Pyrocar – ohlédnutí poslední
V závěrečném díle se podíváme na zajímavé repase, vlastní přestavby a taky nahlédneme do některých stánků.
Co se týká repasí a úprav, téměř každé vozidlo bylo nějak vylepšené, upravené a přestavěné, každý se chtěl pochlubit tou svojí vychytávkou. Bohužel nebylo v mých silách obejít všechna auta a popovídat si s jejich majiteli, tam, kde jsem se zastavil mi vždy trpělivě (a už posté dokola v ten samý den) odpověděli na otázky a vysvětlili k čemu co slouží, případně jak jsou spokojeni s provedenou prací.V zásadě lze rozdělit zajímavé kousky do dvou oblastí – první jsou repase firemní a druhou práce členů jednotek, mnohdy velmi zajímavá, originální, vždy však nadmíru kvalitní.
Zajímavá byla repase Avie DA od nástavbáře Avia Karoseria Brno s využitím komponentů Ziegler pro SDH Brno-Husovice, vozidlo bylo zajímavé i umístěním plastového člunu Vari na střeše nástavby. Další kompletně repasovanou Avii představili hasiči z SDH Žďár nad Sázavou II – Zámek tentokrát s nástavbou od THT. Několik sborů přivezlo ukázat DA v upravených Aviích A21 Furgon, některé měly roletu i místo zadních dvoukřídlých dveří.
Několik jednotek přivezlo RZA v různých provedeních, některé pro zásah u dopravních nehod, jiné určené spíše k malým požárům a drobným technickým zásahům. Kralupská jednotka přivezla Jeep Cherokee s vyprošťovacím zařízením, zalužanští přivezli spíše druhou variantu ve vozidle Nissan Pick-up, hasiči ze Suchdola nad Lužnicí přestavili RZA ve vyřazeném policejním VW T4 se zástavbou Spitfire. Ex-policejních Volkswagenů Transporter bylo na akci také přítomno víc, některé se zástavbou, jiné čistě jen jako mikrobusy. Vlastními silami přestavěný Land-Rover Defender RZA přivezli i hasiči z Těptína, fotografie u jejich vozidla ukazovaly jaký šrám utržil padajícím stromem jejich „Defík“ při lednové větrné smršti. další Defender, tentokrát na krátkém rozvoru přivezli i žďárští. Poslední z menších aut, které bych rád zmínil byl pěkně udržovaný a jako DA upravený UAZ 452 coby bývalá sanitka Armády ČR. Jenom jako perličku uvádím oba trabanty sloužící spíš jako kuriózní prezentační auta jejich domovských sborů…
Dostali jsme se k velkým vozidlům, až na výjimky k cisternám. Jako první zmíním Tatry, ať už v provedení T148, tak T815. K vidění byly hned tři „hranaté“ repase od firmy Hateco Adamovičová Pečky, navenek velmi podobné, uvnitř samozřejmě jiné podle požadavků sborů, „kulatou“ repasi od firmy Komet pak představili Hasiči z Huťě. I „domácí“ repase byly v Přibyslavi k vidění, zajímavá byla stoosmačtyřicítka hasičů z Ostroměře nebo hodně „ořezaná“ krasavice z Meziboří. Pozoruhodnou CASku přestavěnou firmou ZEKA z KHA firmy Rosenbauer ukázali hasiči z Kamenice u Jihlavy.
Klasické třínápravové osmsetpatnáctky byly k vidění také v provedení různých nástavbářů – SPS-THZ, Komet, Spitfire či THT. Zajímavé, na Požárech v minulosti již prezentované zajímavosti přivezli hasiči ze Rtyně v Podkrkonoší (CAS 6×6 s dlouhou kabinou), hasiči z Hrušek u Břeclavi (T815 8×8 VT jako velkoobjemová CAS se zachovaným 10 t navijákem) Další mediálně velmi známá byla osmikolka od SDH Lysá nad Labem. Vlastní přestavbu CAS-32 T815 přivezli hasiči z Líšťan.
Velmi zajímavé kousky byly k vidění i mezi trambusy. Ať už vlastnoručně provedená repase SDH Horní Maršov, kterou kazí snad jen ten znak Mercedes na masce J, nebo zvlášť neobvyklý kousek SDH Dolní Radechová. „Tovární“ repase zastupovaly mj. opravdu povedený erťák SDH Zliv z dílen Hateco nebo „Vosa“ s krátkou kabinou s nástavbou neobvykle prodlouženou o jednu skříň dopředu namísto košíku na hadice, bohužel tam nevím ani nástavbáře ani jednotku. Vlastními silami repasovanou plošinu PP-20 na podvozku Škoda 706 MTSP předvedli krom své nádherné T148 hasiči z Uhlířských Janovic. Vlastními silami přestavěný týlový autobus Karosa LC736 spolu technickou Tatrou 8×8 přivezli ukázat pražští drážní hasiči.
Doufám, že mi odpustí sbory, které jsem ve svých článcích nezmínil, opravdu nebylo v mých silách obsáhnout všechna zajímavá vozidla, pokusil jsem se alespoň o průřez celým Pyrocarem.
Ještě závěrem bych zmínil expozice výrobců a dovozců, doufám, pokud na někoho zapomenu, bdu rád, když mě někdo v diskusi doplní…
Hned u vjezdu byly stánky obou našich největších výrobců požární techniky – THT a SPS-THZ. THT představila vozidla Terrno1 CAS 20, MB Atego 4×4 CAS 10 a Iveco Daily DA, spolu s THT byla i Tatra, a.s., která prezentovala podvozek s dlouhou kabinou na terénních pneu s jednomontáží na zadní nápravě. SPS-THZ představilo Volvo z Nového Města na Moravě a MAN TGM 4×4 CAS-20, v expozici byla i vůbec první cisterna z dílen SPS – CAS 8 ROSS Viza domácích přibyslavských hasičů. VPO představila kro klasického sortimentu i dvě RZA na podvozku VW T5 s nástavbami KEB-EGE, ten nový byl tento týden předán HZSP Zentiva, zajímavý byl i nafukovací osvětlovací válec. Nejobsáhlejší expozici měl Ziegler, který v Brně otvírá svou pobočku a tak se prezentoval několika MANy a Mercedesy, osobně mě nejvíce zaujal MAN TGM 4×4 s kabinou pro posádku 1+8, nechybělo ani vloni dodané vozidlo pro SDH Kralovice. RLS, dovozce polské firmy Wawrzsazek představil Mercedes Atego a Renault Midlum CAS-24, obojí 4×4 a malý Renault Mascott CAS 8. Avia Ashok Leyland představila v expozici podvozek 4×2 s prodlouženou kabinou, kontejnerový nosič a pojízdnou dílnu. Výrobce požárního příslušenství Knězek představil dvě zástavby DA – Ford Transit a LDV Convoy. Komet Pečky představil dvě repase – LIAZ 101 a opravdu nádhernou Tatru 815 a novostavbu DA v dodávce Renault Master. ZHT group dovezlo také poměrně známý DA na podvozku Canter Mitsubishi Fuso. Snad posledním prodejcem vozidel byl Zahas, který prezentoval opět známý GAZ Gazela s ukrajinskou nástavbou Tital. Na letišti bylo množství dalších prodejců požárního příslušenství, v paměti mi uvízli Auer, Flídr nebo prodejce elektrocentrál a čerpadel Endress.
Hynek Obroučka
foto autor, Filip Brož, Kamila Drábková, ruská vlaštovka
načíst další obrázky ↓