Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Srovnali jsme cisterny Tatra 815–7 4×4 dobrovolných hasičů v Ostravě, jednu vyrobili v THT, druhou u WISS

Hasičská technika v Moravskoslezském kraji je – především u profesionálních hasičů – známá svou jedinečnou unifikací. Nejinak je tomu ale i u dobrovolných jednotek a to zejména na území města Ostrava, jejich automobily Tatra 815–7 4×4 jsou totiž zadávány jednotně. V průběhu postupných nákupů se tak na území města sešly čtyřkolové „sedmičky“ od THT i od WISS, tedy dvou velkých hráčů našeho trhu. My jsme se je rozhodli nezávisle porovnat.

WISS Czech, česká dceřiná společnost polského nástavbáře Wawrzaszek ISS, je partnerem webu POŽÁRY.cz. Výrobce druhého vozu, firma THT, nikoli. Porovnání však probíhalo nezávisle, článek nevede k závěru ani doporučení a rovněž v něm nejsou prezentovány subjektivní názory.

K dispozici jsme měli Tatry pro jednotky sboru dobrovolných hasičů městských částí Hrabová – tedy zástupce firmy Wawrzaszek – a Zábřeh, kam dodala cisternu Továrna hasicí techniky. Podvozkově jsou vozidla shodná, ostatně o obou jste mohli číst v naší jedinečné rubrice Technika.

Nejnižším bodem obou vozidel je rozvodovka. Světlá výška pod ní je v běžném jízdním režimu je téměř shodná – 368 mm u WISS, 365 mm u THT. THT nástavby jsou projektovány na světlou výšku 530 mm od země, nicméně stejně jako u WISS (projektováno na 500 mm) to není číslo absolutní, neboť se odvíjí od nastavení podvozku, kde se může hodnota již z výroby mírně lišit.

Světla a siréna

Vozidla se z vnějšku liší poměrně výrazně a to nejen v detailech. U vozidel od WISS je standardem kovová ochrana všech světel, tedy i pozičních, směrových a podobně, kryta jsou rovněž boční zpětná. Majáky na střeše automobilu jsou v prolisech pro ně určených, u THT samostatně, u WISS zakryty plastem, designově doplňujícím tvar střechy.

Zajímavé je umístění sirény výstražného zařízení – zatímco THT ji umisťuje za nárazník, vozidlo od WISS má sirénu uchycenou na střeše. Na přední části kabiny jsou na pomocném rámu u vozu od THT umístěna přídavná dálková světla.

V zadní části THT natáčí svá modrá záblesková světla v úhlu a sváděcí alej umisťuje na zadní čelo nástavby. Tatra od WISS bliká modře dozadu přímo a alej je umístěna na střeše.

Asanační lišta

Rozdíl zaznamenáme u asanační lišty. Vozidlo z THT má lištu uchycenou na nárazníku a sklopnou, pro zajištění lepšího případného průjezdu terénem (zvětšení předního nájezdového úhlu). Druhá Tatra má lištu uchycenou napevno, ale hlouběji v podvozku a také výše, nájezdový úhel tak není nijak dotčen. Lišta je však rozdělená na dvě části, chybějící prostřední díl pak nahrazují směrované trysky.

THT

Zadní část vozidla

Designovou záležitostí je u automobilu od WISS zakrytování výtlaků z čerpadla. Ty jsou u Tatry z THT označeny symboly (výtlak/plnění), u WISS kromě symbolů také barvou (červená pro výtlak a modrá pro plnění).

Otevírání dveří obslužného prostoru čerpadla je u WISS provedeno masivní kovovou klikou, u THT najdeme známé plastové madlo s červeným tlačítkem. Žebříky pro výstup na střechu nástavby jsou u obou vozidel sklápěcí, u WISS je navíc v přepravní poloze přiklopený k zadní stěně nástavby.

Pracovní osvětlení

O pracovní osvětlení okolí vozu se starají u THT světla, která jsou zapuštěná do šikmé horní části boků nástavby, u WISS světla na rovné části, v obou případech nad roletami. Stejné světlo pak má WISS na zádi vozu, český nástavbář využívá k osvětlení prostoru za vozidlem samostatné polohovatelné světlo na zábradlí střechy nástavby.

Tažné zařízení a servisní přístup

V zadní části vozu najdeme u obou Tater tažné zařízení, u Tatry od WISS jsou navíc ponechány přípojky vzduchu a také vyprošťovací oka. Všechna dvířka, která na voze kryjí „servisní“ vstupy, jsou u Tatry od WISS opatřena stejným otevíráním jako dveře pro obsluhu čerpadla, u Tatry od THT jsou použity plastové otočné pojistky.

Když jsme u těchto „nehasičských“ částí nástavby, zmíníme, že Tatra od WISS má na rozdíl od české konkurence na každé straně za předními koly opět dvířky přístupný prostor. Nástavbář z THT řeší přístupy do těchto míst servisními otvory (jedná se např. o nádrž na AdBlue, odvodňovací ventily či mechanismus zvedání kabiny).

WISS

Poslední vzhledově odlišnou záležitostí je nádrž na vodu. Ta je u THT s prolisy, u Tatry od Wawrzaszka pak klasická, rovná. Zahraniční nástavbář na bok nástavby nad nádrž umístil LED stavoznak, zobrazující stav vody a pěnidla v nádržích.

Interiér kabiny

Interiéry kabin se ve svém zpracování rovněž odlišují. Koncepčně jsou samozřejmě shodné, jedná se tedy o čtyřmístný vůz s úložným prostorem za sedadly a na policích nad nimi. U WISS je kabina čalouněná kompletně a to dvěma druhy materiálu, u THT pouze z části a všude stejnou látkou. Wawrzaszkova Tatra má nad hlavou strojníka obslužný panel čerpadla, Tatra od THT má prostor nad stínítky využit jako odkládací prostor pro dokumentaci a další prostředky.

Střecha nástavby

Na střeše nástavby vozidla od WISS najdeme tři hliníkové schrány na vybavení, u THT dvě, nicméně prostorově a obsahově se jedná o stejné řešení, zahraniční nástavbář jen použil dvě kratší bedny, namísto jedné. Prostor horní plošiny nástavby je u THT osvětlen již zmíněným polohovatelným reflektorem, u WISS jsou využity LED pásky na hliníkových bednách.

WISS

Interiér nástavby

Interiér nástavby a jeho zpracování je – poměrně logicky – místem, kde lze oba výrobce nejvýrazněji odlišit. Tatra od WISS byla vybavena systémem WISSCAN, tedy systémem řízení nástaveb CAN sběrnicí, verze od THT u ostravských dobrovolných hasičů (tedy cisterny ze Zábřehu ani z Michálkovic) toto elektronické zařízení nemají.

WISSCAN umožňuje kompletní obsluhu zařízení a některých prvků nástavby, jako je signalizace otevřených rolet, ovládání osvětlení či hlídání teploty motoru. Vše je zobrazováno dle požadavku objednatele odpovídajícím způsobem na kontrolních a ovládacích panelech.

Použitá čerpadla – bronzové Ruberg u WISS a ze slitiny hliníku vyrobené THT TO u THT – jsou standardem obou nástavbářů. U zahraničního výrobce je veškeré potrubí z nerezavějící oceli, u THT ze slitiny.

Čerpadlo Ruberg umožňuje volbu automatických pomocníků, jako například nastavení stálého tlaku na proudnici či automatické doplňování vody (vozidlo si samo otevírá/zavírá ventily u plnících hrdel v závislosti na množství vody v nádrži).

V pravé přední roletě narazíme na výrazný konstrukční rozdíl. Zatímco THT u hasičských Tater standardně přesouvá palivovou nádrž za zadní nápravu, společnost WISS ji ponechala na původním místě a nádrž tak zasahuje do prostoru úložné skříně.

WISS

Výklopný držák dýchacích přístrojů se prakticky liší pouze madlem – u THT je pojistný knoflík zapuštěný, jak jsme u Poličky zvyklí, u vozidla se zahraniční nástavbou je použito madlo s volně dostupnou pojistkou. Stejně se odlišuje i výsuvné plato pod držákem – zatímco u THT je použita stranová pojistka, u WISS pojistné táhlo.

V pravé zadní roletě je naviják vysokotlakého zařízení zakončen u THT pistolovou proudnicí s regulací vodního proudu, u WISS je použita turbo proudnice. U THT jsou pro vedení hadice použity výklopné rolny, u WISS lze popotáhnout mimo půdorys vozu celý naviják.

Vlevo vepředu opět najdeme rozdíly především v použitých madlech u jednotlivých výsuvů. U THT jsou na třech místech použity dva typy, u WISS na všech jen jeden.

Ceny automobilů

V době pořízení (2011) se cena automobilu ze Zábřehu – od THT – pohybovala okolo 6 700 000 korun. Tatra od WISS pro JSDH Ostrava – Hrabová naproti tomu stála 6 037 658 Kč. Je však fér podotknout, že společností THT roce 2012 dodaná sedmička pro hasiče z Ostravy – Michálkovic stála 6 096 000 Kč. To vše včetně DPH a vybavení.

Pokud porovnáme cenu Tatry pro Michálkovice (THT) a pro Hrabovou (WISS) bez vybavení, jedná se o 4 826 749 Kč za vůz od THT a 4 462 800 za cisternu od WISS, bez DPH.

Sdílet