Čtvrtek 21. listopadu 2024, slouží směna B. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dvě nové Tatry na Valašsku

V obcích Hodslavice a Mořkov, vzdálených od sebe pouhých několik kilometrů, se mohou dobrovolní hasiči pyšnit novou, moderní a spolehlivou technikou. Do obou zmiňovaných obcí dodala koncem roku firma THT a. s. téměř totožné cisternové automobilové stříkačky Tatra 815 Terrno 4×4 CAS 20.

Obě auta jsou na první pohled nerozeznatelná – zvenku se liší pouze v detailech, uvnitř nástavby jde také pouze o drobné úpravy.
Zatímco Mořkovská cisterna je již od 16. listopadu 2007 aktivně zařazena ve výjezdu, hasiči z Hodslavic vozidlo prozatím zajíždějí a zařadí jej do výjezdu až po první garanční prohlídce u výrobce v THT Polička, kde dojde zároveň k dokončení drobných prací, které byly po oboustranné dohodě se zadavatelem odloženy na později z důvodu státní zakázky na 40 CAS pro HZS.
V otázce financování najdeme taktéž rozdíly pouze kosmetické, nicméně pro někoho velice zajímavé – cena obou vozidel byla 5, 5 mil. Kč, ovšem jiný byl zdroj dotací. Zatímco Mořkov získal 2 mil. Kč od státu, vozidlo Hodslavic bylo stejnou částkou dotováno Moravskoslezským krajem, což jim dalo také trochu více prostoru při volbě konečných úprav vozidla, neboť nebyli svazováni tak přísnými požadavky GŘ a to je vždy ku prospěchu věci.

Vozidla jsou postavena na podvozku T815–230R55 19 325 4×4.2/411, speciálně určeném pro montáž hasičských nástaveb. Jak už vyplývá z označení, jedná se o dvounápravový podvozek řady Terrno poháněný motorem T3D-928.30 o výkonu 325 kW splňujícím normu Euro 4 s dlouhou kabinou a kombinovaným pérováním o maximální hmotnosti 19 tun s dvoumontáží na druhé nápravě a rozvorem 4100 mm. Převodovka je čtrnáctistupňová (14 vpřed, 2 vzad), synchronizovaná, typ TATRA 14TS 210L. Přední náprava je řídící s uzávěrkou osového diferenciálu zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy zkrutnými tyčemi. Tlumiče pérování jsou teleskopické. Zadní náprava je vybavena čelním diferenciálem s uzávěrkou zapínatelnou dle potřeby. Kyvadlové polonápravy jsou odpruženy vinutými pružinami a vzduchovými vlnovcovými pružinami. Tlak ve vlnovcových pružinách mění regulační ventil v závislosti na zatížení zadní polonápravy při zachování stálého odklonu. Náprava je vybavena zkrutným stabilizátorem. Převod hnacího momentu od převodových ústrojí je proveden spojovacími hřídeli, uloženými v nosných rourách. Zapínání pohonu přední nápravy se provádí pneumaticky.

Podvozek je určen pro provoz na silnicích a do středně těžkého terénu. Je nejnižší ve své třídě, což má za následek jak velice snadnou dostupnost veškerého požárního příslušenství, včetně ovládacích prvků čerpadla, které je navíc zabudováno mezi podélníky rámu, tak i výrazně lepší stabilitu vozidla v zatáčkách a dobré jízdní vlastnosti na silnici, právě díky nízko položenému těžišti. Jak je vidět na fotografiích garáží, výška byla u obou jednotek při výběru vozidla velice důležitá – Hodslavice v zadávací dokumentaci požadovaly výšku v nezatíženém stavu 3100 mm, Mořkov pak dokonce 3050 mm.
Na předním nárazníku jsou dva pomocné závěsy pro připojení lanového navijáku, které jsou přímo součástí podélníků rámu, takže při vyprošťování nedochází k žádné deformaci – v tahu zvládnou 145 kN. V Hodslavicích je ve stádiu úvah použití těchto závěsů i pro montáž asanační lišty, na jejíž zástavbu je vozidlo již od výrobce připraveno a která bude dokončena právě při výše zmíněné garanční prohlídce. Vzadu pak standardní závěs pro přívěsy o hmotnosti max. 900/3500 kg (brzděný/nebrzdě­ný). V kabině osádky jsou připraveny úchyty pro dýchací techniku a to jak v opěradlech, tak i na krytu motoru. U obou vozidel se jedná o držáky pro DP Saturn s prostorem pro náhradní tlakové láhve mezi jednotlivými opěradly. V kabině jsou dále umístěny přenosné ruční radiostanice Motorola a svítilny. CAS z Hodslavic má v kabině navíc u těchto vozidel ne zcela běžnou poličku na osobní ochranné pomůcky a to v prostoru mezi předními a zadními sedadly. CASky jsou osazeny světelnou rampou VNL 024F BbSbB s dvěma zábleskovými majáky a dvěma zábleskovými světly modré barvy, se sirénou s možností volby tónu „WAIL“, „YELP“, „HI-LO“ a s reproduktorem pro hlášení. Na přední kapotě vozidel jsou dvě záblesková LED světla modré barvy. V zadní části nástavby pak zábleskový maják modré barvy a výstražná oranžová alej TC-LED 1067. U Hodslavic je na každém boku nástavby navíc dvojice výstražných LED světel PREDATOR, které jednotka dostala od firmy Tesla Holomý jako sponzorský dar.

Nástavby obou vozidel jsou vyrobeny z hliníkových profilů a oplechovány stejným materiálem při použití technologie lepení. Samotná nástavba je pak upevněna k pomocnému rámu, který je s rámem vozidla spojen pomocí kotevních patek s pryžovými silentbloky. Skříně s příslušenstvím jsou opatřeny hliníkovými roletkami s podélnými madly, zadní dveře pro obsluhu čerpadla jsou pak standardně vyklápěcí. Rolety i zadní dveře jsou uzamykatelné. Nádrž na vodu a pěnidlo tvoří jeden celek a je svařena z nerezového plechu. Vozidla si s sebou vozí 3500 litrů vody a 210 litrů pěnidla. Vybavena jsou továrním jednostupňovým odstředivým čerpadlem THT TO 3000, vyrobeným z hliníkových slitin. Součástí čerpadla je automatická pístová vývěva VACUMAT. Na střeše nástavby jsou úchyty a hliníkové bedny pro další požární příslušenství. U pravé horní bedny Hodslavského automobilu patrně při garanční prohlídce dojde ke snížení její výšky na úroveň bedny přední.

Rozmístění výbavy u Tatry 815 z Hodslavic bude po zařazení do výjezdu vypadat takto:
V kabině řidiče DP Saturn a náhradní láhve, svítilny Streamlight Survivor, nože na bezpečnostní pásy a ruční radiostanice Motorola GP300. V předních skříních vlevo najdeme motykosekeru, VRVN-1, páčidla, sekery, pákové nůžky a zakládací klín, na pravé straně pak elektrocentrálu HONDA EC 2200 se zemnícím kolíkem a prodloužením, kladivo, motorovou řetězovou pilu STIHL MS 631 s kanystrem na PHM, přetlakový ventilátor Papin 350, výsuvný stativ s osvětlením a taktéž zakládací klín. V levé střední skříni budou mít standardně své místo hadice, proudnice, rozdělovače a ostatní základní armatury, střední skříni vpravo je pak připravena na protižárový oblek OL2 a pro zdravotnický materiál, jako jsou vakuové matrace, zdravotnický kufřík apod. Z tohoto důvodu si lze také všimnout, že na pravé straně je u Hodslavické cisterny přední a střední skříň oddělena, právě z důvodu požadavku na rozdělení benzínových a zdravotních prostředků. V levé zadní skříni pak najdeme hadicové přechody, hydrantový nástavec s klíčem, elektrické kalové čerpadlo Ebara Best 4, hadici s proudnicí Turbojet pro rychlý zásah, přetlakový ventil ejektor nebo přiměšovač, na pravé straně potom vazáky, náhradní těsnění, ventilové a záchytné lano a vysokotlakou hadici s proudnicí. Na výsuvném platě nad čerpadlem se již celkem běžně nachází plovoucí čerpadlo, v tomto konkrétním případě značky Kawasaki.

Nutno podotknout, že u obou vozidel jsou elektrocentrály na výsuvných platech, což znamená, že strojník nemá problém doplnit PHM i v případě, že je u vozidla sám, což se u některých nově dodaných vozidel říci nedá. I na takové zdánlivé „drobnosti“ je potřeba u stavby vozidla myslet. Pro hasiče není nové auto hračka, ale pracovní nástroj.

Základní TTD (obě/Mořkov):
Rozměry
Délka: 7680 mm
Šířka: 2550 mm
Výška: 3100 mm / 3050 mm
Brodivost: 800 mm
Světlá výška: 290 mm

Hmotnosti
Provozní hmotnost vozidla: 12 500 kg
Užitečné zatížení: 10 900 kg
Celková hmotnost: 18 000 kg
Největší tech. příp. hmotnost vozidla: 19 000 kg

Motor
Typ: TATRA T3D-928–30 EURO IV
Počet válců: 8
Zdvihový objem: 12667 cm3
Výkon: 325 kW/1800 min-1
Točivý moment: 2100 Nm/1100–1200 min-1

Přední náprava
Řízená, hnaná s výkyvnými polonápravami, zapínatelný pohon, osový diferenciál s uzávěrkou. Pérování zkrutnými tyčemi a teleskopickými tlumiči.

Zadní náprava
Hnaná, s výkyvnými polonápravami, osový diferenciál s uzávěrkou. Pérováni vzduchovými vlnovcovými pružinami v kombinaci s vinutými pružinami a teleskopickými tlumiči. Torzní stabilizátor.

Brzdy
Čtyři nezávislé brzdové systémy: provozní s ABS a AZR, nouzový, parkovací, odlehčovací.

Kabina řidiče
Dlouhá, 6 místná, sklopná v úhlu 55°, čtyřdveřová, trambusová, s oblým čelním sklem, závislé olejové topení, nezávislé naftové topení, topná a klimatizační jednotka.

Jízdní vlastnosti
Stoupavost při 19 000 kg: 99,9%
Max. rychlost: 120 km.hod-1
Vnější stopový průměr zatáčení: 16,5 ± 1,0 m
Měrný výkon: 17,1 kW/t

Palivová nádrž
Objem: 210 litrů

Nádrž pro AdBlue
Objem: 67 litrů

Čerpadlo
Typ: THT TO 3000
Nízkotlak
Jmen. průtok: 2000 l/min-1
Jmen. tlak: 1 MPa
Jmen. sací výška: 3 m
Vysokotlak
Jmen. průtok: 250 l/min-1
Jmen. tlak: 4 MPa

Nádrže
Objem nádrže na vodu: 3500 l
Objem nádrže na pěnidlo: 210 l

Průtokový naviják
Pohon navíjení hadice: elektromotor
Hadice DN25: délka 60 m
Proudnice: AWG

Elektrocentrála
Typ: Honda EC 2200 / GSE 2700
Napětí: 230 V/400 V


Foto a text: Jakub Kozák


-swo-

Sdílet