Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Dva jeřáby pořízené v rámci projektu „Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní“ zamířily do Moravskoslezské­ho kraje

Dva automobilové jeřáby na čtyřkolovém podvozku byly pořízeny Hasičským záchranným sborem v rámci projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní spolufinancovaného ze strukturálních fondů Evropské unie.

Vozidla jsou určena pro technické zásahy převážně při živelních pohromách, především při povodních a dalších technických zásazích. Hodnota veřejné zakázky činila 30 753 260 Kč včetně DPH, tedy 15 376 680 Kč za kus.

Jeřáby byly zakoupeny pro HZS Moravskoslezského kraje, kde už slouží jejich větší a starší bratr. Jejich standardním stanovištěm jsou stanice v Opavě a Karviné, dodavatelem byla firma THT Polička.

Podvozek a kabina

Jeřáb je poháněn vznětovým přeplňovaným šestiválcem MTU OM 926 LA o výkonu 210 kW a maximálním kroutícím momentu 1 120 Nm. O přenos hnacích sil se stará šestistupňová automatická převodovka ZF s měničem.

Uspořádání podvozku automobilového jeřábu (AJ) je v provedení 4×4/4 – dvounápravový podvozek s oběma nápravami poháněnými a možností řízení obou náprav. Pohon přední nápravy je zapínatelný z obou kabin (z kabiny osádky i z kabiny jeřábníka). Řízení umožňuje režim „kraba“ a samostatné řízení zadní nápravy a to opět z obou kabin.

Obě nápravy vozu jsou vybavené uzávěrkou diferenciálu a planetovou převodovkou v nábojích kol. Hydropneumatické odpružení umožňuje změnu světlé výšky v rozsahu ±100 mm a aretaci náprav.

V kabině osádky je navigace s displejem o úhlopříčce 4“ s mapovými podklady pro střední Evropu a možností bezplatné doživotní aktualizace. Nechybí rádio a samozřejmě 6,5" výstup z couvací kamery. Kamera na zádi AJ zvládne dva úhly pohledu a je odolná proti mlžení, rosení a znečištění během jízdy za zhoršených klimatických podmínek.


ČTĚTE TAKÉ: Technika Hasičského záchranného sboru spolufinancovaná z Evropské unie


Nástavba

Rám nástavby je vyroben z vysoce pevné jemnozrnné oceli s na koulích uloženým otočným věncem s vnějším ozubením.

Hydraulický systém se dvěma čerpadly umožňuje provádět všechny pohyby simultánně a nezávisle – rychlost je nezávislá na zatížení. Všechny pohyby jsou zahajovány pozvolně. Lano o délce 160 metrů má průměr 16 milimetrů, nosnost kladnice je 40 tun. Pohyb kladnice je vybaven zvukovou indikací otáček navíjecího bubnu lana v kabině jeřábníka.

Délka výložníku je 9,4 – 30,4 metru. Jeřáb umožňuje teleskopování pod dílčím zatížením, teleskopické sekce jsou vyrobeny ze skořepin ve tvaru U z vysoce pevné jemnozrnné oceli. Na hlavní části výložníku je dvojice pracovních reflektorů.

Vozidlo disponuje protizávažím až o hmotnosti 5,5 tun. To sestává ze základního 2,5tunového a přídavných o hmotnosti 1,3 a 1,7 tuny. Konfigurace protizávaží je ovládána z kabiny jeřábníka.

Maximální nosnost jeřábu je 40 000 kg. Při maximálním vyložení, které činí 25 metrů, unese jeřáb břemeno o hmotnosti 1 500 kg. Vozidlo umožňuje pojezd s břemenem. Ovládání pojezdu je možné z obou kabin.

AJ je pro stabilizaci vybaven čtyřmi plně hydraulickými podpěrami s elektronickou indikací vyrovnání. Ovládání podpěr je rovněž možné i z kabiny jeřábníka.

Na zádi jeřábu je vyveden hydraulický lanový naviják s tažnou silou 113,5 kN s možností dálkového ovládání a délkou lana 45 m.

AJ je vybaven bezpečnostním zařízením s omezovačem zátěžového momentu, jehož displej s ukazatelem všech jeřábových funkcí se nachází v zorném poli jeřábníka, součástí bezpečnostního zařízení je koncový vypínač zdvihu a spouštění. Displej bezpečnostního zařízení rovněž umožňuje zobrazení aktuální hodnoty rychlosti větru.

Rozměry a hmotnosti

Automobilový jeřáb Terex Demag AC40/2 je dlouhý 11 000 mm, široký 2 550 mm a vysoký 3 520 mm. Při vysunutí podpěr na maximum zabere na šířku 6 400 mm. Jeho hmotnost je 24 tun a umožňuje práci až do rychlosti větru 50 km/h.

Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů