Pondělí 23. prosince 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vykolejení vlaku v tunelu

Bylo kolem deváté hodiny ráno dne 11. října 2007. Do tunelu na Špičáku mířil osobní vlak a nikdo z jeho cestujících netušil, že za několik minut dojde k jeho vykolejení a ke zranění několika osob. Ne neděste se nešlo o opravdovou událost, ale pouze o cvičení IZS na téma ,,Vykolejení vlakové soupravy v železničním tunelu“.

Námět cvičení – Při průjezdu železničním tunelem došlo k vykolejení vlakové motorové soupravy a následnému zastavení. Strojvedoucí pomocí radiostanice nahlásil výpravčímu událost a určil polohu vlaku v tunelu asi 700 metrů od portálu u železniční zastávky Brčálník. Při nehodě došlo ke zranění několika osob. Ty se nacházely ve vlaku i mimo vlak. Následkem nehody hrozil únik ropných produktů z lokomotivy. Cvičení se uskutečnilo na trati č. 183 Plzeň – Železná Ruda v jednotubusovém dvoukolejném tunelu Špičák s jednokolejným provozem o délce 1.747,25 metru. Do cvičení byli zapojeni profesionální hasiči ze stanic Klatovy, Slovany a Přeštice, dobrovolní hasiči ze Železné Rudy, Nýrska, Hartmanic, Hlavňovic a Hojsovy Stráže, ZZS Plzeňského kraje – pracoviště Klatovy, Sušice, Domažlice a Zwiesel (SRN), policisté okresního ředitelství Klatovy a obvodních oddělení Nýrsko a Železná Ruda, Horská služba Šumava – stanice Špičák, Letecká pátrací a záchranná služba Armády ČR Plzeň – Líně a samozřejmě Hasičský záchranný sbor Českých drah ze stanice Plzeň. Do akce bylo spolu s figuranty zapojeno na 100 osob. Zranění figurantů bylo simulováno pomocí maskování, které zajistil ČČK. Pokud jde o techniku, šlo o například o devět cisteren, rychlé zásahové automobily, týlový kontejner, několik sanitních vozů, několik služebních policejních vozů a Vrtulník W3A Sokol.

Hlavním záměrem taktického cvičení IZS bylo ověřit taktiku zásahu a způsob nasazení sil a prostředků při řešení mimořádné události v železničním tunelu. Jeho důležitou součástí bylo ověření úrovně komunikace a efektivnosti spolupráce se základními a ostatními složkami IZS při události takového rozsahu.

Cílem cvičení bylo zejména ověřit úroveň spolupráce mezi složkami IZS, ověřit kvalitu radiokomunikace mezi velitelem zásahu, členy štábu velitele zásahu, vedoucím lékařem zásahu, vedoucím příslušníkem PČR, jednotlivými zasahujícími skupinami a OPIS ÚO Klatovy, ověřit způsob transportu zraněných z míst nepřístupných pro ZZS s důrazem na spolupráci s ostatními složkami IZS – dobrovolnými hasiči, Horskou službou Šumava a Leteckou záchranou a pátrací službou Armády ČR Plzeň – Líně. Prověřovala se také činnost leteckých záchranářů z hlediska jejich využití při události, způsob poskytnutí předlékařské pomoci zasahujícími příslušníky HZS a členy jednotek sboru dobrovolných hasičů. Jednalo se také o ověřování efektivnosti a způsobu nasazení hydraulického vyprošťovacího zařízení při vyprošťování osob z železničního vagónu a způsobu komunikace s výpravčím či elektrodispečerem, kterému místo zásahu územně přísluší (Alžbětín aj. ).

K dopravě vyprošťovacího zařízení a osvětlení na místo nehody do tunelu byl použit skládací vozík drážních hasičů, který byl také využit pro přepravu zraněných. Pro transport materiálu z přístupné komunikace k portálu záchranáři používali vrtulník, který byl při zpáteční vestě využit i k přepravě zraněných. Z tunelu a vlaku bylo celkem zachráněno 13 nezraněných osob a 16 zraněných osob, jedna osoba zraněním neslučitelným se životem podlehla. Během zásahu v tunelu se také musela přečerpávat nafta z nádrže lokomotivy, jelikož hrozil únik. Shromaždiště zraněných bylo zřízeno před severním portálem.

Ilustrační foto.

Tiskový mluvčí HZS Plzeňského kraje: por. František Vaško

-wap-
Sdílet