Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Srovnáváme cisterny, postavili jsme vedle sebe Tatry 815 od THT a WISS Czech pro HZS Moravskoslezské­ho kraje

Unifikovanost techniky hasičů v Moravskoslezském kraji nám umožňuje již podruhé podrobně srovnat dvě stejně zadaná vozidla od dvou různých nástavbářů. Na rozdíl od minulého článku, ve kterém jsme se věnovali čtyřkolkám Tatra 815–7 dobrovolných jednotek, se tentokrát zaměříme na prvovýjezdové Tatry Terrno Hasičského záchranného sboru Moravskoslezské­ho kraje.

WISS Czech, česká dceřiná společnost polského nástavbáře Wawrzaszek ISS, která dodala jedno z vozidel, je partnerem webu POŽÁRY.cz. Výrobce druhého vozu, firma THT, nikoli. Porovnání však stejně jako minule probíhalo nezávisle, článek nevede k závěru ani doporučení a rovněž v něm nejsou prezentovány subjektivní názory autora.

K dispozici jsme měli Tatru 815 Terrno ze stanice Frýdek-Místek (THT, rok výroby 2011) a automobil na stejném podvozku ze stanice Nošovice (WISS Czech, rok výroby 2013).

Vnější pohled na kabinu a boky vozu

Vzhledově jsou si obě vozidla velmi podobná. Tatra od WISS má delší majákovou rampu. Jiný významnější rozdíl na kabině samotné nenajdeme, s výjimkou prostoru pro připojení technologií. Zde ale narazíme na modernizaci zadávacího řízení v průběhu let.

Zatímco Tatra z THT tak má zvláštní přípojné místo pro tlakový vzduch a zásuvku pro dobíjení akumulátorů, vozidlo od WISS Czech je vybaveno sdruženou zásuvkou Rettbox Air.

Na první pohled je však patrný rozdíl v barevném provedení. Zatímco kabina automobilu od THT je nastříkána, Tatra od WISS je polepena a jsou zde „přiznány“ bílé hrany.

Do článku jsme pro vás připravili trojici speciálních srovnávacích obrázků, pokud první z nich v současné době hned pod tímto boxem nevidíte, obnovte klávesou F5 článek ve svém prohlížeči, některé verze s našim moderním řešením nejsou kompatibilní.

Při bočním pohledu na nástavby najdeme rozdíl v osvětlení okolí vozu – zatímco Tatra z Nošovic má na každém boku nástavby integrovánu dvojici světel, sklopenou směrem dolů, automobil z Frýdku-Místku má pro tento účel stejný počet zářivek, umístěných v horní, mírně nahoru vyklopené části skeletu. Tatra z WISS má navíc v horní části boku nástavby LED ukazatele stavu vody a pěnidla v nádržích.

Výtlaky a plnící hrdla WISS označuje symboly a barvami, THT pouze symboly.

U Tatry z Nošovic je horní pochozí plošina nástavby cca o 5 cm výše, než u vozu z THT, nástavba je tedy konstrukčně o něco vyšší. Podlaha jednotlivých schrán je však u obou vozů na stejné úrovni, u zadních rolet je WISS níže, než THT. Nejvyšším bodem obou automobilů je výsuvný žebřík Nor-Bas.

Pokud současné době hned pod tímto boxem nevidíte posuvný obrázek, obnovte klávesou F5 článek ve svém prohlížeči, některé verze s našim moderním řešením nejsou kompatibilní.

Vozidla se liší i tažným zařízením – zatímco u WISS Czech je použito kombinované (čep 40 mm + koule ISO 50), u vozu z THT klasické tažné zařízení pro nákladní vozy. Toto je však záležitost aktuálního požadavku, automobil z THT slouží na větší stanici s větším množstvím různorodé přívěsné techniky.

Zadní část vozidla

Již výrazněji jiné jsou automobily zezadu. Majáky vozu od WISS jsou zapuštěny do horních bočních rohů nástavby, THT umisťuje modrá LED světla níže a jejich protažení do boku je menší.

Pokud současné době hned pod tímto boxem nevidíte posuvný obrázek, obnovte klávesou F5 článek ve svém prohlížeči, některé verze s našim moderním řešením nejsou kompatibilní.

Pro pracovní osvětlení prostoru za automobilem je na vozidle z Nošovic použita opět dvojice integrovaných bílých světel, u Tatry z Frýdku-Místku pak jeden halogenový světlomet na horní plošině nástavby.

THT u svého automobilu používá standardní zadní sdružené svítilny od výrobce, doplněné v horní nástavbě o LED světla, WISS Czech dodává světlomety vlastní.

Otevírání dveří obslužného prostoru čerpadla je u WISS provedeno kovovou klikou, u THT najdeme plastové madlo s červeným tlačítkem. Žebříky pro výstup na střechu nástavby jsou uloženy shodně, od nástavby se odklápějí potažením, není nutno použít žádný jistící prvek, u automobilu z Nošovic je žebřík o jednu příčli delší směrem dolů.

Interiér kabiny

Interiéry kabin se ve svém zpracování odlišují. U WISS je kabina čalouněná kompletně a to dvěma druhy materiálu, u THT pouze z části a všude stejnou látkou. V přední části vozidla z Nošovic jsou radiostanice a obslužný panel výstražného zařízení zastavěny pod střechu, u auta z THT uchyceny na polici.

Kontrolní prvky nástavby jsou u novější z tatrovek zastavěny do středového panelu, u automobilu z Poličky je kontrolní a zároveň i obslužný panel na otáčecí konzoli u sedadla řidiče.

V zadní části mají hasiči nad svými sedadly uzavíratelnou polici (WISS) a nebo přihrádky (THT). Police pod střechou před hasiči je u THT řešena jako jednoprostorová, u WISS je rozdělena na tři části. U obou vozidel lze polici uzavřít, u WISS Czech má každá část samostatná dvířka s otočnou pojistkou, u THT slouží k otevření páka uprostřed.

Střecha nástavby

Na střeše nástavby se vozidla liší minimálně. Jiné je uložení pneumaticky výsuvného osvětlovacího stožáru – u WISS Czech je v přední části (z pohledu levé přední skříně tedy zcela vlevo), u THT pak o něco vzadu (z pohledu levé přední skříně tedy vpravo). U vozu z Poličky je před stožárem druhá hliníková bedna.

Interiér nástavby

V interiéru nástavby se obě vozidla liší nejvíce. Uložení jednotlivých prostředků je samozřejmě shodné, (ostatně, jde o vozidla HZS Moravskoslezského kraje), jiné je ale provedení. V nitru je rozdíl v konstrukci nádrže – zatímco WISS používá polyester vyztužený skelnými vlákny GFK, nádrž automobilu z Poličky je z nerezavějící o­celi.

Jiná jsou jsou zastavěná čerpadla. WISS používá svá bronzová čerpadla Ruberg, THT svá slitinová TO 3000. Jiné je i jejich uložení – u WISS je čerpadlo nad podélníky rámu, u THT je uloženo níže – podélníky se za zadní nápravou rozšiřují a čerpadlo se tak vejde mezi ně.

Standardní podvozek T815 R55, určený pro kompletaci s hasičskou nástavbou, odchází z Kopřivnice ukončen hned za nápravou, jeho prodloužení podélníky je tedy dílem nástavbáře.

To má vliv i na výsuvné a výklopné plato nad ním – u THT je níže, než u WISS Czech . Na platu najdeme rozdíl v použitém madle – plastové se zapuštěným knoflíkem u THT a na druhé straně pak madlo s uvolňovacím táhlem u WISS Czech .

Když jsme dříve zmiňovali větší výšku nástavby WISS, projevuje se i u hliníkových rolet – při plném otevření je jejich madlo o oněch zhruba 5 centimetrů výše, než u české konkurence.


V pravé přední roletě je výrazně jinak řešeno uložení hydraulického vyprošťovacího zařízení. U WISS Czech je na otočném držáku, který lze zaaretovat v poloze 45°a 90° uložen agregát i s nástroji, u vozu z THT mají nástroje i agregát svůj samostatný otočný držák. Ten lze aretovat v 90°.

U WISS je použito kovové madlo z nerezavějící oceli, u THT má každá z částí (tedy agregát a nástroje) své vlastní plastové madlo se zapuštěným tlačítkem. Zajímavostí je, že při stisknutí spodního z nich (u agregátu) se vyklopí agregát i nástroje. Při stisknutí horního pouze nástroje.

Vpravo uprostřed je rozdílně vyřešená horní polovina prostoru. U vozu z Nošovic je na výsuvném a výklopném platu, aretovaném táhlem, bedna na technické prostředky. U THT je zde použito výsuvné a výklopné plato, aretované madlem se zapuštěným knoflíkem, na němž jsou prostředky uchyceny přímo, pomocí popruhů.

Pravá zadní schrána se liší použitou hadicí a proudnicí vyskotlakého zařízení – u WISS Czech turbo, u THT pistolová.

Levá přední roleta se vyjma aretačních prvků výsuvu elektrocentrály – plastové madlo u THT a táhlo u WISS Czech – liší pouze místem, ve kterém je zabudován pneumaticky výsuvný stožár – u WISS je to v levé části, u THT v pravé.

Vlevo uprostřed se polskému nástavbáři podařilo nad prostor pro uložení hadic umístit ještě polici.

Levá zadní roleta se liší výrazněji. Pro drobné příslušenství je u WISS použita čtveřice plastových přepravek, u THT jsou to přepravky hliníkové a objemově větší. Výsuvné vertikální plato s páčidly a hasicími přístroji je u WISS Czech aretováno opět táhlem, u THT pak žlutou „páčkou“, po jejimž stisknutí lze plato vytáhnout. Roleta má u vozu z THT zakrytovaná záda, u automobilu od WISS vidíme skrz na čerpadlo.

Rozměry, hmotnosti, rychlost a cena vozidel

WISS Czech / THT
Délka: 7 900 mm / 8 105 mm
Šířka: 2 550 mm / 2 550 mm
Výška: 3 150 mm / 3 200 mm
Provozní hmotnost: 11 490 kg / 12 850 kg
Maximální konstrukční rychlost: 110 km/hod / 100 km/hod

Co se cen týče, je potřeba si pro vyváženost názoru uvědomit, že v roce 2011 zasáhla svět hospodářská krize, která mohla ovlivnit cenu podvozků u výrobce.

CAS 20 2013 (WISS Czech) – celkem 7.979 950 vč.DPH a výbavy, auto bez výbavy 4.225 722 bez DPH
CAS 20 2011 (THT Polička) – celkem 8.497 200 vč.DPH a výbavy, auto bez výbavy 4.725 227 bez DPH

Sdílet