Scania SVV/MG RIJEKA
Představujeme vám cisternovou automobilovou stříkačku od chorvatského výrobce MG RIJEKA na podvozku Scania s krátkou kabinou, která je zařazena ve výjezdu dobrovolného hasičského sboru města Bjelave ve státu Bosna a Hercegovina.
Jedná se o klasický požární automobil, který je svojí koncepcí velmi podobný vozidlu CAS 24 na podvozku Tatra 815 s krátkou kabinou, jenž dodává náš výrobce a to THT Polička pod označením 3622. Dnes představovaný automobil je postaven na dvounápravovém podvozku Scania P 230 s upravenou krátkou kabinou CP 19 pro osádku 1+3. Její devítilitrový dieselový motor, splňující emisní normu Euro III má výkon 169 kW, tedy 230 koní. Na její přední části je namontován elektronicky poháněný lanový naviják o tažné síle 4000 kg. Na masce je dvojice modrých LED světel a na střeše dva modré majáky ve strobo provedení. Za kabinou je modulová požární nástavba vyrobená z hliníkových profilů s hliníkovým oplechováním. Pro uložení vybavení jsou v ní celkem čtyři skříně, které kryjí hliníkové roletky se středovým otvíráním. Automobil je uzpůsoben díky příslušenství pro jakýkoliv zásah. V nástavbě tedy najdeme vyjma hadicového příslušenství včetně průtokového navijáku také dýchací přístroje na výsuvném platu. To je instalováno do první pravé průchozí skříně. Vedle plata s IDP je další, rovněž výsuvné. Na něm je upevněno hydrantové příslušenství, hasící přístroje a ženijní nářadí. V této roletě najdeme dále výstražné oranžové světlo, kužely a držáky rezervních lahví IDP. Z levé strany je ve skříni taktéž na výsuvném platu umístěno hydraulické vyprošťovací zařízení Weber Hydraulik a také elektrocentrála. V policích je pak zdravotnické vybavení, stativy, motorová pila a základní výbava na únik nebezpečných látek. Ve druhé pravé skříni, tedy zadní najdeme již zmíněný elektronicky poháněný hadicový průtokový naviják o délce 60 m s pistolovou proudnicí, hadice a ve spodním kastlíku je plovoucí čerpadlo. Kryt tohoto úložného prostoru slouží jako stupačka pro snazší přístup pro vybavení v roletě. Stejně tak tomu je i u ostatních skříní, pod kterými jsou rovněž výklopné stupačky. V zadní části je instalováno čerpadlo WATEROUS HL200 o výkonu 2000 l/min při 10 barech resp. 400 l/min při 40 barech a také hadicové příslušenství. V nárazníku je výsuvná stupačka pro strojníka. Ve druhé levé skříni najdeme jen hadice a proudnice. Na zadním čele je také výklopný žebřík pro přístup na horní část nástavby, tam však vyjma žebříků není umístěno nic. V obou horních rozích nástavby jsou do její konstrukce integrovány dva majáky modré barvy. Ještě musím zmínit osvětlení okolního prostoru vozidla, to tvoří čtveřice světel, zapuštěných z boku do horní části nástavby.Nádrže na hasební látky jsou vyrobeny taktéž z hliníku, vodní je o objemu 4000 l a pěnidla veze Scania 120 litrů. Celková hmotnost tohoto automobilu je 18 000 kg a pořizovací cena je 254 000 BAM (Konvertabilní marka), v přepočtu přes Euro to je zhruba 3 750 000 Kč,–. Vozidlo je prvním svého druhu a zároveň také v současné době tím nejmodernějším, co lze vidět u dobrovolných hasičů Bjelave v Bosně a Hercegovině. Scania s označením Specijalno vatrogasno vozilo působí na první pohled velmi dobrým dojmem, je zřejmá naprostá kompaktnost celého automobilu. Veškeré vybavení je dobře dostupné.
Celkově působí tento požární automobil dobrým dojmem, který dotváří skvělý design. Velmi živě bych si ho dovedl představit ve výjezdovém parku našich a to zejména dobrovolných hasičů či i jako prvovýjezdový na menších požárních stanicích profesionálních hasičů.
-wap-
načíst další obrázky ↓