Čtvrtek 28. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Čeští a polští hasiči cvičí extrémní jízdy na polygonu v Ostravě-Přívoze, vyzkoušeli si brzdění na mokrém a kluzkém povrchu

Celkem 84 českých a 42 polských profesionálních hasičů, řidičů velkých hasičských cisteren, se vystřídá během dubna až června při teoretickém a hlavně praktickém výcviku v Centru bezpečné jízdy v areálu firmy Libros v Ostravě-Přívoze. Výcvik je spolufinancován z operačního programu přeshraniční spolupráce v projektu „Hasič-záchranář. Bezpečná cesta k pomoci v českopolském příhraničí“.

Prvního ze sedmi jednodenních výcviků se zúčastnilo ve středu 9. 4. 2014 šest cisteren z Hasičského záchranného sboru Moravskoslezského kraje (HZS MSK) a tři cisterny polských profesionálních hasičů (PSP Katovice). Na každém vozidle se střídali vždy dva řidiči. Dvouhodinovou teorii a čtyřhodinovou praktickou část na třech stanovištích polygonu tedy absolvovalo 12 českých a šest polských řidičů zásahových cisteren, jejichž hmotnost přesahuje 7,5 tuny. Obdobně tomu bude při dalších dvou šestihodinových výcvicích v dubnu, třech v květnu i posledním 4. 6. 2014.

Řidiči si vyzkoušeli nejrůznější způsoby jízdy a brzdění na mokrém a kluzkém povrchu. Na jednom stanovišti přišla ke slovu pohyblivá smyková deska, u níž lze měnit sílu rázu při průjezdu vozidla, a simulovat tak nečekaný smyk, který prověří reakci každého hasiče za volantem. Řidiči cisteren také trénovali průjezdy mezi vodními překážkami, kužely a kruhovou jízdu po kluzkém povrchu, včetně couvání, připravena byla i aquaplaningová vana. Na správnost výcviku dohlíželi pracovníci polygonu i hasiči z HZS MSK.

Přestože čeští a polští hasiči absolvovali teprve první ze sedmi plánovaných výcviků, tento druh přípravy velmi kladně hodnotili. Vyzkoušeli si mj. možnosti i hranice bezpečné jízdy v extrémních podmínkách, které jejich těžké hasičské stroje poskytují.

Petr Kůdela
tiskový mluvčí
HZS Moravskoslezské­ho kraje
Sdílet