Pátek 5. července 2024, slouží směna A. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Nejvíce úmrtí při požárech v dopravě za posledních 20 let

Následky požárů v dopravě jsou letos nejtragičtější za poslední roky. V ČR každoročně hoří přes 2000 aut – příčinou nejsou jen dopravní nehody. Vyplatí se pořídit si hasicí přístroj.

Osobní auto narazilo toto pondělí (19.11.) v Albrechticích na Frýdlantsku do stromu u silnice a následkem nárazu začalo hořet. Řidič vozidla zůstal uvězněný uvnitř a navzdory brzkému zásahu hasičů a zdravotnických záchranářů při požáru zemřel.
Dne 17. července letošního roku zase u Mladé Boleslavi vyjelo auto do příkopu a při následném požáru uhořely dvě dívky a jeden muž utrpěl těžké popáleniny.
V květnu mezi Teplicemi a Ústím nad Labem začaly po vzájemném střetu hořet dvě auta, v nichž při požáru zemřeli tři lidé.
A jen díky odvaze a pohotovosti náhodných svědků nepřišli v dubnu o život tři lidé, jejichž auto začalo po havárii u obce Konice hořet.

Tyto případy jen dokládají, že letošní rok je z hlediska následků požárů v dopravě velmi tragický. Za prvních devět měsíců roku 2007 eviduje Hasičský záchranný sbor ČR celkem 1570 požárů v dopravě (8,7 % z celkového počtu požárů), při kterých bylo 37 osob usmrceno (38,5 % z celkového počtu obětí požárů) a 106 osob zraněno. Následky požárů v dopravě jsou tak v tomto období vůbec nejtragičtější minimálně za posledních dvacet let. (Pro srovnání – za prvních devět měsíců roku 2006 zemřelo při požárech v dopravě 13 osob a za celý rok to bylo 25 obětí).
Mezi odvětvími hospodářství dochází v dopravě k druhému nejvyššímu počtu požárů, hned po domácnostech.
Škody způsobené požáry v dopravě činily za ¾ letošního roku celkem 279,4 mil. Kč. Objem těchto škod je tak druhý nejvyšší, hned po zpracovatelském průmyslu.


Požáry v odvětví dopravy za 3/4 roku 2007

Rok ( leden – září) 2001 2002 200­3 2004 2005 2­006 2007
počet požárů
1666 1 827 1 882 1 661 1 691 1 641 1 570
škoda tis.Kč
100 649,4/ 136 535,3/336 1­07,4/ 163 675,84/ 181 720/ 271 740,5/ 279 388,8
usmrcení
13/ 18/ 26/ 22/ 28/ 13/ 37/
zranění
133/ 139/ 146/ 146/ 142/ 123/ 106/

Absolutní většinu požárů v dopravě tvoří požáry osobních aut, každoročně ale hasiči likvidují také stovky požárů nákladních automobilů a v prvních devíti měsících letošního roku vyjely jednotky požární ochrany také k 41 hořícím autobusům nebo tramvajím (o 6 případů více než v tomto období loni).


Podle statistik způsobily dopravní nehody za letošní první tři čtvrtletí celkem 146 požárů, což je meziroční nárůst o 17 %. Při požárech způsobených dopravními nehodami zemřelo za ¾ letošního roku celkem 35 lidí a dalších 90 utrpělo zranění. Za celý rok 2006 vzniklo kvůli dopravním nehodám 175 požárů, při nichž 26 osob zemřelo a 101 osob utrpělo zranění. O rok dříve – v roce 2005 – evidují statistiky celkem 215 požárů v souvislosti s dopravní nehodou, při nichž bylo 46 osob usmrceno a 138 utrpělo zranění.
(Je však třeba upozornit, že ani zdaleka ne všechna tato úmrtí a zranění lze přičíst na vrub samotnému požáru – často lze jen obtížně rozlišit, zda např. osoba zemřela kvůli nárazu nebo ji usmrtil až následný požár.)

K požárům automobilů však nedochází jen kvůli dopravním nehodám – ty tvoří jen zhruba 8 % případů z celkového počtu požárů v dopravě. Absolutně nejčastější příčinou vzniku požárů automobilů je technická závada – buďto na elektroinstalaci, nebo jde o netěsnost palivové soustavy. Jsou zaznamenány i kuriózní příklady, kdy požár způsobila závada na elektrickém zamykání dveří auta nebo kdy požár zapříčinily kuny, které v motoru rozkousaly kabely.
Bohužel v 10 – 12 % případů jsou vozidla zapálena úmyslně, svůj podíl má i nedbalost provozovatelů vozidel – ať již při vlastní jízdě, údržbě či opravách. Časté jsou případy požárů aut způsobené svářením, letováním, kouřením, v létě je zase riskantní ponechat plynový zapalovač za sklem auta, které je vystaveno prudkému slunci apod. Teď v zimním období je aktuální varování pro řidiče, kteří by chtěli své zamrzlé auto roztahovat – v minulosti tato snaha již nejednou skončila požárem auta (riziko hrozí zejména u vozů s akumulátorem). Jsou známy i případy, kdy se majitel pokoušel svůj vůz rozmrazit tím, že pod vozidlem rozdělal otevřený oheň – i to samozřejmě vedlo k požáru auta a jeho zničení.

Doporučujeme si do auta pořídit přenosný hasicí přístroj, přestože v České republice nepatří mezi povinnou výbavu běžných osobních automobilů (tato povinnost je např. u autobusů, vozidel taxislužby, sanitních vozidel apod.). Jeho cena se pohybuje v řádu stokorun, což se s ohledem na cenu automobilu určitě vyplatí. Lze s ním efektivně zlikvidovat požár v počáteční fázi a tím zabránit i těžkému poškození auta. Jakmile totiž automobil zachvátí požár, postupují plameny velice rychle – automobil může být kompletně zničen během dvou minut a tak rychle se na místo nedostanou ani hasiči. Mnohokrát již takto hasicí přístroj pomohl, naopak v mnoha případech bohužel zbytečně chyběl. Pamatujte, že hasicím přístrojem můžete na silnici pomoci nejen sobě, ale i druhým.

Hasicí přístroj by měl být pro řidiče co nejsnáze dosažitelný, aby ho mohl okamžitě použit, aniž by bránil samotnému provozu automobilu (hasicí přístroj uložený na dně plně naloženého kufru vozidla je v případě požáru nepoužitelný). Za nejvhodnější se proto pokládá prostor spolujezdce – záleží však na konstrukci vozidla a volbě řidiče. Někdy je možné umístit přístroj pod sedadlo spolujezdce nebo na sloupek pod přístrojovou deskou. Některá auta umožňují dát přístroj do poličky u spolujezdce. V těchto případech je nutné pamatovat na to, aby byl hasicí přístroj pevně uchycen v držáku, který se prodává spolu s ním. Některé firmy dodávají přístroje ve speciálních schránkách, které ho chrání před poškozením a lze je pak volně uložit právě pod sedadlo.
Pamatujte, že hasicí přístroj by měl být minimálně 1× ročně zkontrolován k tomu oprávněnou osobou.


Co dělat v případě že automobil začne hořet
Pokud zjistíte, že váš automobil začal hořet, okamžitě ho na bezpečném místě odstavte. Všechny osoby musí ihned hořící automobil opustit. Pokud je požár v počáteční fázi a z pod kapoty motoru vychází jen hustý kouř, pokuste se požár uhasit. Vezměte přenosný hasící přístroj, uvolněte pojistku a začněte hasit. Při hašení postupujte tak, aby se k místu hoření dostalo co nejméně kyslíku, jinak plameny paradoxně posílíte. Do motorového prostoru nastříkejte hasivo jen pod lehce nadzvednutou kapotou a kapotu znovu uzavřete. Tím se z prostoru vytěsní vzduch a oheň uhasne. Pozor na popálení od rozžhavené kapoty!
Co nejdříve přivolejte pomoc prostřednictvím linky tísňového volání 150 nebo linky 112. Uveďte zejména místo kde a co hoří. Pokud jste na dálnici nebo rychlostní komunikaci, pak také ve kterém směru. Dále sdělte, jsou-li ohroženy osoby nebo náklad a jaký, svoje jméno a telefon ze kterého voláte. Po příjezdu hasičů na místo informujte jejich velitele o případných rizicích, které nejsou na prvý pohled zřejmé – například o pohonu na LPG, přepravovaném nebezpečném nákladu, větším množství hořlavých kapalin apod.

Ani hasicí přístroj vždy nepomůže. Nejlepší je vzniku požáru preventivně předcházet. Řídit opatrně a v souladu s předpisy, řádně se o své auto starat, nechávat si dělat pravidelné revize automobilu. Složitější opravy a úpravy na autě je lepší svěřit autorizovanému servisu a odborníkům. Sami ale můžeme pravidelně kontrolovat těsnost palivové soustavy, provádět kontrolu elektroinstalace – zda např. není narušena izolace vodičů apod. Pozor také na neodbornou manipulaci s autobaterií, ta by měla vždy odpovídat danému typu vozu – jinak hrozí vznik požáru!


kpt. PhDr. Petr Kopáček
tiskový mluvčí
MV-generální ředitelství
Hasičského záchranného sboru ČR

-wap-
Sdílet