Scania/Carmichael Viper
Představujeme vám letištní požární automobil Viper, který plní funkci vozidla R.I.V., tedy Rapid Intervention Vehicle. V našem jazyce to zhruba znamená rychlý zásahový automobil. Je to však jiné RZA, než jaké znáte v podobě terénních automobilů.
Dnes představované R.I.V. je postaveno na čtyřkolovém podvozku Scania s pohonem obou náprav. Na britských letištích je známo i jako Light Foam Tender, což je však trochu zavádějící pojem, nicméně se používá, i když blíže vyhovuje specifikaci R.I.V. Nástavbu vyrobila britská firma Carmichael, která je známá svým robustním letištním speciálem Cobra. Tento automobil se jmenuje Viper, takže ono hadí označení není náhodné. Zmije vznikla již koncem devadesátých let. Původní nástavba byla klasické koncepce, dnes je použit jako výrobní materiál plast. Jedná se o požární automobil s prodlouženou kabinou Scania CrewCab CP 28 pro osádku 1+5, i když na letištích ve voze jezdí většinou osádka o stavu 1+1 či 1+3. Z počátku se Viper stavěl na podvozky Scania P94, dnes je montován již na nové Scanie řady P. Pohon 4×4 je zachován, neb pro provoz na letišti je nezbytný. A to ze zjevného důvodu možnosti zásahu mimo zpevněné ranveje.Viper letiště Shoreham Airport/Fire 3
Podvozek je Scania P420 (420 koní) 4×4 s automatickou převodovkou a prodlouženou kabinou pro osádku 1+5, ve které najdeme integrované dýchací přístroje v sedadlech – 4 ks přetlakových IDP Sabre (další dva jsou v nástavbě). Zrychlení 0–80 km/h dosáhne Viper za 23 sek., maximální rychlost je 125 km/hod.
Požární nástavbu v dnešní době tvoří jeden plastový celek, ve kterém je prostor pro vybavení a integrované nádrže na vodu a pěnidlo o objemech 4 627 a 746 litrů. Ty se však mohou lišit ve velikosti dle přání zákazníka. Na současné vozy se montuje kombinované dvoustupňové odstředivé čerpadlo Hale/Godiva 4010 WTA, dříve se montovala rovněž Godiva, ale typ GMA 5300. Zařízení prvního zásahu tvoří 60 m vysokotlaký naviják s hadici 19 mm a turbo proudnicí Akron o průtoku 130 l/min při 40 barech. Na střeše kabiny je namontovaný monitor Akron 3367 o průtoku vody/pěny 2 526 l/min, resp. 1 160 l/min o dostřiku 64 m při tlaku 14 barů. Použít jej lze jak při stání, tak i při jízdě vozidla. Boční dvojice (čtveřice) výtlačních hrdel dodá 234/460 l/min při tlaku 7 barů. Ve voze najdeme také vyjímatelné přenosné zařízení Monnex na hašení práškem, kterého je ve výbavě množství opět dle přání zákazníka. V tomto automobilu je prášku 2×50 kg. Ve vybavení najdeme dále kompletní sadu vyprošťovacího nářadí Holmatro, hadice, ženijní nářadí, záchranářské věci, jako je lékařský kufr, elektrocentrálu a dvojici žebříků o délce 5,4 m a 10,5 m. Veškeré vybavení vyjma žebříků je umístěno v úložném prostoru, který kryjí dvě hliníkové roletky s podélným madlem a dále i výklopné dveře. Na starších nástavbách byl úložný prostor řešen odlišně – čtyři roletové skříně a dveře.
Rozměry vozu Viper jsou následující:
Délka: 8 280 mm
Šířka: 2 820 mm
Výška: 3 670 mm
Celková hmotnost: 18 920 kg
Pohotovostní hmotnost: 11 930 kg
Rok výroby: 2006
Jen pro připomenutí, automobil pro požární službu na letištích s označením Viper již jeden existuje. Představil jsem ho ve svém článku zde na požárech již v roce 2005. Ale to je úplně o něčem jiném… Jinak v galerii u dnešního článku máte kromě Čipera ještě další automobily kategorie R.I.V. na podvozku Scania, avšak od jiných nástavbářů. Na pražské Ruzyni je taková Scania např. s nástavbou Rosenbauer. O ní je zde také článek.
Foto a info: Shoreham Airport FS, Carmichael, web, BAA
-wap-
načíst další obrázky ↓