Pátek 22. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

TLF 2500 Volvo/ BRACO BRANNBIL

Představujeme vám cisternovou automobilovou stříkačku od norského výrobce BRACO BRANNBIL, která je zařazena ve výjezdu městského hasičského sboru Trondheim (Brann og redningstjeneste Trondheim).

U nás je tento norský výrobce pro většinu hasičské veřejnosti jistě neznámou firmou. Ve Skandinávii je tomu však přesně naopak. Firma BRACO BRANNBIL s tradicí již od roku 1928 je 100% vlastněna norským kapitálem a v současné době velmi úzce spolupracuje s německou renomovanou značkou Ziegler. V tomto článku představované Volvo je toho důkazem. BRACO BRANNBIL dodává požární automobily nejen norským hasičům, ale i jejich švédským kolegům. Jejím výrobním programem jsou klasické požární nástavby, jako na zde představovaném Volvu, dále upravuje požární plošiny, repasuje a prodává staré hasičské vozy a v neposlední řadě vyrábí i nástavby specifikace BAS. Samozřejmě dodává také požární vybavení a komponenty. A to jak vlastní produkce, tak i výrobky světových značek jako např. plošiny Bronto Skylift, výstražné zařízení Premier Hazard, vyprošťovací zařízení Lukas, armatury AWG, proudnice Group Leader a v neposlední řadě již zmiňovaný Ziegler.

Ale dost o firmě, pojďme si představit alespoň ve stručnosti casku TLF 2500 Volvo. Označení TLF vychází z německého vzoru. Jedná se o klasickou casku, která je určená pro osádku 1+5. Hasiči, kteří sedí vzadu, mají, jak je u značky Volvo již tradicí, pro sebe velký prostor, takže nehrozí jakýkoliv problém při oblékání. Rovněž se do kabiny vejde poměrně mnoho vybavení. To je uložené ve snadno přístupných policích regálu, který tvoří příčku mezi přední a zadní částí kabiny. Stejné pohodlí má i vpředu sedící strojník a velitel vozu. Na střeše je umístěna výstražná rampa výrobce Premier Hazard a nad nárazníkem a na bočním lemu je dvojice LED výstražných modrých světel. Aby byl výčet výstražných světel úplný, rovnou zmíním i zadní část vozu. Tam je umístěna rovněž dvojice modrých LED světel, oproti předku mají ale větší rozměr, pod nimi je dvojice výstražných oranžových LED světel a jako koncové osvětlení vozu jsou namontovány také LEDky. Vše je od Premier Hazard. V zadní horní části nástavby jsou integrovány do modrého krytu dva zábleskové majáky stejné značky. Ještě pár drobností ke kabině. Na jejím předním nárazníku je umístěný vyprošťovací lanový naviják VS 12 o tažné síle 5,4 tuny se speciálním lanem Dextros o délce 30 m a průměru 12 mm. V kapse na levé straně u schůdek jsou akumulátory, napravo je nádrž PHM.

Teď něco o samotné požární nástavbě. Je vyrobena nejmodernější technologií za použití oceli a zejména hliníku. Na první pohled působí poněkud robustním dojmem. Když však otevřete skříně, které kryjí hliníkové roletky s podélným madlem (dnes je tento trend rolet stále častějším jevem u hasičských vozidel, což je dobrá zpráva), uvidíte velmi precizně zpracovaný vnitřek nástavby. Regály a výsuvná plata pro uložení požárního vybavení jsou opravdu perfektně řešené. Vše je velmi snadno přístupné a pro menší kolegy jsou ve spodní hraně nástavby výklopné stupačky, které tvoří jinak součást krytu skříní s výbavou. Co mi přišlo jako dobrý nápad, je reflexní polepení nejen výsuvných či výklopných částí nástavby s požárním vybavením. Samotná požární nástavba je také velmi dobře osvětlena, a to zvenčí i zevnitř. Ve fotogalerii najdete vozidlo ještě bez výbavy, ale ta je po taktické stránce velmi obdobná našim caskám prvního výjezdu. Ve voze je od výrobce namontována elektrocentrála Honda, jenž je nezvykle umístěná na střeše nástavby v hliníkovém krytu, osvětlovací stožár o výsunu 4,6 m nad vozidlo s trojicí světel 3 × 500W, vyprošťovací souprava Lukas. Vzadu je kombinované čerpadlo Ziegler FPN 10–3000–1H s elektricky poháněným vysokotlakým navijákem se 45 m dlouhou hadicí s turbo proudnicí o výkonu 3 000 l/min při 10 barech resp. 400 l/min při 40 barech se systémem přimíšení pěnidla MAD30 Automatic. Pod čerpadlem je výsuvná schránka, která však může posloužit i jako stupačka a pod ní je namontován závěs. Nádrže hasebních látek mají objem 2 300 l vodní a 200 l pěnidlo. Na střeše nástavby najdeme skříně na vybavení a výsuvný žebřík.

Samotný podvozek je tovární značky Volvo FM9 o rozvoru 4 600 mm s pohonem 4×4, tedy všech kol. Srdcem vozu je 380ti koňový motor Volvo, splňující emisní normu EURO III. O nesporných kvalitách tohoto švédského výrobce nejen nákladních vozidel nemá ani cenu se rozepisovat.

Osobně se mi tato dle mého názoru dokonalá caska velmi líbí, a to samozřejmě nejen pro skvěle viditelné retroreflexní zbarvení. Není nic, co bych tomuto Volvu mohl vytknout. Prostě účelný krasavec z Norska.

Foto a info: BRACO BRANNBIL, specielně pan Einar Glenthøj z vedení firmy

-wap-
Sdílet