Děti z Českého červeného kříže ve Šluknově společně se svými vrstevníky z německé organizace Falck navštívily hasiče v Lipsku
Členové a příznivci Českého červeného kříže ze Šluknova dostali díky nedaleké německé odnoži organizace Falck možnost zúčastnit se „výletu“ do německého Lipska (nebo chcete-li města Leipzig), což je největší město Saska, žije v něm více než půl milionu obyvatel.
V sedm hodin ráno, za tiché podpory Schrödingerova institutu („středisko volného času na Šluknovsku“) výprava vyrazila zpoza německých hranic na několikahodinovou cestu, jejímž cílem byla prohlídka výjezdového stanoviště záchranné služby, nedaleké základny dvou vrtulníků leteckých záchranáři ADAC a závěrečná návštěva letiště a tamních hasičů.
Zatímco první části, tedy zdravotníkům a vrtulníkům, se věnujeme na našem sesterském webu HvězdaŽivota.cz, my se podíváme na samotné letiště a k hasičům.
Název Lipsko pochází z názvu lípa, osada byla založena slovanskými osadníky již v 10. století, první zmínka je z roku 1015. Už v roce 1165 bylo povýšeno na město a místní trhy se staly významnou událostí. Po vyhlášení NDR začala mohutná přestavba města podle socialistického stylu, byla vybudována velká sídliště i nové průmyslové podniky. Lipsko se mělo stát „perlou Německa“.
Po pádu berlínské zdi a znovusjednocení Německa dostalo město velkou podporu ze západu, což přispělo k proměně z šedivého socialistického města v jedno z nejmodernějších měst v bývalém Východním Německu. V Lipsku se mj. usadily automobilky Porsche a BMW.
Dostat se na letiště, natož s autobusem, není jednoduché, o čemž se výprava přesvědčila na vlastní kůži. Na parkovišti před vstupní branou pasažéři museli autobus opustit se všemi věcmi a vozidlo zamířilo na speciální prohlídku.
Děti pak musely projít „VIP vstupem“ na letiště, samozřejmě včetně důkladné rentgenové kontroly zavazadel. Všechny ostré předměty, včetně několika nožů (jimiž byli čeští výletníci „vyzbrojeni“ pro případ nouze) byly naštěstí odevzdány již před vchodem…
Nakolik šlo o součást „zážitku“ a nakolik o reálné bezpečnostní opatření, to se zřejmě nikdy nedozvíme.
To už ale výprava nasedla do svého zkontrolovaného autobusu přímo na letištní ploše a vydala se překvapivě vstříc přímo letištní ploše (samozřejmě za doprovodu zaměstnance letiště a vozidla „security“ nalepeného za autobusem).
Všichni výletníci tak ze svých okýnek viděli několik „rolujících“ letadel, cesta vedla také kolem stojícího nákladního JumboJetu – Boeingu 747. Sem tam po ploše projeli také letištní hasiči, tu se starým speciálem, tu s kontejnerem, tu s dodávkou.
Náš autobus zastavil přímo vedle hasičské stanice a po krátké domluvě je výprava „vypuštěna“ ven. Po krátkém úvodu a vyfocení se před venku stojícím speciálem následuje návštěva garáží včetně prostoru pro dětské dotazy – a že jich bylo.
V naší Technice jsme v průběhu předchozích let představili kombinovaný automobil CAS/AP od firmy Gimaex, podrobnější přehled letištní techniky v Lipsku je k nalezení například na stránkách Bos-fahrzeuge.info – a to jak ze západní stanice tak i z té východní.
Děti se od průvodce dozvěděly, že „to velké auto“, tedy Pantera, dokáže obsluhovat pouze jediný člověk, nebo například „pojízdné schody“ jsou natolik dokonalé, že obsluze stačí po výjezdu zmáčknout tlačítko pro vybraný typ letadla v nouzi a schody se automaticky nastaví do dané výšky.
Další několikakilometrová cesta přes areál letiště vedla k druhé „stanici“, vedle ní stojí trenažér pro výcvik hašení požárů letadel a záchrany osob z nich. Maďarští hasiči zrovna s výcvikem skončili, „psí oči“ německých a českých dětí však nenechaly jedno hasičské oko suché, a pro výpravu tak přichystali alespoň ukázku zahoření motoru „ležícího“ vedle letadla.
Děti se „do trenažéru“ samozřejmě podívat nemohly, ale vy můžete – „Boeing 747“, který dodala firma Dräger, jsme včetně jeho vnitřku podrobně představili již v roce 2010.
Uvnitř budovy se nacházelo další překvapení – výcvikový polygon. Zatímco kolem „fyzických testerů“ v podobě nekonečného žebříku či rotopedu výletníci jen prošli, v další místnosti všichni dostali přilbu a na vlastní kůži si vyzkoušeli „průlez“ mřížovanou konstrukcí. A šlo to dětem překvapivě snadno.
Další místnost, v níž byly umístěny sedačky z letadla, zřejmě slouží pro výcvik záchrany osob, vzhledem ke stavu sedaček zde simulace požáru neprobíhá. Hasiči při vstupu ale musí zkontrolovat teplotu dveří (například kvůli možnému vzniku flashoveru), protože pokud tak neučiní, instruktorovi se jejich počínání samozřejmě líbit nebude.
Po ukončení „výcviku“ už moc programu nezbývalo, v hale účastníci výletu mohli vidět starší typ letištního speciálu, z toho novějšího jim hasiči předvedli práci s HRET ramenem.
Letištní speciály Panther nejsou samozřejmě výsadou jen zahraničních letišť, i v Čechách je najdeme například v Praze a Ostravě. V roce 2008 jsme představili Panthera z Ruzyně, o rok později pak jeho ‚brášku‘ právě s ramenem, které slouží k ‚napíchnutí‘ letadla a v roce 2010 jsme nezapomněli ani na mošnovské letiště, kde také mají Panthera bez hrotu i s hrotem.
Zájemci o další a další letištní techniku u nás na webu samozřejmě nepřijdou zkrátka, v naší unikátní rubrice Technika se dají letištní speciály jednoduše vyfiltrovat.
A protože slunko už začalo pomalu mířit k zemi, všichni výletníci se s hasiči i průvodcem rozloučili a autobus s nimi zamířil na dlouhou cestu domů.