Pondělí 25. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Unikátní Tatra hasičů města Karolinka za bezmála 10 milionů veze všechno: vodu, norné stěny i vyprošťovací zařízení

Město Karolinka zakoupilo pro své hasiče zcela novou cisternovou automobilovou stříkačku Tatra 815 Terrno. Šestikolová cisterna, na jejímž financování se výrazně podílela Evropská unie v rámci programu přeshraniční spolupráce České a Slovenské republiky, vyšla na 9 820 360 korun včetně DPH.

Cílem programu „Spoločne za bezpečnosť obyvateľov a ochranu krajiny bez hraníc“ je zvýšení technické a organizační úrovně společné ochrany obyvatelstva a přírodního dědictví v příhraničním území Žilinského, Trenčínského a Zlínského kraje.

Podvozek, motor, kabina a převodovka

Automobil je postaven na třínápravovém podvozku Tatra 815–231R35 26 325 6×6.2/441 s průběžným rámem. Jedná se o nosič požárních nástaveb s dlouhou kabinou pro posádku 1+5 s manuální klimatizací a LED osvětlením vnitřních prostor.

Poháněny jsou standardně zadní nápravy, pohon přední je připojitelný. Zadní náprava je vybavena podmetacími řetězy značky Rotogrip, ovládanými z místa řidiče.

Vozidlo je vybaveno magnetickou přípojkou Mag-Code pro dobíjení akumulátorů. Ta je umístěna v blízkosti dveří řidiče. Automobil je také osazen couvací kamerou Waeco s výstupem na LCD v zorném poli řidiče. Na palubní desce je za čelním sklem namontována kamera, zaznamenávající průběh jízdy na paměťovou kartu.

V kabině dále najdeme digitální terminál sítě Pegas a analogovou stanici Motorola GM 360, GPS navigaci v zorném poli řidiče, handsfree soupravy Parrot Mki a samozřejmě dobíječe svítilen a ručních radiostanic, vybavené hlídačem napětí.

Sedadlo spolujezdce je – stejně jako zadní řada sedadel – vybaveno držákem dýchacího přístroje Dräger PSS 5000 se signalizací „mrtvého muže“. Mezi opěradly zadních sedadel jsou uchyceny náhradní tlakové láhve.

Automobil je poháněn vzduchem chlazeným vidlicovým osmiválcem Tatra T3D-928.20 s turbod­mychadlem a chladičem plnícího vzduchu o objemu 12 667 cm3, výkonu 325 kW a točivém momentu 2 100 Nm. Motor splňuje emisní normu Euro 5 díky systému SRC, tedy selektivní katalytické redukce.

Vzhledem k tomu, že se jedná o podvozek Tatra pro hasiče, nemá případný nedostatek močoviny pro redukci výfukových zplodin za následek žádné snížení výkonu motoru, jako tomu bývá u jiných značek. Rovněž není instalován omezovač maximální rychlosti.

Převodovka je mechanická, čtrnáctistupňová Tatra 14 TS 210 T se synchronizací a posilovačem řazení. O řazení převodových stupňů se stará poloautomatický systém Norgren. Převodovka je opatřena pomocným pohonem, který umožňuje pohon vodního čerpadla až do rychlosti jízdy 10 km/h.

Na dvou pomocných závěsech v předním nárazníku je uchycen elektrický lanový naviják Ramsey o tažné síle 50,7 kN. Samotné pomocné závěsy lze zatížit silou až 145 kN na každý z nich. V zadní části podvozku je namontováno tažné zařízení s čepem o průměru 40 mm.

Osvětlení vozu a výstražné zařízení

Kromě standardních světlometů a mlhových světel v nárazníku jsou v přední části kabiny na chromované hrazdě namontovány další čtyři přídavná dálková světla. Na zadní stěně nástavby jsou namontovány koncové sdružené svítilny v LED provedení. Na každé straně kabiny je v zadní části LED světlo bílé barvy, pomáhající s osvětlením okolí vozu při couvání.

V horní části nástavby automobilu jsou zabudována světla osvětlující okolí, rovněž v LED provedení. Stejná technologie osvětluje také horní pochozí plošinu nástavby.

Výstražné zařízení pochází kompletně z dílen výrobce Whelen. Na kabině je světelná rampa se dvěma zábleskovými majáky a dvěma zábleskovými světly modré barvy, sirénou a reproduktorem. Tlačítko pro změnu výstražného tónu je umístěno na přístrojové desce, mimo hlavní ovládací panel.

Na přední kapotě automobilu jsou dvě modrá záblesková LED světla Whelen M7, která lze vypnout samostatným spínačem. Modrá LED světla Whelen M3 jsou umístěna i na zpětných zrcátkách, vypínatelná stejným spínačem.

Na obou bocích nástavby jsou použita záblesková modrá LED světla Whelen M6, po dvou na každé straně. V zadní části pak dva zábleskové majáky Whelen L32. Rovněž vzadu najdeme oranžovou sváděcí alej složenou z osmi LED modulů, zajištěnou proti použití za jízdy.

LEDky osvětlují i vnitřní prostor kabiny osádky, modrý pásek pak umožňuje neoslnivý osvit i při jízdě vozu.

Konstrukce nástavby a čerpací zařízení

Požární nástavba je modulová, sestavená ze tří samostatně upevněných částí. Přední a zadní skříně jsou tvořeny hliníkovými profily, olepenými plechem ze stejného materiálu. Boční skříně jsou kryty hliníkovými roletkami s podélným madlem; zadní, pro čerpadlo, pak nahoru výklopnými dveřmi.

Vzhledem k tomu, že se jedná o podvozek Tatra, je samozřejmostí dosažitelnost příslušenství bez použití stupaček.

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek. Je zhotovena z nerezavějící oceli a uchycena na rámu podvozku. Objem vodní nádrže je 8 500 litrů, pěnidlové pak 510.

V zadní části automobilu je namontováno požární čerpadlo THT TO 3000 o jmenovitém průtoku 3 000 litrů za minutu v nízkotlakém a 250 litrů za minutu ve vysokotlakém režimu. Prostor skříně s čerpadlem je temperován nezávislým naftovým topením s programovatelným ovládáním.

Vozidlo je vybaveno systémem řízení požárních nástaveb THTronic s využitím CAN sběrnice. To umožňuje z jediného místa (například z panelu u řidiče či panelu u čerpadla) zjistit informace o otevřených roletách, dveřích, sklopených stupačkách, vysunutém osvětlovacím stožáru, zapnutých výstražných světlech, o zapnutém zapalování, otáčkách motoru a mnoho dalšího.

Přiměšovací zařízení je elektronické s plynule volitelným rozsahem přiměšování. Nastavené procento přimísení je automaticky udržováno nezávisle na průtoku a tlaku na výstupu z čerpadla.

Vnitřní LED osvětlení se automaticky rozsvěcuje po otevření roletky nebo výklopných dveří.

Lafetové proudnice

Vozidlo je vybaveno dvěma lafetovými proudnicemi. První z nich – Stinger o průtoku 2 500 litrů za minutu – je běžně v přepravní poloze uložena na střeše nástavby. K výtlačnému potrubí se připojuje pomocí rychloupínacího adaptéru. Zakončená je turbohlavicí MZ 1 600, která umožňuje nastavení proudu až na úhel 100°.

Druhá – Sidewinder – je uchycena na předním nárazníku a ovládaná z kabiny řidiče pomocí joysticku. Průtok této proudnice je 800 litrů za minutu.

Vybavení nástavby

Automobil mají hasiči z Karolinky vybaven v rámci zvyklostí vysoce nadstandardně. Nechybí norné stěny, ani sada hydraulického vyprošťovacího zařízení Lukas včetně zachycovačů airbagů. Ve vybavení bylo myšleno i na pneumatické zvedací vaky.

V levé přední roletě je na výsuvném platě uchycena elektrocentrála. Slouží mimo jiné i jako zdroj energie pro osvětlovací stožár. Ten je uchycen ve stejné skříni a je pneumaticky výsuvný. Hlavice o dvou světlometech je v LED provedení.

Z elektrických zařízení můžeme kromě ponorného čerpadla zmínit například přímočarou pilu DeWalt DW311K. Téměř samozřejmostí jsou motorové pily – jak řetězová, tak rozbrušovací.

Ze zdravotnického zařízení ve vozidle najdeme mimo jiné také sadu vakuových dlah, vakuovou matraci či páteřovou desku.

Barva, rozměry a hmotnosti

Hasiči v Karolince šli s dobou a pro svůj automobil použili jasně červený odstín RAL 3024. Celá cisterna je včetně lanového navijáku dlouhá 9 380 mm, široká 2 550 mm a vysoká bezkonkurenčních 3 060 mm. Automobil je schopen přebrodit vodu o hloubce do 800 mm.

Provozní hmotnost automobilu je 14 600 kg, celková pak 26 000 kg. Měrný výkon tak vychází na 12,5 kW na tunu hmotnosti.

Sdílet