I sluchově postižení se „dovolají“ v Pardubickém kraji na tísňovou linku, musí však být zařazeni v databázi
Již odmalička je nám vštěpováno, že existuje tísňová linka, na kterou se můžeme v nouzi kdykoliv obrátit. Číslo 150 a 112 zná většina dětí již v první třídě. Stačí vytočit číslo a operátor Vás vyslechne a vyšle pomoc.
Pro většinu z nás jednoduchý proces, ale jsou mezi námi lidé, kteří nejsou schopni, vzhledem k svému postižení, tísňovou linku klasickým způsobem využít. Nahlásit například zdravotní problém či dopravní nehodu je pro neslyšící a hluchoněmé občany velký problém.
Právo dovolat se na tísňovou linku má každý občan republiky. V případě osoby se sluchovým postižením se ale situace velmi komplikuje, protože neslyšící se nemůže s operátorem domlouvat přes zvukové zařízení, jakým je telefon. V tom má zdravotně postiženým pomoci nová tísňová linka. Na ni mohou lidé posílat své zprávy za pomoci esemesky.
Hasičský záchranný sbor, jako jedna ze složek integrovaného záchranného systému, se zabýval otázkou, jak zajistit neslyšícím spoluobčanům v případě potřeby možnost dovolat se na tísňovou linku. Systém příjmu na všech linkách tísňového volání počítá totiž s přímou slovní komunikací volajícího a operátora, což u sluchově postižených není možné.
vysvětluje plk. Ing. Jan Sabolčík, vedoucí Krajského operačního a informačního střediska
Proto byla zavedena možnost příjmu takzvané tísňové textové SMS zprávy z mobilního telefonu přímo do programového vybavení Krajského operačního střediska Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje. Tato služba je určena jen pro sluchově postižené, kteří jsou schopni napsat a odeslat textovou zprávu a budou v systému zaregistrováni.
SMS se odesílá na neveřejné mobilní telefonní číslo, které sluchově postižení obdrží po registraci.
Co by měli sluchově postižení ve zprávě uvést?
Tísňové volání ve formě textové zprávy přijde na operační středisko Hasičského záchranného sboru Pardubického kraje. SMS bude přijata přímo do aplikace Spojař. Sloužící směna tísňové volání přijme a okamžitě zpracuje.
Podle uvedených informací v SMS (adresa místa události, co se stalo, komu, rozsah, a podobně) operační důstojník vyšle potřebné síly na místo události nebo uvědomí o vzniklé události ostatní ze základních složek záchranného systému.
Jednou z možností, jak záchranné složky mohou přesně identifikovat polohu člověka s postižením sluchu, který je mimo domov, je poslání v tísňové SMS například čísla nejbližšího sloupu veřejného osvětlení.
Hasičský sbor Pardubického kraje má k dispozici databázi čísel sloupů veřejného osvětlení ve městě Pardubice, podle které může přesně identifikovat ulici a místo, kde se osoba potřebující pomoc nachází.
upřesňuje plk. Ing. Jan Sabolčík
Také je možné využít očíslování železničních přejezdů v celém Pardubickém kraji, které funguje na stejném principu.
V současné době ještě nejsou registrováni všichni spoluobčané se sluchovým postižením do databáze HZS Pardubického kraje. Touto cestou bychom chtěli požádat, aby tak učinili na e-mailové adrese Kopis@pak.izscr.cz. Dokument pro registraci je ke stažení na stránkách HZS Pardubického kraje www.hzspa.cz pod informačním servisem.
Postupně budou proškoleni i všichni příslušníci operačního střediska ve specifické komunikaci. Výhodou služby je snadná dostupnost pomoci hasičů, policistů i zdravotnické záchranné služby pro osoby se sluchovým postižením za cenu běžné odeslané SMS podle tarifu mobilního operátora.
tisková mluvčí
HZS Pardubického kraje