Mercedesy na holandský způsob
Představujeme vám hasičské cisterny na podvozku Mercedes Benz – Atego s prodlouženou kabinou a nástavbou vyrobenou holandským závodem firmy Ziegler. Jedná se o inovovanou koncepci požární techniky s názvem AZset.
Na první pohled se každému jistě zdá, že na tomto silničním Mercedesu není oproti klasickým caskám nic neobvyklého. Relativně neoblíbený ,,krabicový“ design nástavby působí poměrně nevzhledným dojmem, ale praktičnost a zejména její funkčnost je obrovská. Inovovaná zieglerovská koncepce AZset je obdobná švédskému BASu, což jsou dá se říct dokonalé požární vozy. Automobily specifikace Azset se vyrábějí ve dvou provedeních a to Basic a Comfort. Prvně jmenovaný Basic je od verze comfort odlišný typem čerpadla, velikostí vodní nádrže a použitím jiných, avšak ne horších komponentů. Comfort má např. integrované majáky se sirénou Martin Air Horn a Basic má klasické Premier HAZARD, vše v kombinaci strobo a LED provedení. Rovněž i požární nástavby jsou stejné a při tom jiné. Podvozek tvoří také různé komponenty jako jsou převodovky apod. Dá se říct, že je to jako verze škodovky LX a GLX…Podvozek holandské CASky je nám dobře známý Mercedes-Benz Atego, typ Mercedes-Benz 1326 F BlueTec 4. Automobilové stříkačky, holandsky tankautospuit, jsou stavěny koncepcí AZset. Ta se mimo jiné vyznačuje velkým komfortem kabiny, která je prodloužená z malé spací na dostatečnou velikost a prostornost (dle EN 1846 – Požární automobily) pro hasičskou osádku o počtu 1+6, AZset umožňuje zvětšení vnitřního prostoru kabiny oproti klasickému způsobu o celých 10%. Posez hasičů v zadní části je řešen systémem 2+3, tedy dva sedí proti směru jízdy v protilehlé mezeře na samostatných sedačkách, trojice, sedící po směru, má prostor po stranách a uprostřed proti dvojici hasičů, je tak zajištěno opravdu dostatečné místo nejen pro nohy, neb hasiči nesedí těstně vedle sebe a ani přímo proti sobě. V opěradle každého sedadla je integrován dýchací přístroj a jsou tam i IDP pro velitele a strojníka. Ve spodní části je větrání.
V kabině dále najdeme zařízení MDT – Mobile Data Terminal, což je automobilová verze PC na platformě Windows. V přední části je dvojice dotykových LCD monitorů, display počítače ovládání nástavby, display navigace a koncové kamery Orlaco, v zadní části je ve voze specifikace AZset Comfort umístěn třetí dotykový LCD monitor. V PC je databáze nebezpečných látek, program na havarovaná vozidla, požární plány budov a další potřebný software pro hasiče včetně přímého připojení na internet. Takto elektronikou vybavené požární vozidlo jsem ještě neviděl, dosud jsem si myslel, že v tomto směru jsou nejdále hasičské automobily švédské provenience.
Samotná modulární sedmiskříňová požární nástavba ALPAS (Aluminium Panelen Systeem), je klasické koncepce od holandského výrobcena Ziegler. Nádrž na vodu je z plastu a má v sobě integrovanou nádrž na pěnidlo. Je umístěna ve středu nástavby. V ní najdeme dvojici vysokotlakých navijáků o délce hadice 90 m s elektrickým pohonem, které jsou pro nás nezvykle v prostředních skříních, vzadu je kombinované čerpadlo Ziegler FPN 10–2000–1H (Basic) či FPN 10–3000–2H (Comfort) s elektronickým ovládáním pomocí LED displaye, vedle něj najdeme pneumaticky výsuvný osvětlovací stožár. Na střeše nástavby je hydraulický sundavací palto, na kterém jsou žebříky a savice. V rámci dalšího vybavení ve voze najdeme hydraulické vyprošťovací zařízení Holmatro či Weber, lezeckou výstroj, evakuační Scoop nosítka, hadicové příslušenství, vyjímatelnou elektrocentrálu, výstražné kužely a světla, přetlakovou ventilaci, ženijní nářadí, prostředky první pomoci a další potřebné věci. Vše je individuální dle přání stanice, kde je automobil zařazen. Vybavení je ukryto za hliníkovými roletkami s podélným madlem Ziegler ZOR (Ziegler Optimaal Rolluiken Systeem). Jakákoliv věc je snadno přístupná a v nástavbě je využit každý centimetr místa a to velmi efekivně bez toho, že by něco šlo obtížněji vyndat.
V prosinci milulého roku proběhlo slavnostní předání prvních dvou z celkových šesti vozidel MB Atego Basic a Comfort pro hasičský sbor Twenterand – požární stanice Twent, další automobily přijdou během roku 2008 na HS Almelo (2 ks) a Enschede (2 ks). Samotná stavba automobilu pro HS Twent začala v červnu a za půl roku již Meďour stál se svým téměř dvojčetem na stanici. Automobil s číslem 3431 je vlastně jakýmsi demovozem inovované koncepce AZset.
Tak co říkáte této holandské čistě silniční cisterně? Když pominu sice krabicoidní, avšak vysoce funkční nástavbu, musím vyzdvihnout kabinu. Neříkám, že je v ní prostor na tancování, ten je a byl jedině v naší Liazce CAS K 25, ale toto provedení AZset je zatím nejlepším řešením prodloužení Atega, co jsem kdy viděl. Oproti klasickým kabinám, prodlouženým přímo u Mercedesa, je to věru o něčem jiném.
Když se vše podaří, přineseme vám v letních měsícíh o tomto parádním silničním požárním vozidle recenzi, neb nás zaujalo natolik, že se na něj zřejmě zajedeme do Holandska podívat.
TTD Mercedes-Benz Atego 3431 TS HD250/LD3000 T2000/100
Podvozek: Mercedes – Benz Atego 1326F BlueTec 4
Motor: Mercedes 6374 cm3
Výkon: 256/188 koní/kW při 2200 ot/min
Točivý moment: 970 Nm při 1200–100 ot/min
Převodovka: automat Allison
Délka: 7,382 m
Šířka: 2,478 m
Výška: 3,100 m
Rozvor: 361 cm
Nástavba: hliník
Nádrž na vodu: plastová, 2000 l
Nádrž na pěnidlo: 100 l
Čerpadlo: kombinované, odstředivé Ziegler FPN 10–3000–2H
Výkon: nízkotlak 3000 l/min při 10 barech, vysokotlak 250l/min při 40 bar
Foto a info: Ziegler Holandsko, hasiči Twenterand, Mercedes-Benz, A.Winkel
-wap-
načíst další obrázky ↓