehdejší Veřejný Požární Útvar Brno pod označením ULF 3000 / 4500 Tatra 148 (Universallöschfahrzeug – i v čechách se jim tak mnohdy říká). Byl vybaven práškovým hasicím zařízením od firmy Total s 3 000 kg prášku, nádrží na 2 000 l vody a 2 500 l pěnidla a kombinovaným čerpadlem o výkonu 3 200 l/min při 8 barech a 300 l/min při 40 barech. Hasební zásah práškem bylo možné provést pomocí dvou proudů uložených v bočních skříních a práškovým monitorem umístěným vlevo vpředu na střeše nástavby. Zásah vodou nebo pěnou umožňovala dvě výtlačná hrdla B na zádi vozidla u čerpadla, monitor vpravo vpředu na nástavbě a vysokotlaký průtokový naviják umístěný nad čerpadlem se 40 m hadice a proudnicí NE-PI-RO. Během své služby u VPÚ a poté i u HZS byl povolán k mnoha zásahům a námětovým cvičením, a právě při jízdě pod poplachem na jedno cvičení došlo na ulici Kšírova k nehodě, kdy si „ULF“ lehl na pravý bok. Bližší informace o nehodě mi nejsou známy. Jedinou připomínkou jsou jizvy v podobě svárů na střeše a pravé dveře z T 138.V roce 2000 bylo rozhodnuto o modernizaci podvozku, a to záměnou za starší podvozek T 815 PR2. Z „ULFa“ je demontováno kompletní práškové zařízení a kombinované čerpadlo Rosenbauer R 280. Podvozek T148 PPR 14 s nádržemi na vodu a pěnidlo a s bočními díly nástavby byl odprodán SDH Lipůvka. Tím končí historie tohoto vozu jako KHA a začíná jako CAS. Po zakoupení tohoto „torza“ jsme před sebou měli dvě otázky. Jaké použít čerpadlo a jakou nádrž na vodu, neboť 4 500 litrů je málo a po práškovém zařízení zůstalo spoustu místa. V otázce čerpadla jsme se rozhodovali mezi čerpadly o výkonu 2 500 l/min z Š 706 nebo z Liazky a 3 200 l/min z Tatry. Řešení přišlo samo a ze zcela jiného směru. Jedna firma v Děčíně likvidovala jiný ULF T148 pravděpodobně od HZSP SHD Most (dnes MUS, a.s.) a nabízela díly k prodeji. Takže jsme získali originální čerpadlo, různé armatury a dva průtokové navijáky s 2 × 40 m hadic. Řešení nádrže mělo také dvě varianty. První spočívala v propojení stávajících nádrží na pěnu a vodu a výrobě třetí nádrže umístěné místo práškového zařízení a připojení ke stávajícím nádržím, druhá ve výrobě zcela nové 6 000 – 8 000 l nádrže. Z důvodu zachování původního vzhledu vozidla a přijatelnému stavu stávajících nádrží bez vážných známek koroze byla zvolena první varianta, a to propojení stávajících a výroba zhruba 3 000 l nové nádrže. Repasi provedla firma KOMET Pečky, a to v tomto rozsahu: Výroba nové nádrže a její propojení se stávajícími, také propojenými nádržemi, jejích antikorozní ochranu, vyvedení dvou výtlačných hrdel B do nárazníku a jednoho hrdla B vlevo dopředu za kabinu řidiče, montáž a připojení dvou průtokových vysokotlakých navijáků nad čerpadlo, montáž a připojení monitoru na vodu a pěnu, výroba a montáž vysokotlakého monitoru, oprava střechy nástavby, výroba dveří na místě ovládacího pultu práškového zařízení, zástavba skříní pro uložení 2 ks VDP Saturn S7 a ostatního požárního vybavení, kompletní olakování vozidla. Skříně na požární vybavení jsou v přední části nástavby, police jsou vyrobené z hliníkového plechu, uzavřené dveřmi po třech na obou stranách. První skříň je přes celou šíři vozidla se dvěma pevnými policemi a dvěma výsuvnými zásuvkami po jedné na každé straně. Jsou zde uloženy savice, ženijní nářadí, sorbenty, lékárnička a ochranné nápoje. Ve dvou skříních na pravé straně je uloženo 20 hadic B, 20 hadic C proudnice, vazáky a objímky na hadice. Ve druhé skříni na levé straně jsou uloženy dva dýchací přístroje Saturn S5 s náhradními lahvemi a ve třetí skříni jsou ostatní armatury, jako hydrantový nástavec, přetlakový ventil, rozdělovač, sací koš, kulový uzávěr a také stojatý ejektor. Na střeše nástavby jsou dva tubusy na savice a 10 metrový vysunovací žebřík. Vozidlo je vybaveno klasickým výstražným rozhlasovým zařízení Tesla AZD 510 doplněným v předu dvěma a v zadu jedním zábleskovým majákem a elektropneumatickou fanfárou Hi-Lo.
TTD
délka 8 860 mm
šířka 2 500 mm
celková výška 3 500 mm
posádka 1+2
zatížení přední nápravy 4 881 kg
zatížení zadní nápravy 2×6775 kg
pneumatiky 11,00 – 20
výkon motoru při 2 000 ot/min 132 kW
nejvyšší rychlost 72 km/h
spotřeba paliva 30 l/100 km
obsah nádrže na vodu 7 500 l
obsah nádrže na palivo 120 l
výkon čerpadla při tlaku 8 Atm 2 000 l/min
výkon čerpadla při vysokotlaku 40 Atm 300 l
Pro Požáry.cz Ondřej Skácel
foto Hynek Obroučka (archivní foto archiv autora článku)
--------------------------------------------------------------
Poznámka pod čarou
Tyto automobily byly dodávány pro tehdejší hlavní správu PO a byly umístěny na většině krajských stanicích VPÚ a u mnoha podnikových sborů. Vzhledem k tomu, že se automobily nakupovaly za valuty v zahraničí, byly dodávány postupně v průběhu téměř dvaceti let, tato Tatra byla jednou z prvních, úplně první byla dodána VPÚ Ústí nad Labem v roce 1972, poslední byly již na podvozcích T815 dodány koncem let osmdesátých. V podstatě se dá říci, že co kus, to originál, jen několik málo kusů si bylo podobných, a to právě v tomto provedení. Tohoto původního provedení slouží v ČR poslední dva kusy – u HZS České Budějovice a HZS Hradec Králové, ostatní již byly přestavěny na CAS, tato je, jak Ondra píše jedna z prvních, které tento osud potkal, dlužno dodat, že v Lipůvce je o ni velmi dobře postaráno. A ještě jedna věc – Ondra zmiňuje montáž vysokotlaké lafety, jedná se pravděpodobně o jediné vozidlo v Čechách s vysokotlakým dělem (pro šťouraly – má to samozřejmě tlakovou zkoušku a atest), předností je malá spotřeba vody a velký účinek, dle slov lipůveckých hasičů je dobrá třeba na požáry střech, kde dokáže s přehledem sundat krytinu… Jinak ve fotogalerii naleznete krom fotek CASky také archivní fotku brněnského ULFu z vůbec prvního Pyrosu a foto českobudějovického a královéhradeckého ULFu.
Hynek Obroučka
-wap-
načíst další obrázky ↓