Chubb Pathfinder Airfield Crash Truck
Představujeme vám jednu z legend letištních požárních automobilů. Jedná se britské vozidlo Pathfinder od firmy Chubb Fire, vyráběné na počátku sedmdesátých let minulého století, které sloužilo na mnoha světových letištích.
Již mnoho let vlastním originální prospekt k letištnímu speciálu Chubb Pathfinder Airfield Crash Truck, ani nevím, kde jsem k němu vlastně přišel.
Jisté je to, že jsem o tomto automobilu měl v úmyslu napsat článek, neboť soudím, že si to Pathfinder zaslouží. Sedl jsem k PC a je to hotovo. Zde si můžete tedy přečíst několik řádků o tomto obrovském letištním hasičáku.
Chubb Pathfinder Airfield Crash Truck byl ve své době velmi pokrokovým počinem britského výrobce požární techniky, firmy Chubb Fire. Na první pohled se jednalo o vskutku impozantní, robustní hasičský automobil, který se vyznačoval obrovskou zásobou hasebních látek, výkonným monitorem a měl skvělé jízdní vlastnosti jak v terénu, tak i na letištních ranvejích.
V sedmdesátých letech přišel rozmach obřích dopravních letadel Boeing 747 Jumbo a tak pro ně musela být vytvořena i odpovídající záchranářská technika, Pathfinder splňoval veškeré normy ICAO, FAA a NFPA pro požární službu na letištích, provozujících tyto velké stroje s kapacitou více jak 500 cestujících.
Začněme tedy u podvozku
Ten vyrobila firma Reynolds Boughton pod označením Heavy Duty Griffin 37. Jedná se o těžké terénní šestikolové šasi, jenž prošlo testy u britské armády, na kterém je za třetí nápravou značky British Leyland Motor uložený hnací agregát – vodou chlazený šestnáctiválcový osmnáctilitr GM Detroit Diesel 7163 o výkonu 635 koní při 2100 ot/min se sedmirychlostní převodovkou Allison CTLB 606–1 semi-automatic.
Náhon je na všech šest kol. S motorem Detroit Diesel dosáhl Pathfinder na pneumatikách Michelin XS 18.00×25 maximální rychlost cca 112 km/hod, zrychlení 0–80 km/hod trvalo tomuto 37 a půl tuny vážícímu monstru 39 sekund.
Nástavba
Šasi Griffin prošlo náročnými testy u britské armády. Na šasi Reynolds Boughton byla firmou Chubb Fire postavena samotná požární nástavba.
Tu tvořil ocelový skelet s hliníkovým oplechováním a také již tehdy se použilo na některé části integrované kabiny sklolaminát.
V nástavbě se tedy nacházela prostorná kabina pro osádku pětice hasičů, v její zadní části byl výstup na horní plošinu nástavby, kde se nacházel velmi výkonný monitor Chubb FB 140/10 s pracovním průtokem voda/pěna 6360 litrů za minutu na vzdálenost až 91 metrů při tlaku 14 barů. Jeho maximum bylo 61 370 litrů pěny za minutu (teoretický pěnový objem).
Hydraulicky výsuvná lafeta se dala ovládat buďto z kabiny nebo manuálně za pomoci odnímatelného madla z horní plošiny. Rozsah otočení je 330° a vertikální pohyb je od –5° do +45°.
K ochraně samotného vozidla slouží čtyři trysky/novější verze jich měla pět/ o průtoku 109 l/min, umístěné ve spodní části nástavby a také malý skrápěcí monitor Chubb SP100. Nádrže na hasební látky se nacházejí za kabinou, kde se rovněž nalézá čerpací zařízení.
Vodní nádrž je o objemu 13 626 l, pěnidlová 1646 l a jako čerpadlo je namontována odstředivá Godiva/Coventry Climax UFP Mk 20 s pracovním výkonem 6819 l/min a maximálním provozním tlakem 16 barů. Čerpadlo zásobuje vodou nejen lafetu a ochranné trysky, ale také průtokový hadicový naviják a čtyři stabilní vodní/pěnové proudy.
V nástavbě a kabině z vybavení najdeme dále hydraulické vyprošťovací zařízení, rozbrušovací adaptér, protižárové obleky, dýchací přístroje. Vybavení je umístěno ve skříních, krytých výklopnými dveřmi.
Automobil byl určený na prvotní zásah lafetou a stabilní hadicí či průtokovým navijákem. Ostatně podobně tomu je i u dnešních moderních letištních speciálů.
Požární vozidlo s označením Chubb Pathfinder Airfield Crash Truck získalo v roce 1974 cenu Design Council Award, za co, to snad nemusím vysvětlovat…
Jinak se Pathfinder vyráběl ve dvou provedeních a to s uzavřenou kabinou či částečně otevřenou – neměla vstupní boční dveře z obou stran.
Aby bylo článku učiněno za dost, ještě uvedu některá letiště, kde bylo nebo stále ještě je možné tohoto hasičského giganta spatřit.
Tedy:
- Logan International Airport, Boston/USA
- Letiště JFK, La Guardia a Newark, New York/USA
- Manchester International (dnes je plně funkční vůz v muzeu letiště Manchester), Velká Británie
- Liverpool, Velká Británie
- Chicago, USA
- Krakov/Gdaňsk a Varšava, Polsko
A další letiště např. v bývalé Jugoslávii, Řecku, Jižní Africe, Singapuru, Saudské Arábii atd.
TTD Chubb Pathfinder Airfield Cash
Podvozek: Reynolds Boughton Heavy Duty Griffin 37/VB
Motor: 16 V GM Detroit Diesel 7163 – 7000 o objemu 18 616 ccm
Výkon: 635 koní při 2100 ot/min
Max. točivý moment: 2169 Nm při 1600 ot/min
Převodovka: sedmirychlostní Allison CTLB 606–1 semi-automatic
Redukční převodovka: Boughton Powershift
Nápravy: British Leyland Motor
Pohon: 6×6
Autoelektrika: 24V
Karoserie/nástavba: Chubb Fire Security Limited/VB
Matriál: ocelový skelet, hliníkové oplechování s využitím sklolaminátu
Armatury: nerez
Čerpadlo: jednostupňová odstředivá Godiva/Coventry Climax UFP Mk 20
Výkon: max. 7273 l/min při 16ti barech
Přimíšení pěnidla: Chubb VRPIS
Nádrž vodní: 13 626 l, ocelová
Nádrž pěnidla: 1646 l, ocelová
Hlavní monitor: Chubb FB 140/10
Průtok: 6360 l/min při 14ti barech
Dostřik: 91 m
Přední monitor: Chubb SP100545 l/min
Ochrana vozu: skrápěcí trysky 4× 109 l/min
Průtokový naviják: 50 m/480 l/min
Rozměry:
Délka: 11 280 mm
Šířka: 3050 mm /3404 vč. zrcátek
Výška: 3660 mm
Rozvor: 6100 mm
Nájezdový úhel přední: 42°
Nájezdový úhel zadní: 30°
Boční náklonnost: 17°
Poloměr otáčení: 26,9 m
Celková hmotnost: 37 000 kg
Věřím, že se vám tento dnes již historický kousek letištního požárního automobilu líbí alespoň stejně tak, jako mně. A ještě drobnost, jeho výrobce, resp. výrobce nástavby/karoserie firma Chubb Fire se dnes produkcí hasičských automobilů již nezabývá, vyrábí hasicí přístroje a další vybavení např. pro požární ochranu budov.
Výrobce podvozku, tedy Reynolds Boughton se požární vozům věnuje stále.
Chubb Pathfinder Airfield Crash Truck 6×6 nebyl jediným požárním automobilem této značky, bylo vyrobeno ještě několik dalších typů. Pathfinder se dostal do podvědomí lidí také v podobě modelů od firem jako např. světoznámá anglická CORGI atd.
Jinak ve své době byl Chubb Pathfinder více než zdatným konkurentem americké P-15, evropských Faunů a ostatních letištních speciálů.
Foto a info: Chubb Fire, BOS Fahrzeuge Info/A.Switalski, www.ukemergency.f9.co.uk, www.massmetrofire.com, web
Zvláštní poděkování: G. Lisecki – RAF