Pátek 22. listopadu 2024, od 07:00 bude sloužit směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Kontejnerové nosiče pomůže hasičům nakoupit Evropská unie, budou mezi nimi i osmikolové speciály

Další technikou, s jejímž pořízením v letošním roce pomohou peníze z projektu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní spolufinancovaného ze strukturálních fondů Evropské unie, jsou kontejnerové nosiče a kontejnery.

Tato zakázka sestává celkem ze čtyř částí a to:

  1. 19 ks požárních kontejnerových nosičů v hmotnostní třídě S
  2. 14 ks požárních kontejnerových nosičů v hmotnostní třídě M
  3. 4 ks požárních kontejnerových nosičů v hmotnostní třídě S 8×8 s nákladním kontejnerem.
  4. 10 ks požárních přívěsů pro přepravu kontejnerových nosičů (přívěs 10 t) a 1 ks přepravní plošiny.

Celková předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 146 033 058 Kč bez DPH. Mezi výše zmíněné části se dělí takto:

  1. 75 371 901 Kč bez DPH
  2. 35 867 769 Kč bez DPH
  3. 28 099 174 Kč bez DPH
  4. 6 694 214 Kč bez DPH

ČTĚTE TAKÉ: Technika Hasičského záchranného sboru spolufinancovaná z Evropské unie


Těžké kontejnerové nosiče

Devatenáct kusů požárních kontejnerových nosičů (dále jen „PKN“), vybavených nakládacím jeřábem, bude určeno v taktickém celku s požárním kontejnerem k přepravě pohonných hmot a dalšího materiálu potřebného k provádění záchranných prací v podmínkách živelních pohrom, zejména povodní.

PKN bude konstruován v hmotnostní třídě S, na podvozku kategorie 3 pro terénní provoz.

Nosič bude v prostoru za kabinou osádky vybaven dálkově ovládaným nakládacím jeřábem s momentem zvedání nejméně 85 kNm a dosahem nejméně 7 m. Jeho konstrukce musí umožnit otáčení podle svislé osy o více než 360°.

Podvozková část bude mít tři hnací nápravy vybavené uzávěrkami diferenciálů s uspořádáním 6×6 a s odpojitelným pohonem přední nápravy.

Převodovka bude v provedení automatizovaném (robotizovaném). Požadovaná brodivost je minimálně 1 200 mm.

Přečtěte siProjekt "Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní" přinese hasičům novou techniku téměř za půldruhé miliardy korun

Konstrukce PKN musí umožňovat:

  1. přepravu požárních kontejnerů s užitečnou hmotnostní nejméně 10 000 kg,
  2. manipulaci s tzv. aktivním kontejnerem pomocí přídavného modulu hydraulického rozvaděče s kapacitou průtoku hydraulického média nejméně 15 l/min při 12 MPa.

Pokud bude vůz vybaven hlavními světlomety (potkávací a dálková světla), jejichž spodní část činné plochy je níže než 100 mm nad čárou brodění, musí mít další hlavní světlomety v prostoru pod předním oknem, případně nad předním oknem kabiny osádky, které po přepnutí vytvoří při brodění plnohodnotnou náhradu za světla hlavní.

Na přední části bude v prostoru rámu podvozku elektrický lanový naviják s tažnou sílou nejméně 50 kN.

Střední kontejnerové nosiče

Čtrnáct nosičů střední hmotnostní kategorie bude vybaveno kontejnerovou technologií podélně uloženého jednoramenného háku pro práci s kontejnery s délkou 3500 až 5000 mm, která zároveň umožní sklápění sypkých hmot dozadu.

Podvozková část PKN bude mít dvě hnací nápravy vybavené uzávěrkami diferenciálů s uspořádáním 4×4 a s odpojitelným pohonem přední nápravy.

I zde bude převodovka v automatickém nebo automatizovaném (robotizovaném) provedení a v přední části vozu 50kN naviják.

Konstrukce umožní přepravu požárních kontejnerů s užitečnou hmotnostní nejméně 6 000 kg.

Těžké kontejnerové nosiče 8×8

Čtyři požární kontejnerové nosiče s nákladními kontejnery v hmotnostní třídě S budou určeny k nakládání a přepravě kontejnerů při provádění záchranných a likvidačních prací v podmínkách živelních pohrom – převážně povodní.

Podvozková část PKN bude mít čtyři hnací nápravy vybavené uzávěrkami nápravových a mezinápravových diferenciálů.

Zadní část bude v prostoru rámu vybavena tažným zařízením s možností náklonu tažného zařízení pro připojení přívěsu o celkové hmotnosti 18 000 kg.

Požadovaná brodivost je zde 1 500 mm.

PKN bude vybaven kontejnerovou technologií podélně uloženého jednoramenného háku pro práci s kontejnery s výškou oka 1 570 mm.

Kontejnerová technologie musí splňovat tyto podmínky:

  1. nakládací výkon nejméně 16 tun při použití H rámu pro manipulaci, přepravu a sklápění kontejnerů vzad včetně překládání na přívěs celkové délky od 5 000 mm do 7 300 mm, podélníky kontejneru profilu „I“ 180 mm s vnější roztečí 1 060 mm,
  2. úhel sklápění nejméně 50 stupňů,
  3. zajištění háku gravitační západkou na střed oka kontejneru o průměru 50 mm,
  4. zajišťování kontejneru hydraulické kombiblok vnitřní/vnější s pneumatickým ovladačem a světelnou signalizací v kabině,
  5. ovládání mechanismu pneumatickým ovladačem z kabiny vč. blokování funkcí proti nepovoleným manipulacím – posunu teleskopu zajištěného a sklápěného kontejneru s možností vnějšího nouzového ovládaní,
  6. nakládací mechanismus plně kompatibilní s kontejnery, které používá zadavatel, a jsou vyrobeny dle normy DIN 30 722,
  7. vybavení tzv. H rámem k uchopení, naložení a přepravě kontejnerů typu ISO 1C, ISO 1CC skladových.

Dvojice kontejnerů, pořizována s těmito nosiči, bude mít objem nejméně 10 m3. Vybaveny budou mimo jiné kotevními úchyty pro břemeno o hmotnosti 5 000 kg.

Upřesnění podmínek pro motor všech nosičů

S ohledem na možnost nasazení požárního automobilu mimo jiné i při přípravě na mimořádné události, při záchranných a likvidačních pracích, při ochraně obyvatelstva před a po dobu vyhlášení stavu nebezpečí, nouzového stavu, stavu ohrožení státu a válečného stavu, kdy není možné vyloučit obtíže se zásobováním jednotek požární ochrany například činidlem Ad Blue, případně pohonnými hmotami z veřejné distribuční sítě, musí konstrukce motoru umožňovat provoz:

  1. bez činidla Ad Blue, a to bez omezení výkonových parametrů a snížení životnosti motoru a bez potřeby zvýšené údržby či servisních zásahů během provozu či po jeho ukončení,
  2. při použití jednotného paliva označovaného podle vojenských standardů F 34 bez přidaných aditiv. Součástí dodávky takové techniky jsou veškeré potřebné součásti a případně nářadí k úpravě výfukové soustavy.

V případě, kdy tyto technické podmínky nezaručuje motor podle aktuálně platné emisní normy, lze použít motor podle nižší emisní normy při plnění ostatních aktuálních předpisů pro provoz vozidla na pozemních komunikacích. Uvedený provoz musí zaručovat stanovenou životnost motoru a celé výfukové soustavy, dosavadní požadavky na servisní úkony po použití a na výkonové parametry požárního automobilu.

Přívěs pro přepravu kontejnerů

Deset přívěsů pro přepravu požárních kontejnerů je určených pro taktický celek s požárním kontejnerovým nosičem hmotnostní třídy S.

Přívěs je konstruován pro přepravu požárních kontejnerů

  1. s technologií podélně uloženého jednoramenného háku. Nakládání kontejneru na přívěs a skládání kontejneru z přívěsu se provádí ramenem kontejnerového nosiče s výškou háku 1570 mm,
  2. s užitečnou hmotnostní nejméně 10 000 kg a délkou v rozsahu 4 000 až 6 400 mm.
Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů