Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Vyprošťovací automobily AV-20.1 na podvozcích Tatra Force dodá hasičům firma ČKD Mobilní Jeřáby a.s.

V srpnu roku 2014 jsme přinesli článek o nákupu pěti vyprošťovacích automobilů pro Hasičský záchranný sbor České republiky, které budou pořízeny v rámci projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní spolufinancovaného ze strukturálních fondů Evropské unie.

Hodnota zakázky činí 67 416 360 Kč včetně DPH, tedy 13 483 272 Kč za jeden vůz. Dnes se na první dokončený kus podíváme podrobněji.

Podvozková část

Automobil Tatra 815–731R32 26.235 6×6.1/417 (modelová řada Force) je třínápravový s pohonem všech kol a uzávěrkami všech diferenciálů. Motor Tatra T3D-928.31 o výkonu 325 kW je vzduchem chlazený, přeplňovaný osmiválec.

Podvozek umožňuje centrální huštění pneumatik. Systém je ovládán z kabiny řidiče a umožňuje dohuštění všech kol za jízdy. Kola jsou vybavena pneumatikami typ 14R20 HCS TL Continental.

Brodivost klidnou vodou je 1 200 mm.

Kabina je dvoumístná, vybavena klimatizací Diavia a topením Eberspächer Airtronic D4, nezávislým na chodu motoru a jízdě. Nechybí navigace TomTom s displejem o velikosti 4,3 palce a bezplatnou aktualizací map pro Českou republiku. V dosahu velitele ruční hledací světlomet s 3,5 metru dlouhým kabelem, napojený přes samostatnou zásuvku.

Zvláštní výstražné zařízení VNLC 024LU umožňuje reprodukci mluveného slova a jeho světelná část je opatřena synchronizovaným LED zdrojem světla.

Součástí zvláštního výstražného zařízení jsou dvě synchronizované LED svítilny LED B 45 (každá s šesti světelnými zdroji) vyzařující modré světlo, které jsou umístěné na přední straně kabiny osádky a lze je v případě potřeby vypnout samostatným vypínačem.

Ovládání zvláštního výstražného zařízení pro jeho zapnutí je dosažitelné z místa strojníka, ovládání pro přepínání tónů a dočasné vypnutí tónů je dosažitelné pro strojníka v blízkosti volantu a rovněž z místa velitele. Světelná část zvláštního výstražného zařízení v zadní části AV 20.1 je v provedení LED – dvě synchronizované LED svítilny LED B 45 (každá s šesti světelnými zdroji) vyzařující modré světlo.

V přední části vyprošťovacího automobilu je uchycen odnímatelný elektrický lanový naviják Rhino s tažnou sílou 50 kN a délkou lana 21,4 m. Vzadu pak najdeme tažné zařízení s možností náklonu pro připojení přívěsu o celkové hmotnosti 18 000 kg.

Nájezdové úhly vpředu i vzadu jsou 37°, vozidlo je dlouhé 9 327 mm a vysoké 3 441 mm.

Nástavba a vyprošťovací navijáky

Nástavba je tvořena nakládacím jeřábem s proporcionálními ovladači jeřábových funkcí Danfoss PVG s kabinou strojníka, dvěma vyprošťovacími navijáky, opěrami pro použití jeřábu i vyprošťovacích navijáků a úložnými prostory.

Nakládací jeřáb má s ohledem na lepší rozložení váhy nástavby na jednotlivé nápravy a pro dosažení vyšších nosností točnici uloženu v zadní části vozidla a splňuje následující body:

  1. délka plně vysunutého výložníku nakládacího jeřábu je 10,5 metrů od zadní části vozidla
  2. nosnost nakládacího jeřábu při délce vyložení 10 m od zadní části vozidla je 2 600 kg
  3. nosnost nakládacího jeřábu při délce vyložení 5 m od zadní části vozidla je 7 600 kg
  4. kabina strojníka je vybavena nezávislým topením Airtronic D2–24V, na střeše je umístěný otočný pracovní světlomet TORERO, ovládaný z kabiny strojníka
  5. nakládací jeřáb je schopen nouzového spuštění ramene při poruše hydraulického čerpadla
  6. nakládací jeřáb je vybaven elektronickým indikátorem přetížení SLI GEMINI

ČTĚTE TAKÉ: Technika Hasičského záchranného sboru spolufinancovaná z Evropské unie


Součástí AV 20.1 jsou dva navijáky, HPC Maschinenbau HyK 10 a HyK 20, uložené příčně ve střední části vozidla a zabudované do rámu nástavby s vývodem lan do zadní části AV 20.1 pod nášlapnou plochou nástavby

Navijáky splňují následující body

  1. jsou opatřeny řadičem lana
  2. každé z lan navijáků má délku 100 m
  3. jsou poháněny hydraulickým čerpadlem, které umožňuje současný chod obou navijáků i každého z nich zvlášť
  4. každý naviják má svůj montážní otvor pro zajištění přístupu k navijáku a lanu
  5. vyprošťovací naviják číslo 1 HyK 20 má tažnou sílu 211 kN, průměr lana 21mm, pevnost při přetržení 431 kN, délka lana 95 m + 5 m příbal
  6. vyprošťovací naviják číslo 2 HyK 10 má tažnou sílu 108 kN, průměr lana 16mm, pevnost při přetržení 233kN, délka lana 70 m + 30 m příbal
  7. přední vyprošťovací naviják je možno obsluhovat dálkovým ovládacím kabelem o délce 10 metrů z kabiny řidiče
  8. vyprošťovací navijáky je možno ovládat dálkovým bezdrátovým ovládáním ARM Autec s dosahem 50 m
  9. v zadní části vozidla je pro každý naviják umístěna otočná hlava s možností otočení 360 stupňů kolem osy lana a použití lana navijáku v rozmezí od osy podvozku 0–90 stupňů.

Konstrukce AV 20.1 a nástavby umožňuje dálkové ovládání nakládacího jeřábu i lanových vyprošťovacích navijáků současně, a to jedním ovládacím zařízením.

Automobil je vybaven pěti samostatně ovládanými stabilizačními opěrami. Stabilizační opěry jsou určeny pro kotvení vyprošťovacího automobilu při vyprošťovacích pracích a jsou s úpravou spodní části patek pro použití na zpevněném i nezpevněném terénu. V zadní části nástavby jsou dvě opěry, které se používají ve vyklopené poloze s patkami pro jeřábování a v poloze dozadu pro práci s navijáky jsou opatřeny rydly.

Ve výbavě nechybí tažná tyč Hepos o délce 2 390 mm s nosností 24 000 kg. Tyč má oko na jedné straně shodné se závěsem na AV 20.1, druhé oko je o průměru 40 mm se vkládacími vložkami pro menší průměr. AV 20.1 je po obou stranách podvozku vybaven jedním úložným prostorem mezi kabinou osádky a nakládacím jeřábem pro uložení příslušenství.

Úložné prostory splňují následující body:

  1. jsou odolné proti vniknutí vody a jsou upraveny pro samovolný odtok vody,
  2. mají vnitřní využitelnou hloubku 500 mm
  3. jsou opatřeny hliníkovými roletami s podélným madlem v celé šíři rolet,
  4. jejich osvětlení je zhotoveno z LED modulů umístěných na jedné straně skříně v místě vodicí lišty roletky v celé výšce příslušné skříně.
Přečtěte siProjekt "Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní" přinese hasičům novou techniku téměř za půldruhé miliardy korun

Ve vybavení vyprošťovacího automobilu najdeme dopravní výstražné kužely, lékárničku, dvě 10litrové nádoby na pitnou vodu, reflexní výstražné vesty, ruční svítilny Adalit ATEX, ruční vyprošťovací nástroj VRVN 1, chirurgické rukavice, řezací nože na bezpečnostní pásy, oranžový magnetický maják Rotafix, vytyčovací pásku, světelný zastavovací terč, dva 20litrové kanystry na pohonné hmoty a práškový hasicí přístroj.

Příslušenství pro činnost vozu tvoří elektrocentrála FOGO FH6541 pro svařovací invertor o výkonu 5,9 kW, hřebenový zvedák Brano s nosností 5 000 kg, rozevírací kladky, kleště na sudy, kombinovaný kříž KT-2 pro nakládání vozidel s nosností 2000 kg, lesnická lopatka 130cm s obracákem, motorová rozbrušovací pila Husqvarna K760, motorová řetězová pila Husqvarna 372XP s lištou délky 40 cm, ploché závěsné popruhy, přenosné LED reflektory COB Bridgelux se stativy, zvedací pásy s oky, svařovací invertor FORCE 145 pro svařování materiálů do 8 mm včetně příslušenství, vázací řetězy podobné vázací prostředky.

Nechybí ani cestářské koště, krumpáč, hliníková a ocelová lopata, páčidlo či 5kilogramová palice.

Rozdělení vozidel do krajů

  • 3 ks Středočeský kraj (stanice Mělník, Beroun a Kolín)
  • 1 ks Jihočeský kraj
  • 1 ks Královehradecký kraj
Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů