Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nová Tatra 815 je splněným snem jednotky z Olešnice v Orlických horách, s nákupem pomohla Evropská unie i Sbor dobrovolných hasičů

V rámci projektu „Modernizace integrovaného záchranného systému Orlických a Bystřických hor v souvislosti se vstupem do Schengenského prostoru“ dostala obec Olešnice v Orlických horách možnost zakoupit novou cisternovou automobilovou stříkačku. Do zbrojnice jim tak přijela CAS 20/4000/240 – S2R Tatra 815 Terrno.

Financování vozu

Pořizovací cena nové cisterny včetně dodaného vybavení byla přibližně 7 370 000 Kč. Ze zmíněného fondu Evropské unie bylo hrazeno celých 90 % částky.

V prosinci 2013 byla po splnění všech zákonných požadavků a registraci u krajského úřadu vyhlášena finanční sbírka, jejíž v výtěžek ve výši více jak 246 000 Kč byl převeden obci. Další významnou částkou ve výši 150 000 Kč přispěl i Sbor dobrovolných hasičů – občanské sdružení, který se zároveň rozhodnou měrou postaral i o zajištění bezúročné půjčky na předfinancování.

Po dohodě se zastupitelstvem obce potom SDH zajistil i uhrazení nákladů na výběrové řízení ve výši 42 500 Kč a náklady na provádění kontrolních dnů u výrobce a další cestovní náklady spojené s realizací projektu ve výši 15 000 Kč.

Pro úplnost je nutno uvést, že se jedná o prostředky, které Sbor dobrovolných hasičů nastřádal za mnoho let různými brigádami, ať už při úklidu lesů, požárních asistencích, stavbou a pronájmem stanů či sběrem papíru, kovošrotu a vysloužilých elektrospotřebičů.

Obec Olešnice v Orlických horách tedy z vlastních zdrojů na realizaci tohoto projektu doplatila přibližně 453 000 Kč, respektive 373 000 Kč (po odprodeji jednotlivých komponentů původní CAS).

Podvozek, motor a převodovka

Cisterna je postavena na standardním čtyřkolovém hasičském podvozku z kopřivnické produkce, tedy R55. Poháněna je v základu zadní náprava, pohon přední je připojitelný. Motor je naftový, vznětový, čtyřdobý, přeplňovaný s chlazením plnicího vzduchu, vidlicový, vzduchem chlazený s přímým vstřikem paliva, s rozvodem OHV. Splňuje emisní normu EURO V. Dosahuje výkonu 325 kW při 1 800 ot./min. a točivého momentu 2 100 Nm při 1 000–1 200 ot./min.

Převodovka je mechanická, čtrnáctistupňová TATRA 14 TS 210 L se synchronizací a posilovačem řazení. Normální a redukovaný chod se řadí elektropneumaticky s předvolbou na řadicí páce. Převodovka je vybavena pomocným pohonem pro pohon vodního čerpadla, který je možno využívat i při jízdě vozidla do 10 km/h.

Kabina osádky

Kabina je čtyřdvéřová, jednoprostorová, sklopná. Zadní řada sedadel je vybavena držáky dýchacích přístrojů a opěrkou hlavy, mezi držáky jsou uložené 3 záložní láhve. Pod zadními sedadly je úložný prostor přístupný shora.

Ve střední horní části kabiny osádky je umístěna úložná police. Nechybí ani dobíjecí úchyty pro ruční radiostanice Motorola GP 340 a ruční svítilny Survivor LED, či držáky PET lahví o objemu 1,5 l.

Závěsná zařízení

Ve dvou pomocných závěsech na předním nárazníku je uchycen lanový naviják s elektropohonem a jištěním proti přetížení. Jeho lano je dlouhé 28 metrů, tažná síla navijáku je 50 kN.

V zadní části vozidla je standardní tažné zařízení s čepem o průměru 40 mm pro nebrzděný přívěs o hmotnosti 900 kg resp. pro brzděný přívěs vzduchovou brzdou o hmotnosti 10 000 kg.

Výstražné světelné a zvukové zařízení

Na kabině řidiče jsou uchyceny dva světelné LED majáky modré barvy, v přední části vozidla pak siréna s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ a s reproduktorem pro hlášení.

Na přední kapotě najdeme dvě záblesková LED světla Raptor modré barvy, která jsou propojena se zvláštním výstražným zařízením a lze je vypnout samostatným vypínačem.

V zadní části nástavby jsou v obou rozích integrované rohové moduly s výstražnými LED světly modré barvy a nad zadními dveřmi výstražná oranžová alej tvořena 8 LED světly se zapínáním umístěným v prostoru řidiče, zabraňujícím zapnutí během jízdy.

Nástavba

Karoserie je montovaná ze speciálních hliníkových profilů pomocí prizmatických šroubovaných spojů a oplechována hliníkovým plechem při použití technologie lepení. Pomocný rám karoserie je upevněn k rámu vozidla pomocí kotevních patek.

Karoserie je řešena tak, že její boční část tvoří úložné skříně, opatřené z obou boků vozidla uzavíracími roletkami s průběžným madlem. Další část karoserie tvoří zadní prostorná skříň pro čerpací zařízení opatřená nahoru výklopnými dveřmi s integrovanou roletkou, která umožňuje obsluhu čerpacího zařízení bez otevření výklopných dveří. Podlaha skříní je zhotovena z hliníkového plechu. Spodek skříně čerpacího zařízení je zakapotován kryty.

Uzavírací roletky jsou z hliníkových profilů. Všechny roletky a dveře nástavby mají zámky, které se dají zajišťovat i odjišťovat stejným klíčem pro příslušné vozidlo.

Střechu karoserie nástavby tvoří ohrazená manipulační plošina, která je nad horní úrovní nádrže na vodu. Je z hliníkového plechu s neklouzavým povrchem. Horní plošina zároveň slouží pro uložení rozměrné požární výbavy. Na zadní stěně vpravo je namontován žebřík, sloužící pro výstup na horní pracovní plošinu. Žebřík má plastové příčle s neklouzavou úpravou.

Nádrže

Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Ve spodní části jsou navařeny konzoly, pomocí kterých je přišroubována na pomocném rámu podvozku.

Nádrž na vodu má objem 4 000 litrů. Na horní části nádrže je průlez o průměru 510 mm s odklopným víkem. Vedle průlezu je válcové těleso membránového ventilu, který zajišťuje odvzdušnění nádrže při činnosti čerpacího zařízení a odvod vody z nádrže pod vozidlo při jejím přeplnění.

Nádrž na pěnidlo je včleněna do nádrže na vodu a je svařena z nerezového plechu. Je opatřena plnícím otvorem na horní části nádrže s ochrannou obrubou pro rychlé plnění a membránovým odvzdušňovacím ventilem s přepadem. Její objem je 240 litrů.

Čerpadlo

V zadní skříni karoserie je namontováno požární čerpadlo THT TO 3000 poháněné od motoru vozidla. Použité čerpadlo umožňuje zásah při použití nízkého nebo vysokého tlaku, popřípadě kombinovaný provoz. Proti přehřátí je vybaveno automatickým teplotním odlehčovacím ventilem. Čerpadlo je vybaveno automatickou vývěvou s možností ručního vypnutí. V zadní skříni je také umístěn ovládací panel čerpacího zařízení. Armatury čerpadla a výtlaků jsou z nerezavějící o­celi.

V pravé zadní skříni vozidla je namontován průtokový hadicový naviják s hadicí Haberkorn DN 25 v délce 60 m a naváděcími rolnami. Volný konec hadice je opatřen turbo proudnicí Jet Protek 361 s možností regulace průtoku a tvaru výstřikového kužele. Proudnice umožňuje použití pěnotvorného nástavce. Navíjení hadice se provádí pomocí elektromotoru, nouzově ručně.

Lafetová proudnice je odnímatelná a v přepravní poloze je upevněna na horní plošině. Otočná proudnice se připojuje k výtlačnému potrubí pomocí rychloupínacího adaptéru. Pohyb otočné proudnice v horizontální rovině je 360°.

Lafeta je zakončena proudnicí Turbo MZ 2000, která umožňuje plynulé nastavení od plného k roztříštěnému proudu až na úhel 100°.

Pod předním nárazníkem je trvale umístěna asanační lišta se třemi plochoproudými hubicemi, které jsou nastavitelné ve dvou rovinách. Asanační lišta je potrubím trvale propojena s čerpacím zařízením. Ovládání přívodu vody se provádí z kabiny řidiče. Tato asanační lišta slouží k hasebním zásahům i k očistě komunikací.

V levé přední skříni je umístěn výsuvný osvětlovací stožár Teklite s elektrickým ovládáním naklápění reflektorů. Stožár je polohovací, tzn. je možné hlavici vysouvat, naklápět a otáčet z ovládacího panelu.

Prostory pro příslušenství jsou zakryty roletkami z hliníkových lamel. Vnitřní osvětlení se automaticky rozsvítí po vytažení rolety. Pro osvětlení skříní slouží LED lišty, umístěné na bočním sloupku skříně. Otevření skříní je signalizováno na přístrojovém panelu u řidiče.

Police (přihrádky) pro příslušenství jsou provedeny z hliníkového plechu a umožňují variabilní umístění požární výbavy. Úchytné a úložné prvky v prostorech pro uložení požárního příslušenství jsou provedeny z lehkého kovu nebo jiného materiálu s dlouhou životností.

Drobné požární příslušenství je uloženo ve třech přenosných přepravkách, umístěných v úložném prostoru účelové nástavby.

Rozměrné požární příslušenství je uloženo ve dvou schránkách s víky, vyrobených z lehkého kovu a umístěných na horní plošině účelové nástavby.

Foto: Michal Fanta – <a href=„http://­michalfanta.cz“>michal­fanta.cz</a>
Sdílet