Už třetí dobrovolná jednotka města Ostravy má Tatru 815–7 4×4, hasičům z Hrabové ji dodal Wawrzaszek ISS
Třetí dobrovolnou jednotkou na území města Ostravy, která bude jezdit novou Tatrou 815–7 4×4, je po městských částech Zábřeh a Michálkovice jednotka z Ostravy – Hrabové.
Oproti předchozím dvěma cisternám pro dobrovolné hasiče města Ostrava je zde však jeden poměrně podstatný rozdíl – zakázku na dodávku CAS 30 vyhrála společnost WISS Czech, tedy oficiální zástupce polského nástavbáře Wawrzaszek ISS.
Nám se tak do budoucna dostává do rukou možnost porovnat shodně zadané automobily od různých firem, takže se již brzy dočkáte dalšího unikátního článku.
O Tatrách 815–7 pro dobrovolné hasiče v Ostravě jsme psali:
Dobrovolní hasiči z Ostravy-Zábřehu dostali nové vozidlo
Další čtyřkolová Tatra 815–7 v Ostravě jezdí v městské části Michálkovice
Samotný podvozek jsme na webu představili již nesčetněkrát, podrobně například u článku o prvním vozidle tohoto typu. Cisterna je postavena na čtyřkolovém podvozku Tatra T815–721R52/371 s jednomontáží a stabilizátorem na zadní nápravě a pohonem všech čtyř kol.
Nástavba vozu je modulová a tvoří tři samostatné celky, uchycené na rámu podvozku. Kostra přední i zadní skříně je vyrobena z hliníkových profilů a oplechována hliníkovým plechem za použití technologie lepení. Vnitřní části úložných schrán jsou pak provedeny z profilovaného hliníkového plechu.
Boční schrány jsou kryty hliníkovými roletkami s průběžným madlem, prostor pro obsluhu čerpadla pak nahoru výklopnými dveřmi.
Všechny ovládací prvky čerpadla a veškeré příslušenství je z automobilu možné vyjmout bez použití stupaček. Veškeré osvětlení vnitřních prostor nástavby i její horní pochozí plošiny je provedeno v LED technologii.
Nádrže
Nádrže na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek. Nádrže na vodu o objemu 4 300 litrů a na pěnidlo o objemu 250 litrů jsou vybaveny dálkovou kontrolou množství se zobrazením na panelu v kabině řidiče, na obslužném panelu u čerpacího zařízení, na monitoru WISSCAN a nově i na obou bocích nástavby ve dvoubarevném provedení.
Čerpadlo
V automobilu je zastavěno čerpadlo Ruberg Euroline, poháněné motorem Tatry. Umožňuje zásah nízkým nebo vysokým tlakem a je vybaveno automatickou vývěvou s možností manuálního vypnutí.
Jmenovitý průtok čerpadla je 3 000 litrů za minutu při nízkém, resp. 250 litrů za minutu při vysokém tlaku. Veškeré potrubí je z nerezavějící oceli.
Ovládání čerpadla je vybaveno displejem a umožňuje kompletní obsluhu zařízení a některých prvků nástavby, jako je signalizace otevřených rolet, ovládání osvětlení či hlídání teploty motoru. Veškerá ovládání nástavby a signalizace je zajištěna pomocí systému WISSCAN. Vše je zobrazováno dle požadavku objednatele odpovídajícím způsobem na kontrolních a ovládacích panelech.
Přiměšovací zařízení Ruberg umožňuje přimísení v rozsahu 0–6 %.
Zařízení pro rychlý zásah a asanační lišta
V pravé zadní skříni je namontován průtokový hadicový naviják s 60metrovou hadicí a turbo proudnicí. Navíjen je elektricky.
Střecha nástavby
Pod předním nárazníkem je uchycena dvoudílná asanační lišta s deseti tryskami. Ovládání přívodu vody je možné z kabiny řidiče.
Střešní odnímatelná lafetová proudnice Leader Vector je v přepravní poloze uchycena mezi kabinou a nástavbou vozu. Příslušenství – tedy nástavec na pěnu, turbo koncovka apod. – je uloženo v hliníkové bedně na střeše nástavby.
Bedny jsou na nástavbě celkem tři, jedna na již zmiňované příslušenství k lafetové proudnici, druhá na ženijní nářadí a třetí pro uložení savic.
Rozměry a hmotnosti
Vozidlo je i s lanovým navijákem, který je uchycen v úchytech na předním nárazníku, dlouhé 7 600 mm. Široké je 2 5500 mm a vysoké 2 840 mm. Tatra dokáže přebrodit vodu hlubokou až 1 200 mm.
Provozní hmotnost cisterny je 12 150 kg, celková pak 18 000. Vozidlo není vybaveno omezovačem, jak je u hasičských Tatrovek standardem, dosahuje tak maximální rychlosti 108 km/h.