Středa 27. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Avie převážela chlornan sodný a kyselinu sírovou, její převrácení bylo námětem cvičení v Nymburce

Taktické cvičení složek IZS na téma Dopravní nehoda nákladního automobilu převážejícího nebezpečné látky se uskutečnilo dne 11. června 2014 v Nymburce.

Na silnici vedoucí z Nymburka směr Bobnice se v prostoru křižovatky s kruhovým objezdem vlivem dopravní nehody převrátilo nákladní vozidlo na pravý bok. Na ložné ploše vozidlo přepravovalo nebezpečné látky.

Chlornan sodný v nádrži o objemu 1000 l a váze 1200 kg a kyselinu sírovou, technickou, 96%, také v nádrži o objemu 1000 l a váze 1470 kg. Chlornan sodný v množství 1000 l vytekl poškozeným nalévacím hrdlem do přírodního prostředí a kyselina sírová vytékala prasklinou v nádrži na bočnici ložné plochy vozidla.

Z nádrže na PHM vyteklo asi 80 litrů motorové nafty na silnici. Řidič vozidla nebyl zraněn. Hlídku Policie ČR, která se na místo nehody dostavila jako první, informoval o situaci a předložil jí nákladové listy v souladu s předpisem ADR.

Na místo případu vyjely postupně na výzvu KOPIS HZS Kladno jednotky dle schváleného plánu taktického cvičení. JPO HZS PS Nymburk s VA Škoda Yeti, CAS 20 Mercedes Benz, KA MAN s protiplynovým kontejnerem a VYA 20 T 815. Dále JPO HZS PS Poděbrady s CAS 20 Mercedes Atego, JSDHO Nymburk s CAS 20 Renault Midlum a JPO HZSP SŽDC s VYA 30 T 815.

Po příjezdu na místo případu a provedeném průzkumu jednotky postupovaly podle BŘ JPO, ML 1L – 15L a Katalogovým souborem typových činností STC 08/IZS.

Jednotky provedly prvotní průzkum. Vytýčily hranici nebezpečné zóny. Vybudovaly kontrolní stanoviště před vstupem do nebezpečné zóny a dekontaminační stanoviště na výstupu z ní. Zásah byl proveden za použití ochranných protichemických přetlakových obleků. Teplota byla toho dne opravdu extrémní a dosahovala až 36 st. C ve stínu! Panovalo parné letní počasí.

Jednotky provedly prvotní zásah. Nejprve odpojily akumulátor a únik PHM zasypaly sorbentem sypkým ECO Dry. Potom provizorně utěsnily otvor v prasklé nádrži s kyselinou tmelem Plug en Dike a pak zbylou kyselinu sírovou přečerpaly pomocí čerpadla na nebezpečné látky do náhradní nádoby. Při výstupu z nebezpečné zóny byla provedena dekontaminace osob i materiálu mokrou cestou.

Po ukončení manipulace s nebezpečnými látkami byla zrušena vytýčená hranice nebezpečné zóny a jednotky provedly postavení havarovaného vozidla na kola a odtah vozidla mimo křižovatku. Po dobu zásahu prováděla Policie ČR úplnou uzávěru místa dopravní nehody a evidenci osob a odklon silničního provozu po objízdné trase.

Městská policie Nymburk varovala obyvatele v okolí události a pracovníky ve firmách v blízkosti nehody.

Velitel zásahu se rozhodl řídit zásah za pomoci štábu velitele zásahu. Na místo proto cestou KOPIS povolal stálý štáb velitele zásahu UO Nymburk a řídícího důstojníka UO. Prostřednictvím náčelníka štábu dále na místo události povolal zástupce Města Nymburk, Bezpečnostní rady ORP, pracovníky orgánu Životního prostředí MěÚ a zástupce přepravní firmy Donauchem s.r.o. Dále vyrozuměl SŠCHL Kamenici ke konzultaci.

Závěrem cvičení se zúčastněné jednotky a složky shromáždily ke konečnému vyhodnocení. To však doslova rozehnala prudká bouře s přívalovým deštěm a krupobitím.

Text: ppor. Jiří Zima, velitel zásahu, velitel čety B, stanice HZS Nymburk
Foto: mjr. Bc. Roman Zima, velitel stanice HZS Nymburk
Sdílet