Středa 13. listopadu 2024, slouží směna C. Jak poznáte hasiče v prchajícím davu? Jde opačným směrem.

Hasiči prošli výcvikem se systémem dálkové dopravy vody Somati, s nákupem zařízení pomohla Evropská unie

Profesionální hasiči Královéhradeckého kraje získali v říjnu roku 2015 speciální zařízení určené pro dálkovou dopravu vody a hašení. S nákupem pomohla Evropská unie ze strukturálních fondů v rámci integrovaného operačního programu Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní.

Hasičský záchranný sbor České republiky těchto zařízení pořídil celkem pět, cena jedné soupravy činila necelých 13 miliónů korun včetně DPH.

Královéhradečtí hasiči byli v pondělí 18. 4. 2016 proškoleni zástupci dodavatelské firmy. Nejprve se teoreticky seznámili se systémem Somati na centrální stanici v Hradci Králové, poté přejeli na Eliščino nábřeží, kde se uskutečnila praktická část výcviku.

Systém umožňuje čerpání jak sladké, tak i mořské vody, ale také kalu a špíny a to s průtokem 8 tisíc litrů za minutu.

Samotné čerpadlo je uloženo v kontejneru (KCE), který umožňuje čerpání vody a její dopravu na vzdálenost 1000 m. K němu přísluší hadicový modul pro uložení a přepravu hadic.

Kontejner je konstruován pro manipulaci a přepravu na nosiči (PKN) s kontejnerovou technologií jednoramenného podélně uloženého háku. Výška oka KCE je 1570 mm. KCE je konstruován tak, aby odolával zatížením vznikajícím při manipulaci.


ČTĚTE TAKÉ: Technika Hasičského záchranného sboru spolufinancovaná z Evropské unie


Čerpací kontejner je složen z následujících komponentů:

  1. nosného kontejnerového rámu s nakladačem hadic a prostorem pro uložení příslušenství,
  2. čerpacího modulu,
  3. hadicového modulu,
  4. příslušenství.

Samostatně dodávané hadicové moduly jsou shodného provedení jako hadicové součásti KCE.

V přední části nosného kontejnerového rámu je úložný prostor pro umístění nakladače hadic a požárního příslušenství. Všechny uzávěry úložného prostoru jsou uzamykatelné shodným klíčem.

Nakladač hadic umožňuje samočinné navíjení a ukládání hadic do hadicového modulu. Řízen je dálkovým ovládáním s možností volby nejméně dvou rychlostí a je schopen pracovat na obou stranách nosiče, tedy samočinné navíjení hadic z pravé i levé strany PKN. Poháněn je z hydraulického okruhu podvozku nosiče.

Hadicový modul je určen pro uložení a přepravu 1000 m hadic o vnitřním průměru 150 mm. Umístěn je v kontejnerovém rámu. V krytu zadní části modulu jsou otvory, umožňující výstup a sestup obsluhy. Horní část modulu je zcela zakryta a uzavřena pomocí sklápěcích krytů. Tyto kryty se otevírají směrem nahoru a plní tak funkci bezpečnostního zábradlí při otevření.

Hadice dopravního vedení jsou určeny pro přepravu vody při velkém průtoku, splňují požadavky hmotnosti do 2 kg/m a destrukčního tlaku nejméně 3,0 MPa.

Přečtěte siProjekt "Připravenost Hasičského záchranného sboru České republiky k řešení povodní" přinese hasičům novou techniku téměř za půldruhé miliardy korun

Čerpací modul se skládá z přenosného hydraulicky poháněného plovoucího čerpadla, sestavy vznětového spalovacího motoru s hydraulickým čerpadlem a řídící jednotky. Spojení pohonné jednotky a plovoucího čerpadla je zajištěno prostřednictvím dvou hydraulických hadic o délce 60 m. Manipulaci s hadicemi zajišťuje hydraulicky poháněný buben, na kterém jsou hadice navinuty. Čerpací modul je umístěn v kontejnerovém rá­mu.

Součástí čerpacího modulu je naviják s ocelovým lanem o délce 60 m, určený pro bezpečné spouštění a vytahování plovoucího čerpadla z vodní hladiny.

Přenosné plovoucí čerpadlo je zabudováno v rámu s plovákem a koly pro manipulaci. Je odolné proti agresivním účinkům vody a korozi. Jeho hmotnost nepřevyšuje 120 kg.

Čerpací modul umožňuje dosáhnout na výstupu z plovoucího čerpadla jmenovitého průtoku 3 500 litrů za minutu při jmenovitém tlaku 1 MPa. Po jednoduché úpravě, kterou může provést obsluha zařízení v místě nasazení, dosáhne na výstupu z plovoucího čerpadla jmenovitého průtoku až 8 000 litrů za minutu při jmenovitém tlaku 0,2 MPa.

Sdílet
Seriál: Technika HZS ČR z Integrovaných operačních programů