Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči v Libereckém kraji „testovali“ evakuační sedmičkovou Tatru, splnila vše, co od ní čekali

Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje získal před časem díky projektům spolufinancovaným z Evropské unie další přírůstek v mobilní požární technice. Jde o nákladní automobil Tatra 815–731R32, který byl měl hasičům pomoci třeba při evakuaci osob a přepravě kusového materiálu při živelních pohromách. Liberecký kraj byl povodněmi postižen již několikrát a nový vůz zde jistě odvede velký kus práce.

Hasiči neponechali nic náhodě a Tatru si otestovali ve složitém terénu již nyní. Jízdní vlastnosti zkoušeli v korytě řeky Jizery v Dolánkách u Turnova. A výsledek?

S Tatrou jsme spokojení, všechny parametry jsou vyhovující a projede skutečně to, co jsme si od ní slibovali.

sdělil po testovacích jízdách plk. Mgr. Josef Málek, vedoucí oddělení IZS a služeb Hasičského záchranného sboru Libereckého kraje

Přečtěte siVojáci z Kopřivnice míří k hasičům

Kabina osádky je uzpůsobená pro strojníka a velitele, prostor ložné plochy je vybaven k sezení dvaceti evakuovaných osob. Podvozková část má tři hnací nápravy vybavené uzávěrkami nápravových a mezinápravového diferenciálu s uspořádáním náprav 6×6.1.

Vozidlo má poloautomatický systém řazení převodových stupňů, s elektronickým řízením volby převodových stupňů NORGREN.

Přečtěte siVIDEO: Tatra 815-7 byla oficiálně představena

Nákladní automobil je stavěn také pro vyprošťování dalších vozidel. V předním nárazníku jsou dvě hubice určené k vyprošťování, případně uchycení elektrického navijáku. Hubice jsou dimenzovány na statické zatížení v přímém směru 23 t.

Hydraulický naviják je umístěn v rámu auta pod valníkovou plošinou, s předním i zadním tahem lana. Maximální tažná síla navijáku je 9 060 kg.

Co hasiči také v jízdách testovali, byla brodivost. Vůz je konstruován pro brodění v klidné vodě o hloubce minimálně 1.100 mm. V terénu to však může být až 1 500 mm. Pro překonání překážky je totiž možné nastavit světlou výšku vozidla, což ovlivňuje další výškové kóty vozidla na tom závislé.

Přečtěte siHZS zakoupil třináct evakuačních Tater 815-7, jsou vybaveny hydraulickým čelem a navijákem

Celková cena vozu včetně DPH byla 4 756 268 Kč a Tatru 815 obdrželi přes GŘ HZS ČR i hasiči v dalších dvanácti krajích v rámci projektu Zvýšení akceschopnosti Hasičského záchranného sboru České republiky pro záchranné a likvidační práce při živelních pohromách („Živelní pohroma").

Tento projekt byl realizován v letech 2012 – 2014 se spolufinancováním ze strukturálních fondů Evropské unie, konkrétně z Integrovaného operačního programu prostřednictvím Evropského regionálního rozvojového fondu.

por. Mgr. Zdenka Štrauchová
tisková mluvčí
HZS Libereckého kraje
Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů