Land Rover Defender – Horská služba ČR
Jak jsme slíbili v reportáži o Horské službě, přinášíme Vám podrobný popis vozu Land Rover Defender.
Asi každý z vás zná tyto vozy, jak křižují Saharu se spoustou věcí pro přírodovědeckou expedici na střeše. Za léta provozu si tato vozidla získala pověst spolehlivých vozidel, které nemají problémy s jízdou v terénu.V článku o Horské službě ČR jsme vám lehce představili právě tyto vozy, neboť právě jimi je Horská služba nově vybavena. A vzhledem k tomu, že se našlo uplatnění kromě armády i pro hasičské sbory, přinášíme proto některé technické údaje. Za vzor jsme si vzali právě vozidlo Horské služby, neboť svou výbavou jde o lepší verzi a je na ní vidět, jaké možnosti toto vozidlo skýtá.
Land Rover Defender 110 TD5 – N1 (užitková verze)
Motor
Jeho označení je 2.5 Diesel TD5. Jde tedy o vznětový přeplňovaný motor s přímým vstřikem paliva do deseti ventilů uspořádaných do „V“. Objem motoru je 2495 ccm s rozvodem OHC. Dle výrobce je vozidlo s tímto motorem schopno dosáhnout maximální rychlosti 129 km/h.
Karoserie
Jde o žebřinový rám s hliníkovou karoserií. Karoserie je skříňová s posuvnou přepážkou. Délka vozu je, včetně rezervního kola, 4599 mm, šířka 1790 mm a výška při zatížení na celkovou hmotnost 2059 mm.
Nákladový prostor
Délka je dle umístění přepážky buď 1680 mm nebo 1150 mm. Šířka je 1430 mm a výška 1175 mm. Objem nákladového prostoru je tedy 2,35 m3.
Provoz v terénu
Stoupavost je 45 st. s nájezdovým úhlem 50 st. a bočním náklonem 35 st. Úhel zlomu je zde 152 st., brodivost 500 mm a maximální světlá výška 215 mm.
Hmotnost a zatížení
Pohotovostní hmotnost je 2003 kg, užitečná hmotnost pak 947 kg. Střešní nosič unese 75 kg a vozidlo na silnici utáhne přívěs o hmotnosti 750 kg (nebržděný) nebo 3500 kg (bržděný). V terénu jsou pak hodnoty 500 kg/1000 kg.
Elektroinstalace
Napětí baterie je 12 V a alternátor dává 120 A.
Převodovka
Převodovka je manuální pěti-stupňová, se stálým náhonem 4×4 a s uzávěrkou zadního diferenciálu.
Brzdy
Brzdy jsou kotoučové, z toho přední mají vnitřní chlazení.
Pneumatiky
Nokian 235/85 R 16. Sami jsme se mohli přesvědčit, že na nich vozidlo sedí na silnici i v terénu jako přibité.
Spotřeba
U takového vozidla se dá spotřeba počítat, každopádně výrobce udává v městském provozu 12,7 l/100 km, v mimoměstském provozu 9,7 l/100 km, při provozu kombinovaném pak 10,8 l/100 km. Objem nádrže je u tohoto vozidla 75 l.
Výbava a zástavba
- pár přídavných světlometů „Rally 1000“,
- mřížová ochrana předních a zadních světel,
- 2 hledáčkové světlomety „Worklight – flood“ (jeden vpředu, jeden vzadu),
- střešní nosič „Roof rack“ 2400 mm,
- zadní žebřík pro výstup na střechu,
- 4t naviják „XD 9000i“ značky Warn s dálkovým ovládáním,
- kombinované závěsné zařízení,
- pochozí oplechování předních blatníků,
- dveřní stupačky,
- kompletní ochrana spodku, která se skládá z nájezdového plechu, ochrany spojovací tyče řízení, ochrana diferenciálu,
- čelní ochranný rám,
- vzhledem k zimnímu období je zde elektrické přídavné topení Webasto s dálkovým ovládáním a nastavením času.
Vnitřní zástavbu do vozidla provedla firma FD Servis Praha, která:
- vozidlo upravila jako víceúčelové zásahové vozidlo, přičemž hlavní funkci plní jako DRNR,
- interiér obložila formovanými laminátovými díly,
- přidala zvláštní vnitřní osvětlení v prostoru pro pacienta,
- přidala venkovní boční světlomety pro osvětlení pracovního prostoru vedle vozidla,
- provedla montáž VRZu „Elfir Digital“ německé produkce,
- dodala zábleskové majáky Hella,
- přidala speciální kotvení na košová nosítka pod vrtulník,
- namontovala speciální odnímatelnou středovou přepážku s posuvným oknem.
Informace poskytla firma A.M.T. Group Praha s.r.o., výhradní dovozce Land Rover pro ČR.
Autor: Michal Procházka
Související článek: <a href=„https://www.pozary.cz/clanek.asp?id_clanku=806“ target=>Záchranáři z hor
načíst další obrázky ↓