Středa 18. prosince 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Tatry na portugalský způsob

Představujeme vám unikátní požární nástavby na českých podvozcích Tatra 4×4 a 8×8, které má na svědomí portugalská firma FOZFOGO. Jedná se o obdobu Wildfire 1 od THT či lesních speciálů americké ATC/S&S Fire.

Když jsem poprvé spatřil portugalské Terrno 4×4, okamžitě mi napadla myšlenka, že o něm musím udělat článek. Nedalo mi to a začal jsem shánět informace o tomto automobilu. Dopátral jsem se stránek výrobce, kde mi překvapil i druhý požární automobil na české Tatře, tentokrát 8×8. Na webu výrobce jsou takticko-technická data obou hasičských speciálů, ale v mém článku najdete ještě drobné doplnění údajů, neb jsem nelenil a oslovil jsem s mojí myšlenkou přímo portugalského výrobce, tedy firmu FOZFOGO. Obratem mi přišla odpověď, resp. několik e-mailů od Paula Jorge, který mi zaslal fotografie vozidel včetně videa a také další informace. Zajímavé jsou především fotky ze zkoušek čtyřkolky a její jízdy či chcete-li ukázky průchodnosti v terénu. Tatra byla porovnávána s Mercedesem, MANem a Renaultem. Tyto automobily od renomovaných výrobců a teď jistě potěším ,,tatrofily“ a zejména jednoho přímo ,,tatrablázna“, však česko-portugalský hasičák strčil hravě do kapsy. Kromě Terrna do mohutného příkrého svahu nevyjel jiný automobil, je to dáno jeho skvělou konstrukcí podvozku. Ale o výkyvných polonápravách a centrální trubkovém rámu toho bylo v minulosti řečeno a napsáno dost. O to více mi mrzí, že a to nejen dle komentářů uživatelů těchto vozidel na našem webu, má Tatra bohužel jen ten skvělý podvozek a téměř nic víc. Nemůže tedy konkurovat ostatním výrobcům podvozků. Neduhy jsem nevymyslel opravdu já, vždyť si přečtěte např. tuto debatu … JJS je velký příznivec kopřivnické značky, varnsdorfský sbor má nové Terrno, ale … A podobně se nevyjadřuje sám. Osobně věřím, že se podaří tyto mouchy na skvělém podvozku vychytat. Byla by velká škoda to takto ponechat. V terénu je bezkonkurenční, ale jen o tom to není. Ale zpět k portugalským požárním speciálům.

Prvně jmenované Terrno 1, Tatra 815 4×4 s motorem o síle 367 koní je osazeno prodlouženou kabinou pro osádku 1+5. Izolovaná kabina je plně chráněná proti vysokým teplotám a přímému působení ohně (stejně tak i pneumatiky). Může tak posloužit jako kryt pro hasiče a to po dobu 5ti minut při intenzitě vnější teploty 1200°C. Proti teplu a plamenům jsou chráněny i kabely, potrubí a vzduchové hadice. Kabina má pochopitelně i pro hasiče zajištěnou ochranu dýchacích cest a to dvojicí separátních vzduchových systému, které zajistí vzduch po dobu cca 13 min. Dále je možno natáčet a informace z toho, co se v kabině a v zadní části vozu děje, také jde předávat je v reálném čase na operační středisko. Kabina má uvnitř mohutný ochranný rám, který zvyšuje její bezpečnost při možném převrácení vozidla. Kromě rámu v ní je také ovládací pult monitoru s joystickem a ovládání ochranných vodních trysek, nouzové ovládání čerpadla, notebook s potřebným softwarem včetně NL, satelitní navigace, noční vidění, dýchací přístroje v opěradlech sedaček. Za kabinou je požární nástavba, která je vyrobena za pomoci kompozitu, nerezu a hliníku. Najdeme v ní dvě vodní nádrže, hlavní, vyrobená z plastu o objemu 3800 l a druhá, záchranná, má 380 l, dále dvojici nádrží na pěnidlo, A o objemu 240 l, B 180 l. Stav vody i pěnidla kontrolují stavoznaky z LED diod. Armatury jsou ze všech stran nástavby, vývody 25 mm 4×, 45 mm 6×, 70 mm 2×, 110 mm 1×. V nástavbě je trojice skříní na vybavení, které kryjí i u nás již známé rolety AS Lite s podélným madlem, vnitřní prostor je osvětlen LED světlem od stejné firmy. Pochopitelně je zde umístěna dvojice požárních čerpadel, první je dvoustupňové značky Waterous CPK-2 o výkonu 1300 l/min, max. tlak 30 barů, druhé čerpadlo je RUBERG R30 o výkonu 3500 l/min a max. tlaku 15 barů. Pomocné čerpadlo může dodávat 360 l/16 barech, druhé malé 80 l/ 7 barech. Ve vybavení najdeme dále dvojici průtokových navijáků s hadicí 25 mm o délce 200 m a také trojici monitorů. Přední nárazníkový s průtokem 500–750 l/min je ovládaný z kabiny joystickem, hlavní o průtoku až 4500 l/min, jež je nad čerpadlem a jeho ovládacím panelem v prostřední části vozu je na ruční ovládání, stejně tak i zadní, tím může vody protéct až 1000 l/min. Všechny jsou od značky AKRON BRASE. Hasební látka může být dodávána na požářiště i během jízdy vozidla. Záruční doba na podvozek Tatra je dva roky, na nástavbu FOZFOGO deset let, na čerpadla, trysky a monitory pět let, na další nespecifikované vybavení dva roky. Automobil o max. celkové hmotnosti 17 000 kg, délce až 7410 mm a výšce cca tři metry může být osazen a vybaven samozřejmě dle přání zákazníka. Čerpadla jsou volitelná, stejně tak i další věci. Potencionální zákazník si však bude muset za jinou výbavu sáhnout hlouběji do kapsy a to v řádech tisíců €. Osobně si myslím, že je to velmi dokonalý automobil se specifickým účelem použití a to nejen u lesních požárů. Na fotkách vyobrazený vůz je zachycen během zkoušek. Je ve zbarvení portugalského hasičského sboru Bombeiros Sapadores de Coimbra.

Druhou novou speciální cisternou, určenou rovněž pro hašení lesních požáru či zásahu na letišti nebo v průmyslu je velká osmikolka Tatra s motorem T3C-928–90 EURO III o max. hmotnosti 42 resp. 32 tun, která je podobné koncepce jako první automobil. Oproti němu však veze podstatně více hasebních látek, konkrétně 10 000 + 2000 l vody a 200 + 150 l pěnidla, nádrže jsou z kompozitu. Jako čerpací zařízení je v Tatře namontován dvoustupňový RUBERG R30 o výkonu 3500 l/min při 10 barech. Na nárazníku je monitor AKRON FIREFOX s volitelným průtokem 475–660–950–1325 l/min, hlavní monitor je rovněž AKRON, typ DECKMASTER/ SABERMASTER. Dostřik monitorů je 70 m. Kromě nich je v Tatře také vysoce výkonný pěnový systém CAFS. Na automobilu je šestice armaturních hrdel – vývodů, z toho dva 70 mm pro CAFS, dva vodní 70 mm a dva plnící 100 mm. Jak zařízení CAFS, tak i oba monitory se ovládají z kabiny, stejně jako několik dalších věcí. Lze alternativně využít i venkovní ovládací pult na čerpadle, které je za kabinou vozu. Ve vybavení najdeme dvojici dýchacích přístrojů, záchranářskou výbavu včetně defibrilátoru, hadice, proudnice apod. Izolovaná kabina je na této osmikolové Tatře určena pro osádku 1+1, poskytuje hasičům veškerý komfort, jako prodloužená bouda u prvního vozu včetně zajištěné ochrany dýchacích cest a to taktéž dvojicí separátních vzduchových systému, které zajistí vzduch po dobu cca 20 min. I na tomto automobilu najdeme ochranné trysky proti účinkům plamenů a tepla. V zadní části je umístěn kompresor. Celkově se jedná o požární automobil se skutečně neobvyklým designovým provedením, který však bude svému účelu jistě dobře sloužit.

Jak je vidět, Tatra se neztratí nikde na světě. A v Portugalsku obzvlášť ne, není tomu tak dávno, kdy zemi ničilo velké množství obrovských lesních požárů, kdyby k tomu došlo i v budoucnu, mají tamní hasiči dva skvělé pomocníky v jejich boji s plameny.

V mailu od představitele firmy FOZFOGO, Paula Jorge, byla také zmíněna dvojice českých pracovníků z Tatry, konkrétně pánů Ing. Daniela Lyčky a technika Petra Klembery, bez nich a jejich velké pomoci a podpory mateřské firmy by portugalské hasičské speciály vznikaly velmi složitě. Dle slov Paula Jorge těmto dvěma panům patří velký dík!

Jinak firma FOZFOGO se zabývá kromě stavby požárních vozidel také dodávkou příslušenství jako např. ochranné obleky pro hasiče, hasící přístroje, pěnidla a další speciální pomůcky a vybavení. Rovněž také provádí výcvik a školení hasičských jednotek.


Video ze zkoušek osmikolky je zde.

Video ze zkoušek čtyřkolky, kde vyjela kopec oproti Mercedesu, MANu a Renaultu je zde.



Foto a info: FOZFOGO – Paulo Jorge, za což mu velmi děkuji a Bombeiros Portugal

-wap-
Sdílet