Pondělí 25. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Ludgeřovice střeží také Ford Transit, místní jednotce pomáhá již déle než rok

Již něco málo přes rok pomáhá ludgeřovickým dobrovolným hasičům (MSK/JPO III.) dopravní automobil na podvozku Ford Transit BUS 350L. Byl tak vyřešen neutěšený stav předchozího DA, téměř třicetileté Avie. Nové vozidlo bylo koncipováno s ohledem na strukturu výjezdů jednotky, požární sport a samozřejmě finanční stránku věci.

Důvod k pořízení vozu

Základem byla snaha pokrýt většinu technických zásahů právě tímto typem vozidla. Vozidlo je uzpůsobeno pro zásahy na povodni, vodní záchraně, likvidaci hmyzu, první pomoci včetně transportu pacienta, osvětlování prostor, tvorbě dopravního vedení a díky vysokotlakému zařízení (23 litrů za minutu) zvládne i drobné požáry v počáteční fázi. Za volant pak může sednout pověřený člen jednotky, s oprávněním skupiny “B“.

Zároveň je schopno převést mužstvo k zásahu, či družstvo k výkonu požárního sportu. Celkový počet míst je devět. Díky přívěsnému vozíku je pak zcela odděleno náčiní zásahové od toho sportovního. Nákup vozidla a vlastní přestavba na vůz hasičský je dílem nástavbáře, rozmístění a uložení techniky dílem jednotky.

Celkový výsledek je tak průnikem mezi představami jednotky, možnostmi nástavbáře a limity vozidla (celková hmotnost, rozměry, prostory ve vozidle, průměr. vzdálenost k zásahu apod.). Je rovněž vhodným doplňkem k prvnímu vozu jednotky – Tatře 815, která není vždy ideálním vozidlem pro určité typy zásahů.

Vnější pohled

Ford je oděn do standardní hasičské červené barvy, veškeré bílé pruhy jsou provedeny lepící fólií. Kontury vozidla zdůrazňují červené a bílé pruhy reflexní. Prostor posádky a zadní výbavy pak zatmavují černé folie na sklo. Střecha je opatřena střešními nosiči pro převoz rozměrnějších materiálů. Na střeše není uloženo žádné příslušenství.

O světelnou a zvukovou stránku se postarala firma Whelen (Přední rampa s boční viditelností, přední a zadní přídavná, zadní maják umístěný na stožáru vozidla, oranžová alej, vše v provedení LED). Osvětlení kabiny a výbavy je řešeno pomocí LED pásků. Světelný stožár je vzduchový, tlakován ruční pumpičkou a o výkonu 2× 500W. Na levé straně za řidičem nalezneme externí přívodku pro „oživování“ baterií. Vzadu pak tažné zařízení.

Prostor kabiny řidiče

V tomto prostoru se nachází sedadla pro tři osoby. Ta jsou opatřena reflexními zásahovými vestami. Levý roh u řidiče vyplňuje couvací kamera s IR přisvícením (Pro lepší přehled o situaci – děti na soutěži apod.) Nechybí původní autorádio, radiostanice vozidlová, ovládání výstražného světelného a zvukového zařízení, dokumentace velitele, čtecí lampička, univerzální nabíječka pro různé konektory mobilů.

Před velitelem je umístěn výjezdový tablet (výjezdový lístek, autobaterie ve vozidlech, tlakové láhve, databáze NL , kancelářské balíčky, navigace k zásahu, navigace hydranty, online přístup na PortAll, KPO 6 apod.). Prostor kabiny řidiče a ostatní posádky je vymezen pouze holými nosnými konstrukcemi pro lepší viditelnost, přehled a komunikaci s velitelem.

Prostor posádky

Prostor je určen šesti hasičům. Druhá řada sedadel vozidla je otočena proti směru jízdy, přičemž levé i pravé sedadlo je s integrovanou dýchací technikou Drager. Prostřední sedadlo je zjednodušené, sklopné, z důvodu většího komfortu při nasazování IDP a s ohledem na fakt, že v devíti lidech k zásahu jednotka nevyjíždí. Naopak je ve sklopené poloze využito pro umístění výstražných vest, výstražného červeného kužele pro svítilnu a hračky pro zásah s dětmi.

Pod touto trojicí sedadel se nachází trojice úložných prostor. Tvoří jej úklidové prostředky a odpadkový koš, svítilna pátrací a vodící (pracovní) lano a hygienické potřeby i s bočním přístupem – netřeba stoupat na podlahu vozidla při očistě. Dále zde nalezneme univerzální náhradní oblečení pro dvojici hasičů – např. ponožky, trenýrky, ručníky, trička krátká/dlouhá, PS – vše „vakuově“ zmenšeno přes vysavač.

Nad zmíněnou trojicí sedadel, tedy nad hlavami hasičů, se nachází originál přihrádka Fordu, která je v tomto případě vyhrazena pro práci na vodě – vesty a povodňové vaky s obleky, kalhoty brodivé, helmy na vodu, házečky. Pokud se hasiči otočí, mohou se dovybavit svítilnami, vysílačkami, vazáky, maskami, AIDS rukavicemi, špunty do uší, respirátory a další výbavou. Uvedené elektro vybavení je v trvalém dobíjení.

Druhou a třetí řadu sedadel odděluje při vyklopení stoleček. Ten navíc zakrývá pojistky nástavby vozidla a přepínání zdroje elektřiny („živit“ z vozidla či z centrály). Nad stolečkem jsou dva úložné boxy. První je určen pro likvidaci obtížného hmyzu a obsahuje oblek, kuklu, pytle a náhradní kuklu včelaře. Druhý je označen jako „kuchyňské potřeby“. Slouží k týlovému zabezpečení jednotky pro případ déletrvajícího zásahu. Nalezneme zde krabičku dlouhodobé stravy, balené pití, jednorázové nádobí a příbory, ubrousky, varnou konvici, anebo výbavu pro kuřáky.

Třetí řada sedadel je originální. Nad hlavami hasičů vznikl prostor pro výbavu první pomoci. Standardně vybavený zdravotnický batoh, krční límce, deka, desinfekce očí, úst, rukou. Druhý prostor uchovává výbavu pro jednoho lezce (batoh) a dva hasičské opasky. Nad sedadly je skryt také přístup k osvětlovacímu stožáru. Po bocích sedadel u podlahy lze spatřit transportní plachtu, na druhé straně pak zakládací klín pod kola.

Zadní část vozidla

Jediným přístupovým bodem je otevření zadního dvoudveří (90 nebo 180 stupňů, záleží na výbavě, kterou chcete odebrat). Levé křídlo slouží jako držák pro teleskopický žebřík. Pravé je vybaveno tabulí pro zápis poznámek (Nákres situace, nasazení IDP, odebraná voda při zásahu při zřízení čerpacího stanoviště, propůjčená výbava a všelijaké další poznámky, které může např. strojník u zásahu zapsat). Nahoře pak LED pásky osvětlující prostor přede dveřmi. Samotné útroby zadního prostoru jsou rozděleny podle typů zásahu, s ohledem na těžiště a hmotnost jednotlivého příslušenství. Levou a pravou část pomyslně rozděluje výsuvný stožár.

Levou spodní část zabírá nádrž na vodu o objemu 110 litrů (přepad, plněno „C“ vývodem s uzávěrem) a přední umístěné samonasávací vysokotlaké zařízení pro hašení vodou a pěnou (zásoba ve voze je 5 litrů) s elektrickým startováním. Pravou stranu vyplňuje plnovýsuv s elektrocentrálou a kalovým čerpadlem. Mezi levou a pravou částí je také umístěno ovládání aleje, vodoznaku, či zadní vozidlové stanice. Střední levou část pak zabírá zásah na hmyz, vítr, menší únik NL(rohože) a nad nimi odběr vody a osvětlení.

Pravá strana je rozdělena do tvaru převráceného „T“ a je zde výbava na požár (hadice, rozdělovač, proudnice, hasicí přístroje), a vytýčení místa zásahu (kužely, LED puky). Předek „T“ dále tvoří přímočará pila a výbava stříbrného kufru zámečníka (páčící, běžné nářadí, trubkový otvírač, těsnící tmel, klíče na rozvaděče apod.) Horní celoplošné plato pod střechou je plnovýsuvné, sklopné. Určeno je pro základní ženijní nářadí.

K vozu byla dodána sada letních a zimních pneu. Celkové náklady na vozidlo se pohybovaly okolo necelého miliónu korun, z toho čtvrtinu činila dotace kraje, zbytek dofinancovala obec samotná. Vozidlo bylo zařazeno na výjezd v lednu 2013, od té doby se značně osvědčilo pro účely hmyzu, snášení pacientů, převozu materiálu vozíkem a rovněž pomáhalo hasit požár garáže v úzké obecní uličce, která byla pro ostatní techniku zprvu nedostupná.

Text a foto: David Lange, JSDH Ludgeřovice
Sdílet